8 mei 2025, 05:13:43

De Valkenburcht 2006

Gestart door Suzanne, 30 augustus 2006, 07:58:21

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi Marianne,

Ben er nog wel even mee bezig. Als je nu kijkt, dan staat er: under construction  :P.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Goedemorgen,

Vanochtend vroeg is er weer een lutino jong bij Skippie en Dena geboren. Toen ik een uur geleden uit mijn lekkere bedje kwam, en ging kijken, lag het jong daar, nog nat. Maar het was weer aan de kant geschoven, en voelde koud aan. Dus ik heb niet geaarzeld, en het jong gelijk bij Snowy gelegd. Wel handig hoor, die kan ik wat omhoog duwen, jong er onder schuiven, en ze gaat vanzelf weer goed zitten  ;D. Hopelijk gaat het met dit lutino jong beter aflopen.

De 4 jongen van Gizmo en Kazoo hadden niet genoeg eten in de krop, dus die heb ik wat handopfok gegeven. Dat ging er goed in  ;).

Mijn geparelde witmasker jong, wat ik zelf hou, heb ik de naam Yuki gegeven. Het is zo'n schat van een valkje. Ze komt iedere keer op mijn schouder zitten als ik in de voliere kom, en gaat dan lekker overal aan friemelen, zoals je haar, oren, bril, enz. Ik heb nog niet eerder zo'n sociaal jong valkje gehad. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met karakter van valkparkieten, of dat ook over gaat van ouders op jong. Als dat zo is, dan zeg ik gelijk dat het een jong is van Snowy. Die is ook niet erg bang aangelegd, en komt nogal eens op mijn schouder of hand met camera zitten, terwijl ze eigenlijk niet tam is.

Het laatste wildkleurtje, wat in het nest bij Baloo en Kirlia lag, is vanochtend uitgevlogen. Ik had het eerst helemaal niet door. Ik keek in het blok en zag dat de nestkast leeg was. Toen stond ik even raar te kijken.

Ik heb gisteren nog een leuke foto gemaakt van 2 van de jongen:

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi allemaal,

Weer even een update. Van de jongen van Skippie en Dena leeft er helaas nog maar eentje: degene die bij Snowy zit. De andere lutino en nog een jong hebben het helaas niet overleefd. Begin toch te vermoeden dat de hitte er ook iets mee te maken heeft, aangezien de laatste keer dat ik veel jongen verloor, dit jaar, het ook heet was. Deze jongen zijn dood gegaan op de dagen in september, toen het zo rond de 30 graden was.

Eén van de wildkleurtjes en de geparelde cinnamon van Pikachu en Breezer zijn gisteren uitgevlogen. Nu zit er alleen nog een wildkleurtje (degene die zo'n slecht leegend kropje had, en die ik binnen heb gehad) in het blok.

Verder heb ik dan nog een jong van Skippie en Dena, wat bij Snowy en Loki zit.

Tenslotte heb ik nog de 4 jongen van Gizmo en Kazoo. Tot mijn grote verrassing zag ik zo juist dat er 2 bonte witmaskers bij zitten, ipv alleen maar witmaskers.

Dit had er uit moeten komen:

Moeder:witmasker cinnamon lutino
Vader:bont witmasker

man afkomst:
100% witmasker split voor bont {X2: cinnamon lutino}

pop afkomst:
100% witmasker split voor bont

Maar blijkbaar is Kazoo split voor bont, en heb ik dus nu:

Moeder:witmasker cinnamon lutino split voor bont
Vader:bont witmasker

man afkomst:
50% bont witmasker split voor {X2: cinnamon lutino}
50% witmasker split voor bont {X2: cinnamon lutino}

pop afkomst:
50% bont witmasker
50% witmasker split voor bont

Dat was dus weer een verrassing  ;D.

Moet wel zeggen dat het moeilijk is de valkjes kwijt te raken. Vooral omdat ik ze niet echt tam krijg. Maar gisteren is de eerste dan toch verkocht. De oudste bonte witmasker van Baloo en Kirlia. En donderdagavond komt er iemand kijken voor één van de wildkleurtjes, waarvan ik de ouders niet weet.

De kakariki jongen heb ik een handje geholpen met uitvliegen. Ze bleven maar in het blok zitten, terwijl ze al lang er uit hadden gekund. Dus nu zijn er 3 "uitgevlogen" en zit er nog eentje in.

