10 mei 2025, 06:48:41

Even jullie advies!!

Gestart door goudvis1977, 21 augustus 2006, 21:27:47

« vorige - volgende »

goudvis1977

Ik heb hier al eerder een berichtje over achtergelaten, maar aangezien de situatie is veranderd zou ik graag willen weten wat jullie vinden??

Ik heb twee lieve valkjes, die een grote binnenvoliere hebben, met allerllei leuke speeltjes en bruggen..dus aan vermaak geen gebrek.

Volgende maand, gaan wij twee weken op vakantie, en ik lig er bijna wakker van, want wat moet ik met met mijn twee liefies doen.
De eerste optie is naar mijn ouders..maar dan moeten ze allebei in een kleinere kooi, en 80 km in de aut rijden. Ze zijn dan in een nieuwe omgevig, nieuwe kooi, en zo'n stuk rijden is natuurlijk ook niet ideaal. Het voordeel hiervan is, dat mijn vader niet werkt, en dus de hele dag bij ze thuis is, in de middag mogen ze er zeker een paar uur lekker uit, alhoewel ik me wel afvraag of dat gelijk goed is, ze kennen immers de omgeving niet.

De twee optie is, dat ze hier thuisblijven, in hun eigen omgeving, bij elkaar in het grote paleis. Mijn schoonzusje komt dan elke avond langs, en dan mogen ze eruit..ik weet niet precies hoelang ze zal blijven, dus misschien dat ze dan een uurtje of twee a drie per dag mogen vliegen en aandacht zullen krijgen. Toen wij in maart een paar dagen weg waren, heeft mn schoonzusje ook voor ze gezorgd, dus de beestjes kennen haar goed....

Dus wat zouden jullie doen, in een vreemde omgeving plaatsen of thuis laten, maar dan met minder aandacht en zelfs misschien wel eens 1 dagje dat er niemand komt en ze dus niet uit de kooi mogen.

Hellup, want ik ben echt een tut met mn liefies, en wil dat ze een goed leven hebben...

gr monique

angelina

Hoi,

Ik zou voor de 2e optie gaan. Ze zijn dan overdag wel alleen maar als de radio aanstaat horen ze toch ook nog andere geluiden, ze hebben elkaar en zijn in hun vertrouwde omgeving.
Als je erop kunt bouwen dat je schoonzusje iedere dag even langs komt en ze de vleugels lekker laat strekken en voor vers voer en vers water zorgt denk ik dat het best wel kan.
Maar dan is het eigenlijk wel noodzaak dat ze iedere dag naar ze toe gaat. Voor het voer en water te verversen. Dat ze er een dagje niet uit kunnen is niet zo'n ramp.
Als ze eerst een lange rit met de auto moeten maken en vervolgens 2 weken in een vreemde omgeving in een veel kleinere kooi zitten en na die 2 weken weer een lange rit terug moeten maken leverd dat wel heel veel stres op vrees ik.
Hoop dat je er wat aan hebt maar doe waar je het lekkerst bij voel zodat je met een gerust hart op vakantie kan gaan.

Greetz angelique

Love birdies

goudvis1977

hai angelique,

bedankt voor je reactie. Eigenlijk zou ik liever helemaal niet op vakantie gaan, maar dat is natuurlijk onzin..

Dus een dagje niet kunnen vliegen, is dat geen noodzakelijk iets?? ik merk wel dat ze hier superverwend zijn hoor, want als we eten en ze moeten in de kooi, dan zijn ze met zn tweeen over de flos...

Ik vraag me weleens af hoe anderen de vakantieperiode oplossen, of ben ik gewoon heel teutig..??

gr monique

Ivy

Hoi Monique.
In januari ben ik een week weggeweest. Toen heb ik mijn valkjes hier gelaten, ze werden verzorgt door mijn schoonzus, ze mochten ook een paar uurtjes los af en toe. Maar ik kan je zeggen - er was geen dag voorbij gegaan dat ik allerlei rampscenario's in mijn hoofd had - wat als de huis in de fik staat, wat als ze 's avonds schrikken en dan zich plat fladderen enzovoort... echt genieten van vakantie kan je het niet noemen...
In december ga ik voor 10 dagen weg en dan heb ik een lieve oppas geregeld waar ze naartoe kunnen. Dan weet ik dat er altijd iemand in de buurt is en als er wat is kan er snel ingegrepen worden... Er is niks gebeurt in januari maar toch voel ik me veel meer op mijn gemakt bij het idee dat ze gewoon veilig zitten.
En ik wil je niet bang maken ofzo, als je het zo goed vind dan is het ook oke - een dagje niet vliegen kan absoluut geen kwaad... eten en drinken vers elke dag is veel belangrijker...

Het is maar waar je jezelf beter bij voelt. Het is natuurlijk niet ideaal dat ze zo ver moeten maar je kan ze al eerder aan het kleinere kooitje laten wennen door ze erin laten spelen en lekkere dingen in hangen en 80 km dat is 40 min met auto toch?
Ik had hier ook logeetjes, ik liet ze een dag staan en volgende dag mochten ze een paar uurtjes los. Na een paar minuten hadden ze wel door waar ze kunnen landen en na twee dagen wisten ze alle plekken te vinden hoor...

Ik had ook een keer iemand geregeld die bij ons gewoon een week bleef slapen - dat vond ik ook prettig...

