4 mei 2025, 02:06:45

Tommy,Chippy en Twinky.

Gestart door Vanessa_TC, 23 juli 2003, 15:13:22

« vorige - volgende »

Vanessa_TC

23 juli 2003, 15:13:22 Last Edit: 28 juli 2003, 15:17:48 by Vanessa_TC
 :)Hallo allemaal,

Dit is Twinky, Twinky is ongeveer 2 maanden oud en is sinds 2 juli bij ons. Hij of zij (ik weet het nog niet) is bij Tommy en Chippy in de kamervoliere komen wonen.
De eerste dag en nacht moest Twinky even apart in een kooi zodat hij/zij even kon wennen aan de omgeving en aan Tommy en Chippy. De volgende dag heb ik Tommy en Chippy bij Twinky in de kooi gezet om nader kennis te maken, het ging goed, alleen Tommy was wat afstandelijk.
Daarna mocht Twinky bij Tommy en Chippy in de huiskamervoliere. De eerste  dag bij Tommy en Chippy was Twinky echt heel zielig, hij zat de hele tijd maar wat in een hoekje en durfde niet te gaan eten, ik heb Twinky toen ook maar een bakje voer en water voor gezet, en ja hoor, eten.
Elke dag ging het beter, we hadden Twinky ook nog niet horen fluiten, en waren heel benieuwd wat voor stemgeluid Twinky zou hebben.
Opeens hoorden we priep priep, heel zachtjes. Ohhh wat lief!
Een heel zacht lief stemmetje.

Chippy vindt dat Twinky er helemaal bij hoort net of ze al jaren bij elkaar wonen. Alleen Tommy is een beetje bang voor Twinky, ik denk dat ze nog even moeten wennen, want de voliere was natuurlijk Tommy zijn stulpje, waar zomaar een vreemde bij komt.
Elke dag gaat het fluiten van Twinky beter, ik hoop dat Twinky net zo leuk gaat fluiten als Tommy doet, Chippy probeerd vaak wel de vogels die in de tuin komen na te fluiten.
Als ik weet wat voor geslacht Twinky heeft dat zal ik voor Twinky ook een partner zoeken, zodat ze dan gezellig met z`n vieren kunnen ouwehoeren en ravotten. Ha Ha niet dat ze dat nu niet genoeg doen ofzo... vooral Tommy is een echte sloper, alles wat glinstert is leuk om aan te zitten, oorbellen stuktrekken enzo, en houten kastjes in de kamer zijn ook heel leuk om je snavel in te zetten, en lekker alles onder poepen in de kamer als ze los zijn, ha ha ha.... dan moet vrouwtje alles weer opruimen. Maar ach wat kan het schelen, als ze
het maar naar`t zin hebben toch?
Als ik vrij ben van mijn werk en het is mooi weer dan rol ik de voliere in de tuin en krijgen ze een lekkere douchbeurt met de plantenspuit. Ze vinden het alledrie heerlijk.

Nou ik stop nu eerst maar weer even, ik moet hier op kantoor ook nog wat doen. Groetjes van Vanessa, Tommy, Chippy en Twinky.

daan

Hi Venessa,

Leuk verhaaltje over je drie valkjes.  :D
Geweldig he wat je allemaal met ze meemaakt.
Ik ook hoor, als ik uit mijn werk kom, gelijk de voliere in en kroelen, en natuurlijk nu ff bij mijn babytjes kijken. Ik heb momenteel ook 4 kleintjes nu. Dat is ook schitterend hoor.

He heel veel succes met Tommy, Chippie en Twinky.
 :) :) :)

Groetjes Daan :D

Vanessa_TC

23 juli 2003, 15:34:18 #2 Last Edit: 24 juli 2003, 18:57:28 by Vanessa_TC

Hallo dit is Twinky ons nieuwe valkje.

Groetjes Vanessa

daan

Oh wat is Twinky een mooi valkje joh.
Mooie foto hoor.

Gr Daan

moonwitch (diana)

hoi vanessa

Je twinky is echt een heel mooi valkje, waar je wel erg trots op zult zijn.
En ik hoop dat je er mooie jonkies van zult krijgen als je gaat kweken.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

anika_en_spirit

hoi vanessa,

mooi valkje joh  :)
daar zul je nog veel plezier mee hebben.

groetjes anika.
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!

Stijn dc

hello

een leuk verhaaltje over je valkje twinky!!
hopelijk wordt tommy een beetje minder bang van twinky en kunnen ze gezellig samenzitten!!

SDC:D

Vanessa_TC

28 juli 2003, 15:13:32 #7 Last Edit: 28 juli 2003, 15:15:20 by Vanessa_TC
Hallo,
Bedankt voor jullie leuke reacties op mijn verhaal.