Groetjes

Suzanne

Marianne

Hoi Suzanne,

Jammer dat er weer kleintjes zijn dood gegaan.
En ook jammer dat je geen kopers vindt voor je jonge valkjes.
Ik heb er 2 van de 7 verkocht, dus ook nog niet veel, en daarbij weet ik nog niet eens welke hij hebben wil. Hij wilde gewoon uit ieder nest 1 valkje.
Als ik nog plek had......... dan wist ik het wel hoor...... dan werd het een bonte witmasker (de oudste) van jou.
Kunnen mooie mutaties uitkomen samen met Dory. (kijk maar met Ruby en haar splitten).
Ik blijf gewoon dromen.... ;)

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Riny

Hoy Suzanne
Jammer dat er weer jonkie's dood zijn gegaan.
Bij mij zijn geen jonkie's dood gegaan in de hittegolf.
Ik legde iedere morgen kleddernatte handdoeken over het broedblok, zo bereikte ik dat de brandende zon niet op de blokken  scheen.
Heb je enig idee hoe het komt het dat je de jonkie's niet tam kunt houden?
Groetjes Riny :D

Suzanne

Hoi Riny,

Bij mij zit er een dakje op de buitenvoliere (waar de blokken hangen), dus direct zonlicht was er niet op de blokken. Maar het is door het dakje wel wat benauwder in de buitenvoliere. Ik weet ook niet of het door de hittegolf gekomen is, misschien is het toeval.

Ik heb geen idee hoe het komt dat ik mijn valkjes niet tam houdt. Ik hou ze iedere dag even in mijn handen. Maar neem nu de 2 de een dag of 2 geleden uitgevlogen zijn. Als ik ze op mijn hand wil laten stappen, dan vliegen ze al weer weg  :-\.

Groetjes

Suzanne

Riny

20 september 2006, 13:43:51 #66 Last Edit: 20 september 2006, 13:48:02 by Riny
Hoy Suzanne
Dus als ik het goed begrijp, blijven de uitgevlogen valkjes in de voliere bij hun ouders?
Dan kan ik ze ook niet tam houden.
Daarom ben ik met wachtlijsten gaan werken voor tamme valkjes.
Ik haal de gereserveerde dan naar binnen, en maak ze binnen zelfstandig.
Dat is wel veel werk, maar in de grote gemeenschappelijke voliere lukt het mij ook niet.

Valerie

Hoi Suzanne,

Ik had de jonkies bij de ouders in een jockkooi. Daar konden ze vliegen en dus bleven ze ook niet tam. Ik heb ze dan in een aparte kooi gedaan om ook zelfstandig te maken. Je moet ze dan iedere dag wegen.
Maar het beste worden ze helemaal tam bij de nieuwe baasjes. Ik heb 2 jonkies die zijn opgehaald. Ze worden nu lekker tam bij hun nieuwe baasjes.

Riny

Hoy Valerie
Is het erg als ik het helemaal niet eens ben met jou?
In een jockkkooi kun je de jonkie's er goed uithalen om er mee te kroelen en knuffelen, en andere zaken die horen bij tam maken.
In een grote voliere is dat wel even anders.
Als ik valkjes voor iemand tam maak ,zijn ze echt supertam ,en kan iedereen ze zo pakken.

Valerie

Je mag het gerust oneens zijn hoor! ;) Een volière is natuurlijk moeilijker en groter. Maar in de jockkooi bij de ouders, vlogen ze als gekken en lieten zich niet pakken.
En als je hele dagen werkt, wordt dat toch moeilijk om jonge valkjes tam te houden?

Suzanne

Ja maar, als een valkje net uitgevlogen is, haal je hem/haar dan al naar binnen? Ik wacht nl. een paar dagen, tot een week, en dan haal ik hem/haar naar binnen om te kijken of ze al zelfstandig eten. Maar dan ben ik dus al te laat, en zijn ze niet meer tam.....

Riny

Hoy Suzanne
Ik probeer ze naar binnen te halen, een dag voor ze uitvliegen.
Dan heb ik 1 dag om ze  pap te leren eten, voor ze kunnen vliegen.
Ze gaan dan niet meer terug naar de ouders.
Ik doe dit alleen bij valkjes die al verkocht zijn.

Suzanne

Hoi Riny,

Ooooh, zo. Hmm, moet ik ook eens proberen dan. Dan wacht je zeker totdat je het jong telkens in het invlieg gat ziet zitten, en haalt hem/haar dan er uit?

Groetjes

Suzanne

Riny

Hoy Suzanne
En goed de geboorte datum onthouden.
Het is wel veel meer werk want je moet overgaan op handopfok.

Suzanne

Hoi Riny,

Maakt niet uit hoor, ik heb handopfok. Vraag me alleen af of je dan begint met alleen handopfok, of dat je er al gelijk eivoer door heen doet.

En hoe leer je het ze aan? Heb nl. wel eens meer geprobeerd bij een ouder valkje, maar die wilde niet. En doe je het met de spuit of een lepeltje?

Groetjes

Suzanne