7 mei 2025, 16:47:57

Valkparkiet krauwt/kroelt zichzelf?!

Gestart door plankie, 24 juli 2003, 00:50:59

« vorige - volgende »

plankie

Hallo!

Soms zit charly, de jongste van de 4 hier, met z'n pootje langzaam te bewegen tussen z'n nek en/of kuif-veren... het is net of is hij/zij zichzelf aan het krauwen/kroelen, een heel maf gezicht.

Heeft iemand dit vaker gezien?

Tara

Hoi Plankie,

alle valkjes doen dit vaak hoor, het is hetzelfde zoals mensen zich soms krabben :).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

jaja, mijn valkjes doen dit ook regelmatig!
ik denk dat ze dan gewoon jeuk hebben of zo!!
of als ze 's morgens wakker worden, dan rekken ze zich is goed it, met een lange geeuw, zaaaaaaaalig:D

SDC:D

plankie

Het is niet iets van jeuk, want dan zijn ze echt aan het krabben... Meer iets van heel langzaam en lief er doorheen gaan

Ellen

Hoi Plankie,

Ik weet wat je bedoeld. Het is inderdaad geen krabben.
Ze doen het met een open pootje echt in slow-motion en
dan langs hun koppie van achteren naar voren door de kuif.
Enig is dat, vooral met die oogjes op half 11.
Inderdaad volgens mij gewoon lekker zichzelf kroelen.

Gr. Ellen.

Paul

Hoi,
Valkjes verzorgen hun veren normaal door ze met de snavel in model te brengen en aangezien ze niet met de snavel op hun kopje kunnen komen word dit vaak door hun partner gedaan.
Als ze die niet hebben zullen ze het zelf moeten doen en doen dat dan met hun pootje :-)
Dat doen er een paar hier ook die alleen zitten, als ze met meerdere zitten en elkaar verzorgen zie je ze dat veel minder doen.

Groetjes, Paul

adnaloj

hai mijn valkje heeft een vilten speeltje in haar kooitje hangen
waar ze met haar koppie tegenaan gaat duwen zodat het speeltje gaat bewegen dan legt ze haar koppie in haar nek en dan is ze aan het genieten van het viltje tussen haar veertjes. ;D
geweldig om te zien!

groetjes jolanda

Violet

30 juli 2003, 20:05:07 #7 Last Edit: 30 juli 2003, 20:05:34 by Violet
Pero (laatst ontsnapt :( ) heeft in haar kooi zo'n houten klimding met een belletje onderin en ze ging vaak met haar kopje tegen het belletje aanzitten en dan ook met haar kopje eronder zodat het belletje in haar nek zat. Erg schattig om te zien wel. En soms zat ze op haar kooi en als er dan iemand langsliep, hup, koppie omlaag! Zoiets van 'Even een kroel hier aub!' :D

Pero ...   :'(

yentl

Hoi hoi!

Mijne Flup doet dat soms ook  :o, bij de rest nog nooit meegemaakt. 't Is inderdaad een heel raar zicht, ze kroelen zichzelf dan denk ik.

esther lichtenberg

Die van mij heeft twee speeltjes en ze knuffelt met bijdes.
Ze stopt er haar kopie tegen aan of onder en dan duwt ze er tegen aan en zegt dan heel lief met een piepend geluidje kriew prrr en dat soort piepjes of ze geeft het een zet stopt haar kopje er onder en geniet van het gekroel op haar kopje heel leuk om te zien.

Ze is verliefd op mijn partner en wat ze doet als hij thuis is en mij eerst een kus geeft is heel hard fluiten en als hij kijkt naar het speeltje toe en daar mee knuffelen en dan blijven kijken of hij nog kijkt en hopen dat hij naar haar toe komt.
lief he :)

jean

elke valk doet dit keer op keer, tis helemaal niet erg