Je moet gewoon doen waar je jezelf beter bij voelt. Of je valkjes even in stress tijdens vervoer of jij in stress twee weken op je vakantie ;D

Groetjes, Ivy
PS Mijn psychiater vond dat ik al veel vooruitgang heb geboekt :P ;D ;D

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

disney

Als wij op vakantie gaan, dan blijven mijn valk en zijn grasparkietenvriendje ook gewoon samen thuis. Mijn moeder komt dan om de dag eten en drinken geven. Los mogen ze dan niet, ze zijn niet zo heel makkelijk terug te krijgen en mijn moeder is niet zo'n held :-)

Ik zou me er niet druk om maken. Niet dagelijks eruit kunnen is voor een vakantieperiode echt geen ramp en ze hebben elkaar. Ik denk dat wat dat betreft mensen teveel waarde aan zichzelf hechten. Voor de vogels is het veel belangrijker dat hun vogelvriendje hun gezelschap biedt.

Reizen is ook helemaal niet zo erg als het lijkt. Wíj zijn de gene die er zo'n stresssituatie van maken. Ik heb mijn beesten overal mee naartoe genomen als student zijnde en dat gaat prima. Stress is zelfs goed op zijn tijd. Ja echt hoor. Stress is een heel belangrijk overlevingselement en doet heel veel goede dingen in het lichaam. Dan heb ik het over kort-durende stress, zoals een autoritje. Daar krijgen ze echt niets van, het zijn levende dieren die ingesteld zijn op overleven, geen porseleinen poppetjes die niets kunnen hebben.

Groetjes Karin

goudvis1977

hallo allemaal,

ja, eigenlijk heeft karin groot gelijk.

Wanneer ik er namelijk heel nuchter over nadenk, is er eigenlijk niks aan de hand!!
Ik bedoel, er zijn over de wereld duizenden dieren die slecht behandels worden..echt vreselijk..dus wanneer je daar goed over nadenk, is twee weken thuisblijven, helemaal niet zo'n ramp..maar toch!

Ik denk dan toch dat ik voor de laatste optie kies, 80 km rijden, doe je over de A2 al snel meer dan 1 uur, ook niet echt super. Thuis zijn ze misschien toch wel het beste af, maar mochten jullie nog meer advies willen geven, dan hoor ik het graag...

gr monique

Riny

Hoy Monique
Ook ik zou ze lekker thuis laten.
Daar hebben ze alles wat ze nodig hebben en hun eigen omgeving.
Het is helemaal niet egr als ze er wat minder uit mogen .
Ik wens je een fijne vakantie.
Groetjes Riny :D

yvesvdn

ik zou ze ook thuis laten hoor
het is geen ramp als ze eens een dagje alleen zitten of eens niet kunnen vliegen.
tenslotte zijn ze ook niet alleen, maar met z'n 2 he

groetjes

Joyce28

Gewoon lekker thuis laten idd.Wij gaan wel vaker een weekend weg waarbij ze 2 dgn er niet uitkomen.Het zij zo,daarintegen hebben ze de rest van de dagen alle vrijheid (heb een vogelzolder,en heb ze er alleen s'morgens in,en sávonds als ik de kids op bed doe,gaan de valkjes ook weer terug ;) )

Als we op vakantie gaan,blijven ze ook thuis,en mijn schoonmoeder durft ze er niet uit te laten,geen ramp,als ze maar voorzien zijn van eten,drinken en wat lekkers

angelina

Hoi,

Tipje: Probeer er niet teveel bij stil te staan in je vakantie.
je weet zeker dat je schoonzus goed is voor je birdies dus dat zit dan gewoon goed.
Dat van die gedachten wat er allemaal wel niet kan gebeuren als er niemand in de buurt is kan ik me wel voorstellen maar die dingen kunnen ook gebeuren als je een uurtje of een dagje weg bent.
Er komt dagelijks iemand die goed voor ze is en das het belangrijkste.
En jij moet heerlijk van je vakantie gaan genieten want daarna is het denk ik net als bij ieder ander er weer een heel jaar tegenaan.
Fijne vakantie gewenst.

Greetz angelique

Love birdies

mickeledoki

hee hooikes,

je hebt het erover  dat je er wakker van ligt...ik heb eigenlijk meer medelijden met jouw...geniet toch lekker van je vakantie ;)maar ik snap je wel.ik ben volgende week twee nachten weg en mijn valk is dan helemaal alleen (mijn tweede valk zit nog in het nestblok)en ik vind dat dus kei zielig.
maar gelukkig kan ik relativeren en zal mijn valk nog steeds in leven zijn als ik terug kom.wel gaat mijn moeder een keer eten en drinken geven.maar ze mag ze van mij niet loslaten.

happy holiday :D :D :D grtz mickeledoki

goudvis1977

hee allemaal,
allemaal super bedankt voor je goede reacties.
Ik ga idd lekker van mn vakantie genieten, want daarna moet ik er zeker weer een jaartje tegenaan.

Ik laat de beestjes lekker thuis...en ga heerlijk in het zonnetje liggen..

nogmaals bedankt,

gr monique

Agnes

Hoi Monique,

Ik ben in juli 2 weken op vakantie geweest, en de valkjes (4stuks) zijn gewoon thuis gebleven in hun eigen kooi.

M'n schoonmoeder heeft ze iedere dag vers voer en water gegeven, met geregeld wat lekkers.
Ze mochten zelfs iedere dag even los ;D

Dat is prima gegaan!
Toen we thuis kwamen was het een gekwetter van jewelste, en al gauw was het alsof we helemaal niet weggeweest waren!

Fijne vakantie!

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.