17 mei 2025, 17:29:21

Te tam: eigen schuld?

Gestart door EW, 3 september 2006, 10:27:58

« vorige - volgende »

EW

Hallo,

Wij hebben een drie jaar oud valkparkietje met de naam Obi. Ze is bij ons sinds haar 6 weken. Ze is bij een kweker met de hand groot gebracht en was dus direct tam. Ze zit meestal los in huis maar we zouden haar graag iets meer in haar kooi houden omdat we ons eerste kindje verwachten.
Het "probleem" is dat ze niet in haar kooi wil zitten. Als we bijvoorbeeld thuis zijn en we laten haar in haar kooi begint ze te krijsen en als een bezetene rond te lopen over stokjes en de bodem.
Ook als we bijvoorbeeld de kamer uit gaan krest ze heel de buurt bijeen.
We weten dat het onze eigen schuld is maar is er toch een manier om ze te leren in haar kooi te zitten? Natuurlijk gaan we ze nog laten rondvliegen ook.

Dank bij voorbaat

Lara & Erik

neline

heeey  :D

Obi ziet jullie als haar soortgenoten en daarom wil ze graag bij jullie zijn.
de beste oplossing is om er nog een valkje bij te nemen.
dat is de enigste tip die ik je kan geven, maar misschien weet iemand anders nog iets anders..

groetjes neline  :)

Riny

3 september 2006, 12:01:15 #2 Last Edit: 3 september 2006, 12:03:15 by Riny
Hoy Lara en Erik
Een tweede valkje is altijd fijn.
Valkjes zijn sociale dieren, en zijn graag in gezelschap van soortgenoten.
Natuurlijk is dit iets wat jullie zelf moeten beslissen.
Wel raadt ik jullie aan om Obi consequent een bepaalde tijd in de kooi te laten.
Bv altijd 's morgens een paar uur of 's middags.
Liefs een beetje op geregelde tijden, dan went hij ook aan een nieuw ritme.
Als hij schreeuwt er geen aandacht aan schenken, want dan beloon je negatief gedrag.
Ik wens jullie veel succes.
Groetjes Riny :D

jazzel

Inderdaad... wat ze zeggen klopt echt  :P
Ik had eerst ook zo'n krijsert binnen zitten, na een tijdje was het zo erg dat hij van mijn huisgenoten bijna naar buiten moest. Toen heb ik een ander valkje erbij gekocht en sinds dat ze samen paren en kroelen is het echt over!! Ik hoorde hem eerst 14 uur per dag, nu nog geen 5 minuten. Echt een verschil van dag en nacht. De twee valkjes maken nu 10 keer minder herrie dan die ene eerst in zijn eentje deed.
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!

Ineke

Zo erg wat t niet bij mij met 1 valkje, maar nu er twee zijn is t rustiger!

chris94

een 2de valkje is een oplossing maar een miss onnatuurlijkere manier is het ouderwetse doe over de kooi

paco fluit naar een mooi meisje zo: fwiet fwieeeuw

Anja

Ook ik zou gaan voor een tweede valkje en niet voor een doek over de kooi.
Een doek over de kooi levert alleen maar een hoop stress op.
Ik had ook eerst 1 valk en die kon ook ontzettend schreeuwen. Heb na verloop van tijd een tweede valk erbij gekocht en inderdaad het schreeuwen is over. Nu hebben we inmiddels 3 valken en willen er een vierde bij.
Je bent wel zo besmet met het valkenvirus hoor ;D ;D ;D

Groetjes Anja

corien

ik zou ook voor een tweede valkje gaan zeker omdat het sociale dieren zijn
mijn nicht had ook een valkje maar die schreeuwde ook de hele boel bij elkaar en uiteindelijk heeft ze hem weg gedaan
en het was zooooo een leuke valk

vind dat toch wel erg jammer want zo een beestje vraagt om iets en het makkelijk opgelost kunnen worden

suc6 met je valkje en ook met de kleine straks  ;)

Caroline

Allemaal oplossingen!!

Zelf had ik ook een baby, weliswaar de derde, en ik deed de valkjes(eerste 1 later 4, nu inmiddels 10) gewoon los hoor. Ik heb ze gewoon geleerd dat als Jasper, eten kreeg en/of bij me zat, ze niet bij me mochten komen en ook de box is verboden terrein voor ze.

Op deze manier zie ik niet in waarom Obi ineens in de kooi moet blijven, betrek hem gewoon bij jullie nieuwe gezinnetje.

Ik vind het altijd zo sneu, jarenlang zijn de hond, de kat of in dit geval het valkje, heel erg belangrijk in het leven van de mensen, ze worden verwend als zijn ze hun kindje, dan ineens is er een kindje opkomst en moet het hele vertrouwde leventje van het huisdier maar veranderen of erger nog er is helemaal geen tijd en plaats meer in het nieuwe gezinsleventje en ze worden gedumpt.  :'( :'(

Hopelijk kunnen jullie snel een fijne oplossing vinden voor jullie beide.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Joyce28

Citaat van: chris94 op  3 september 2006, 21:17:12
een 2de valkje is een oplossing maar een miss onnatuurlijkere manier is het ouderwetse doe over de kooi

Ja dat is gezellig voor de vogel,zet dan een knuffel in de kooi.En daarbij,de echte schreeuwers laten zich ook niet door die doek uit het veld slaan

SuzanneS

Ik zou ook een valkje erbij nemen. Wij hadden met ons ene valkje geen schreeuwprobleem maar het leek ons fijner voor haar om met een soortgenootje te zitten (ze heeft een jaar met een kakariki gezeten wat heel goed ging, maar de kakariki kreeg een vriendje erbij van ons dus toen vond ik het wel zo eerlijk om haar ook een vriendje te geven).
Het nieuwe valkje (toevallig hebben wij die ook Obi genoemd - starwars) zijn we nog tam aan het maken. Maar die twee samen gaat heel erg goed. Ze doen samen druk, ze slapen samen. Het past echt bij elkaar, gewoon hetzelfde soort. Klinkt afgezaagd maar mijn valkje is heel blij met haar nieuwe vriendje, ze is zelfs nog liever naar ons geworden.
Succes!