4 mei 2025, 23:25:18

voedingvalkje

Gestart door heidi, 26 augustus 2006, 23:00:29

« vorige - volgende »

heidi

met 10% voeding van het gewicht bedoelen ze dan de poeder of de klaargemaakte voeding? valkje weegt 40gr krijgt 4ml klaargemaakte voeding,maar heeft hier volgens mij niet genoeg mee,blijft roepen,mag hij meer hebben of niet?

Riny

Hoy Heidi
Daarmee wordt bedoeld de klaargemaakte pap.
Ik heb ook wel valkjes die na de voeding even blijven doorzeuren.
Je kunt beter een voeding per dag meer geven ,als in een keer de 10 % te overschrijden.
Dat is heel slecht voor het kropje als ze ineens teveel voeding krijgen.
Ze kunnen er kropverlamming van krijgen.
Groetjes Riny :D

heidi

valkje heeft vandaag een naam gekregen,hij of zij heet quickje,hij is nu ongeveer 14 dagen vleugelpennen komen door.Hij eet zeer goed,weegt 44 gram,en is zeer levendig,en maakt heel veel lawaai

Riny

Hoy Heidi
dat zijn allemaal goede berichten.

heidi

even een update van onze quick.Hij weegt nu 50 gram,komt dus dagelijks 2,5 gram bij,is dit niet te veel?hij loopt goed rond en fladdert met zijn vleugeltjes,en springt dan wat omhoog.gisteren heeft ook voor de eerste keer geroepen.na dat hij zijn eten heeft gehad,wat volgens hem nooit genoeg is,laat ik hem nog even op een lepeltje met wat voer pikken of geef ik hem een stukje trosgierst om in te pikken,eten doet hij er nog niet van maar doet wel pogingen om de zaadjes er uit te pakken,dit kan toch geen kwaad of wel?het is dan ook de eerste keer dat ik een valkje met de hand grootbreng.ik heb wel al chinese dwergkwartels grootgebracht maar dat is heel anders.groetjes van ons en van quickje

Riny

Hoy Heidi
Dat zijn goede berichten over Quick.
Je mag rustig hem motiveren om trosgierst te eten, dat kan geen kwaad.
Chinese dwergkwartels hoef je niet met de hand groot te brengen omdat het nestvlieders zijn.

heidi

hallo hier een foto van kleine quick,hij is nu 15 dagen

Riny

Hoy Heidi
Je foto is wat klein uitgevallen, maar kleine Quicky ziet er goed uit.
Het wordt een mooi bont valkje, zo te zien.

heidi

ik zou het niet weten ,want de ouders zijn allebei geel gepareld,maar het maakt ook niet veel uit,als ik quik groot krijg ben ik heel tevreden.

groetjes

heidi

hallo allemaal,

even een vraagje,Quickje is nu 18 dagen. Hij krijgt nu 4 voedingen sinds 2 dagen maar was vandaag 10 gram afgevallen.Hij is heel levendig,klimt op mijn schouder en slaapt het liefste in de holte van mijn arm.Maar i.v.m. afvallen zet ik hem terug op 5 voedingen of hou ik het op 4 voedingen?
Zijn krop is wel elke keer bijna leeg,s'morgens helemaal leeg.

groetjes van Heidi en Quick

Riny

5 september 2006, 14:15:01 #10 Last Edit: 5 september 2006, 14:44:28 by Riny
Hoy Heidi
Sorry dat ik nu pas reageer, ik had je vraag helemaal over het hoofd gezien.
Ik zou als ik in jou schoenen stond weer terug gaan naar 5 voedingen.
Eigenlijk is dat niet nodig bij een valkje van die leeftijd ,maar afvallen is helemaal uit den boze.
Ik zou niet meer dan 10% van het lichaamsgewicht gaan geven, eerder maakte ik het papje wat dikker
Welke voeding geef je, en maak je ze precies klaar zoals op de bereidingswijze staat?

Riny

Hoy Heidi
Ik lees in je IM dat je Orlux handopfokvoer gebruikt.
Daar heb ik geen ervaring mee.
Ik voer altijd Nutribird A21.
De Nutribird A19 is veel te vetrijk voor valkjes, die is meer geschikt voor grotere soorten zoals papegaaien.

Rianne

Dit heb ik van de site van Orlux:

Orlux Handmix is een ideaal handopfokvoer voor alle soorten jonge vogels. Handmix is uitermate geschikt voor het bijvoederen van kleine vogels in het nest en voor het handtam maken van tentoonstellingsvogels en kromsnavels. 

Als het bedoeld is om jonge vogels bij te voeren, weet ik niet of je het er ook volledig mee kan over nemen. Meer informatie over Orlux kun je vinden via Google.

heidi

hoi,
heb naar de dierenwinkel gebeld,zij zullen nutribird 21 bestellen,mag het tegen 5 uur komen halen.mag ik hem dan vanavond gelijk nutribird geven of beter half nutribird en half orlux en geleidelijk aan steeds minder orlux en meer nutribird

groetjes Heidi en quickje

Riny

Hoy Heidi
Ik zou vanavond een derde deel nutribird geven en morgen de helft nutribird.
Wel goed zijn poepjes in de gaten houden.