24 juni 2025, 20:23:33

trosgierst

Gestart door faried, 7 september 2006, 16:11:20

« vorige - volgende »

faried

hallo allemaal ,

ik wilde graag iets weten over trosgierst, hoe lang is zoiets houdbaar , en hoe kan je zien of het nog goed is?..of ruiken ?

bedankt!!!

Rianne

Hoi,

het is belangrijk dat je trosgierst in een droge omgeving bewaard. Het zijn immers ook gedroogde zaadpluimen. Ik weet niet hoe lang het houdbaar is maar toch wel een behoorlijke tijd.

Riny

Hoy Faried
Ik koop trosgierst altijd per doos van 25 kilo inhoud.
We bewaren ze op een droge zolder .
Het duurt ongeveer eeen half jaar voor de doos leeg is en dan is de trosgierst nog goed.
Groetjes Riny :D

faried

OmaLisa

Hoi allemaal,

ik heb mij vanmorgen aangemeld, en ik heb een vraagje.

Gisteren heb ik mijn eerste valkparkiet aangeschaft een latino gepareld van ongev. 5 wkn. oud.
Hij/zij komt uit een betrouwbare dierenwinkel die de beestjes zelf voert met de hand, dus onze vogel is goed handtam.
Zij kan wel  zelfstandig te eten, wel kreeg ze nog 1x per dag pap.
Als de vogel bij ons niet zou eten, nam de d.winkel de vogel nog een paar dagen terug.
De vogel (Sissy genaamd) was al gelijk na even rondgekeken te hebben, begonnen aan de trosgierst, en dat eet ze alleen maar.
Af en toe pak ze een pompoenpit van mij, maar appels, ei, walnoten, e.d.. maar haar gewone zaad moet ze niet.
Ook heb ik een pinda met schil in de honing en daarna in haar gewone voer weer gedoopt, wilde ze ook niet.

Moet ik nog even afwachten, of bel ik morgen de dierenwinkel?

Ik vraag mij af, het is nog zo'n hummeltje, kom ze niet snel vitaminen te kort?

b.v.d Lisa

Riny

13 september 2006, 18:20:06 #5 Last Edit: 13 september 2006, 18:23:02 by Riny
Hoy Lisa
Ik ben zelf hobbykweekster van valkparkieten ,en vindt 5 weken wel heel erg jong.
Als raad kan ik je meegeven om je valkje iedere dag goed te wegen.
Liefst 's morgens , ook zou je de zaadjes voor valkjes kunnen vermengen met zaadjes voor grasjes.
Die zijn kleiner en zachter voor die kleintjes.
ook zou je wat zaadjes van trosgierst kunnen vermengen met ander zaad.
Maar iedere dag goed wegen!
Plaats ook bakjes op de bodem van de kooi, zulke kleintjes zoeken vaak eten op de bodem van de kooi.

OmaLisa

Hoi Riny,

ik heb net de dierenwinkel gebeld, die zei als hij maar eet dan komt het wel goed, nou eten doet hij wel de hele dag ;D
Morgen doe ik trosgiers door zijn gewone voer, dat zeiden ze in de dierenwinkel ook al, een goeie tip ook van jullie.
Morgen ga ik zijn andere (vriendje) halen, die is ook heel tam.
Tis toch leuker met zijn tweeen he, ze hebben een hele grote papegaaienkooi ter beschikking, en het bovendeurtje staat de hele dag open.
Alleen moet ik uitkijken voor mijn 11jarig hondje die is een beetje blind aan het worden, ik ben bang dat hij hapt als de vogel in de buurt komt.
De andere hond ook 11j. die is nog zo goed zient daar ben ik niet bang voor.

Trouwens jullie hebben een hartstikke leuke site, mijn complimenten hoor.
Ik vind hier hele nuttige tips

Lisa

Riny

Hoy lisa
In sommige dierenwinkels kunnen ze heel mooi praten.
Ik heb gekkere dingen zien gebeuren.
Ik wil je niet ongerust maken maar beloof me dat jij je valkje iedere morgen weegt.
Het is nog heel erg jong ,bij mij in devoliere zitten ze op die leeftijd nog bij de ouders.

carco

Ik raad je ook aan: zet niet heel de dag de kooi open en gun ze tijd om te eten. Vooral in het begin weten ze niet waar de voerbak is en komen niet terug de kooi in om te eten, dus daar moet jij ze bij helpen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

OmaLisa

Hoi Riny,

ik begrijp je bezorgdheid, maar geloof me, dit zijn echte dierenliefhebbers en hebben het goede voor de dieren .
Ik ga twijfelen of ze inderdaad maar 5 wkn. zijn, ik zal straks de andere valk gaan halen, en het gelijk vragen wanneer ze precies geboren zijn.
Voor de zekerheid zal ik hem straks even wegen.

Hoi Carco,

deze valk vliegt niet weg als hij op zijn kooi zit, dus hij kan eten wanneer hij dat wilt.
Hij zit het liefst op mijn schouder, en heel af en toe vlieg hij ergens naar toe.
Maar hij is nog zo klein, ik zet hem meestal terug op de kooi om te rusten, hij geeft zelf wel aan wanneer hij ervan af wilt.
Ik heb moeite met dieren in een kooi, vandaar dat de kooien altijd open staan, en natuurlijk ramen en deuren dicht ;D

Lisa

Inger m

Hoi,
Pinda's zijn geen geschikt voedsel voor valkparkieten (ook niet voor papegaaien). Het bevat een bepaald soort schimmel (aflatoxine) die giftig is. Verder is het qua voedingswaarde ook niet zo geschikt, ze worden er te vet van.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

OmaLisa

Hoi dat van die pinda's dat wist ik, dat het niet goed was voor papegaaien, nu praat ik wel van 25j. terug.
Mijn neef die al zijn hele leven papegaaien heeft, zei dat ze in een papegaaienpark(weet ff de naam niet meer)je pinda's kan kopen om ze te voeren.
Maar hier op de site zag ik als lekkernijen ook pinda's staan.
Ik heb de pinda in schil gegeven, maar ze moet het niet.

Ik heb de vogel gewogen, ze weegt 80gram, is dat een goed gewicht?

Nu wil ze alleen maar eten als ik bij haar gaat zitten.
Het wordt hoog tijd dat ze een partner krijgt, ze speelt ook alleen als op mijn schouder zit, ze blijf stil zitten als ik haar op de stok zet, en ze verroert zich niet meer, heel lief natuurlijk, maar dat is niet goed voor de vogel denk ik.

Lisa

OmaLisa

Vandaag zijn mijn valkjes precies 6 weken, en vandaag eten ze voor het eerst hun normale voer i.p.v. alleen maar trosgierst.
Het gaat met hun beide heel goed, ze hebben het zelfde gewicht 80gr. dat is een mooi gewicht toch?

Inger m

Hoi,
Ik denk dat je het NOP in Veldhoven/ Oerle bedoeld. Daar kun je papegaaien idd nootjes voeren, maar dat zijn niet de pelpinda's waar voor gewaarschuwd wordt.

Op de site staat idd ook pinda genoemd, maar het is geen goede optie. Geef liever (als extraatje) pijnboompitjes of zonnebloempitjes.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ineke

Een halve walnoot in de dop vinden ze hier ook leuk om die eruit te peuzelen.