5 mei 2025, 16:11:12

Niet graag vliegen

Gestart door Vanessa, 19 september 2002, 06:59:32

« vorige - volgende »

Vanessa

Ik heb 4 valkparkieten niet allemaal echt tam maar dat geeft niet. Twee van de vier zijn vroeger gekortwiekt geweest. Deze twee vliegen nooit uit zich zelf ergens heen. Als de voliere open gaat gaan ze alleen een rondje rond de voliere kllimmen. De enige keer dat ze gaan vliegen is als ze ergens van schikken( en dat doen ze best snel). Dan vliegen ze heel hard weg en gaan dan in de gordijnen hangen. Eentje vliegt dan altijd met zijn kuif tegen het plafon aan en ook vaak heel hard tegen het raam. Ik vind dit een beetje zielig maar weet niet hoe ik dit op kan lossen. Kunnen ze zo slecht vliegen en landen omdat ze gekortwiekt zijn?

Die andere twee die vliegen lekker een stukje rond en gaan dan weer op de voliere zitten. En deze gaan ook op de lamp en de kast zitten. Deze zijn naar mijn weten nooit gekortwiekt geweest. Hoe kan ik die andere twee leren vliegen en landen op andere dingen dan het gordijn?

Peter

Hoi Vanessa,

Laat je zelf er elke dag uit? Het lijkt al bijna dat ze niet echt weten waar ze moeten landen. Hele jonge valkparkieten halen ook altijd van die trucs door bovenin de gordijnen te hangen op tegen het plafond te vliegen met de kuif. als je ze weinig los hebt misschien eens elke dag eruit. Moeilijk hoor, zoiets...

Groetjes,
Peter

Vanessa

Ze mogen er ook elke dag even uit. Maar die twee die niet zo goed vliegen komen wel naar buiten maar blijven altijd bij de kooi. Ik vind het ook een beetje gevaarlijk omdat 1 van de twee gewoon heel slecht vliegt. Ik ben bang dat hij nog is zijn nek breekt door tegen het raam aan te vliegen. Wat ook regelmatig gebeurd. Maar ik heb echt geen idee hoe ik ze moet leren vliegen? Ze hebben het eerste halfjaar van hun leven ook niet kunnen vliegen omdat ze gekortwiekt waren.

Kelly

Die twee valkjes die niet zo goed kunnen vliegen he, dat kan toch niet aan het kortwieken liggen. Als ze vroeger zijn kortgewiekt, dan moet je dat blijven doen. Dus ze hebben nu vleugels zoals elke andere niet kortgewiekte vogel. Voor die ramen heb ik een idee' tje. Als mijn valkje rondvliegt, hang ik altijd de glasgordijnen ervoor of doe ik de rolluik naar beneden. Ik heb al geweten dat mensen hun vogel zo zijn verloren, dus hang er best iets voor. Groetjes Kelly

Simon!

Ja als ie gekortwiekt is, heeft ie nooit kunnen vliegen en is er toen gewend aan geraakt en ik weett niet hoe ik het moet zeggen, maar op de een of andere manier wil hij dat niet meer enne wij hebben ook vanalles voor het raam hangen, mijn valk is er nog nooit tegenaan gevlogen
ik hoop dat je snel een oplossing vind

groetjes

Simon

Claudia

Hallo Vanessa,

Lastig hoor! Ik denk zelf dat je er niet zoveel aan kunt doen. Als ze vroeger ooit gekortwiekt zijn dan zijn ze het misschien toch verleerd of ze zijn bang om te vliegen (waardoor het juist misgaat). Misschien zou je ze nog kunnen trainen door ze te 'dwingen' om te vliegen (op je vinger zetten en je hand in één streep naar beneden doen). Zelf blijf je er dan natuurlijk bij voor het geval ze minder goed terecht komen. Maar ja, je geeft ook al aan dat ze niet zo tam zijn. Echt lastig. Veel succes ermee!

Groetjes Claudia
http://claudia.doemaarwat.nl

http://pub44.bravenet.com/forum/show.php?usernum=3744285605

Vanessa Brouwer

Ik heb sinds december een valkparkiet die op het moment dat ik hem kreeg waarschijnlijk al anderhalf jaar oud was. Ze heeft een tijd in een (buiten)volière gevlogen met voornamelijk vinkjes. Sinds ik haar heb heeft ze pas één keer gevlogen, met bijna fataal gevolg: na een paar keer tegen de lamellen voor de ramen te zijn opgebotst is ze heel hard tegen de muur gevlogen. Zielig hoopje vogel op de grond.... Dat was ook meteen de eerste en laatste keer dat ze op m'n hand is komen zitten. Niet echt tam dus (ze eet wel uit m'n hand!). Als ik de kooi openzet gaat ze hoogstens één keer in de opening zitten, maat gaat dan weer terug. Ze klimt dus ook niet de kooi uit om de buitenkant van de kooi te verkennen.
Mijn vraag is eigenlijk of ik haar wat meer moet stimuleren om toch te gaan vliegen, met het risico dat ze weer tegen van alles en nog wat opvliegt, of dat ik het gewoon zo moet laten. Voor alle duidelijkheid: ze is niet handtam, en is ook met eten niet de kooi uit te lokken.
Weet iemand een goede oplossing?

Vanessa B.