6 mei 2025, 16:13:06

Valkparkiet word eigenwijs.

Gestart door mikael, 25 juli 2003, 14:18:52

« vorige - volgende »

mikael

Dag beste mensen van valkparkiet.com.
Mijn valk is de laatste tijd erg eigenwijs en schuw.
Ik krijg hem bijvoorbeeld niet meer zonder moeite op mijn vinger.
Ik laat hem rondvliegen in huis maar als ik hem dan eindelijk op mijn vinger krijg om hem naar zijn kooi te doen vliegt hij direct weg en duurt het soms werkelijk een uur om hem in zijn kooi te krijgen.ik probeer hem zo zachtaardig mogelijk aan te pakken maar soms was ik wel noodgedwongen om hem met een handdoek te vangen.

In ieder geval bedankt voor jullie aandacht.

groetjes van Mikael en de o zo lastige butler (valk)

Lique

Ooo ik raad je aan, om hem nooit met een habddoek te pakken.
Dan krijgen ze er zoo'n naar gevoel bij.
Ik heb het 1 keer gedaan bij K.C., toen we hem net hadden.
We hadden hetzelfde probleem, ook de kooi niet in he.
En ik had de handdoek gepakt, en over hem heengegooid.
Tot de dag van vandaag, is hij er nog steeds bang voor, terwijl dit niet de bedoeling was.
ik wou hem vangen, en hij is daar bang voor geworden.

Je moet proberen zelf rustig te blijven, als jij nerveus wordt, voelen ze dat aan, en zal hij je gaan pesten, en vlak voor je uit weg te vliegen.
Probeer hem eens te lokken met iets lekkers.
Of beloon hem, als hij uit zichzelf in zijn kooitje gaat.

Succes.,

Groetjes Lique

Mirjam-Moniek

Hoi Mikael

Het is belangrijk om te weten of je valkje bang is, of gewoon niet wil luisteren.
Als hij bang is, moet je inderdaad voorzichtig met hem doen en geduld hebben. Hem lokken met iets lekkers zoals Lique zegt.
Wil hij echter gewoon niet luisteren, dan moet je laten merken dat jij bepaalt wanneer hij de kooi in moet. Dan is het zaak om nooit toe te geven, maar net zo lang doorgaan tot je hem in de kooi hebt. Blijf dan zoals Lique al zei, wel rustig, want als jij wanhopig wordt, voelt je valkje dat. Dus rustig door blijven gaan met hem op je vinger laten stappen en naar de kooi toe lopen. Als je altijd door blijft gaan tot hij in de kooi is, zal hij op den duur weten dat hij geen keus heeft. Het kost je nu misschien veel tijd, maar je hebt er dan jaren plezier van. Je valkje ook, want als hij zo blijft, is de kans groot dat jij je valkje steeds minder uit de kooi zal laten.
Als het echt lang duurt, kan je je valkje ook wel pakken en in de kooi zetten. Een handdoek zou ik daar niet bij gebruiken, want daar kunnen ze echt heel bang van worden.
Als je niet zeker weet of je valkje niet toch soms een beetje bang voor je is, zou ik hem nooit pakken, want dan heb je kans dat hij nog banger wordt. Pakken dus alleen doen als je zeker weet dat hij gewoon eigenwijs is.