12 mei 2025, 01:16:10

Hoe en wat met mijn valkjes

Gestart door kataboe, 31 augustus 2006, 16:25:30

« vorige - volgende »

kataboe

Hallo allemaal,
Sinds vandaag heb ik mijn twee valkjes (ringo en felix) bij elkaar gedaan. Dit omdat ik gek werd van hun aandachttrekkerij naar elkaar toe. Ringo is al helemaal tam en felix voor de helft (zegmaar).
Ze gaan in ieder geval heel leuk met elkaar om. Alles gaat prima dus.

Nu het volgende:
Ringo is een pop en Felix een man. Maar wat nu als ze een 'echt' koppeltje worden en willen gaan broeden?
Ik zelf vind dat ik daar te weinig tijd voor heb en heb wat dat betreft niet echt verstand van het hele gebeuren. Gaan ze zich ook voortplanten als je geen broedkastje in de kooi hebt? Kun je zoiets bijvoorbeeld tegen gaan? Of moet je het gewoon aan moeder natuur over laten?

Rianne

Hoi,

Goed dat je daar nu al over nadenkt. :)
Het kan zijn dat ze evengoed gaan paren en eitjes leggen, zonder broedblok. Dan leggen ze de eitjes gewoon op de bodem.
Je kan de eitjes dus het beste vervangen door nepeitjes, de meeste dierenwinkels hebben ze wel, en anders kun je in de webwinkel van deze site kijken. :)

kataboe

He, bedankt voor je reactie.
Ja, ik kan het beter voorkomen, voordat het te laat is, en ik ze niet voldoende kan verzorgen, dat zou helemaal zielig zijn.
Nu eerst maar es felix tam krijgen!

kataboe

Nou vroeg k mij nog wat af. Wanneer zou ik dan die eitjes uiteindelijk weg kunnen halen?
bvd

Rianne

Dat kan al vanaf de dag dat ze gelegd zijn. Je moet ze wel vervangen, anders blijft het popje door leggen.

kataboe

ja dat had ik al begrepen. Ik bedoelde: wanneer kan ik dan de nep-eitjes weghalen?

Rianne

Als het koppel niet meer op de eitjes zit. Dit kan ruim 3 weken duren.