Die valkjes zijn me er een stel, Tommy is nog steeds bang voor Twinky. Als Tommy lekker aan het eten is en Twinky komt in de buurt gaat Tommy er snel vandoor eventueel drukt hij zijn vrouwtje Chippy van haar stok, of hij wil over haar heen klimmen, als hij maar snel weg kan als Twinky er aan komt. :-/

Arme Chippy, Tommy is bang om niks want Twinky is eigenlijk nog een beetje een baby en doet hem niks.
Ook valt het me op dat Tommy niet zo vaak meer fluit en ook niet meer stoer  8) doet voor Chippy. Gelukkig kroelen ze nog wel, ze zijn nog wel steeds verliefd :)

Twinky maakt allemaal geluidjes, en zachte piepjes hij/ zij kan nog niet zuiver fluiten, ik ben wel heel nieuwsgierig of Twinky een man of een pop is. Twinky`s gezichtsmasker is volgens mij wel vrij wit, omdat Twinky een geparelde witmasker is dacht ik dat het masker bij mannen dan ook wit wordt net als bij gewone witmaskers, maar ik kan me vergissen?....

Als Twinky wel mooi en zuiver gaat fluiten dan ga ik er vanuit dat het een mannetje is. Soms denk ik wel dat het toch een mannetje is omdat Tommy zo bang is, of Twinky niet leuk vindt omdat het een mannetje is en hem als bedreiging ziet voor Chippy (zijn vrouwtje).

Misschien dat iemand wat meer weet over geparelde witmaskers en hun geslachtsbepaling.

O,  jaaaa, vanochtend om ongeveer 06.30 uur schrok ik ineens wakker van een luid uit volle borst zingende valkparkiet :o ik twijfelde aan mijzelf of het echt was, maar ja echt waar het was Tommy, Hahaha wat een geluid kwam eruit, en dan om 06.30 uur, na bijna 3 weken stil te zijn geweest kwam alles eruit ofzo.  ;D
Nou dat valt dan nog weer mee met Tommy.
Toen ik om 07.30 naar mijn werk zou fietsen, was Tommy druk met zijn speeltjes in de weer, en Chippy en Twinky zaten te eten.

Ik ben benieuwd of Tommy vanavond ook nog luidkeels gaat fluiten, ik kan niet wachten tot ik vrij ben om weer naar ze toe te gaan.
Groetjes Vanessa.

Barbara

hoi Vanessa,

ik weet dat bij wildkleur geparelde valkjes het popje ook een vrij fel geel kopje kan krijgen, dus het lijkt me best logisch dat een witmasker gepareld popje een wit masker kan krijgen!

Ik zal ff ene foto laten zien van een gepareld vrouwtje (heeft eitjes gelegd) met een felgele kop!

Groetjes,

Barbara

Vanessa_TC

Hallo Barbara,

Mooi valkje! Het zou best kunnen hoor dat Twinky ook een popje is, maar ik heb ze weer gewogen en Twinky is nu 122 gram en Tommy (man) 112 gram en Chippy (ook pop) nog steeds 85 gram.
Dus Twinky is nu +/- 13 week oud, ik neem aan volgroeid, en is nog zwaarder dan Tommy geworden.
Twinky heeft ook best een gespierd borstje, "hij"? probeert ook te fluiten, maar doet geen macho gedrag.
Als ik zeker weet wat Twinky is dan wil ik graag ook een partner voor hem/ haar erbij doen.
Ook kan het nog wel even duren voordat Twinky in de rui komt en eventueel zijn parels verliest.

Het is dus afwachten :-/, intussen kan Twinky dan mooi vanalles leren en als het wel een man is dan kan hij alvast mooi gaan leren fluiten om straks een nieuw popje te versieren :P.

Groetjes Vanessa, Tommy, Chippy en Twinky.

daan

Hoi Vanessa,

De laatste x dat ik wat in je dagboek schreef zei ik nog dat ik jouw valkje zo mooi vond en wat denk je ik heb nu bij mij in het nestje 2 bijna (volgens mij) de zelfde zitten en ik ben er erg mee in mijn sas. de foto's staan bij 2e nestje Gabber en Kuiffie, als je het wilt zien.

Doegies Groetjes Daan :)

Barbara

Hoi Vanessa,

122 gram is wel veel voor een valkje hoor! Is hij ook erg groot? Zo niet dan is ie misschien wel een btje te dik. Dat kun je zien aan de borst; als er een soort 'gleuf' in het midden loopt, is dat het borstbeen dat verzinkt tussen de 2 'kipfiletjes' die naast het borstbeen zitten, die worden dan te vet. (Bij een te mager valkje vormt het borstbeen een 'richel' omdat de 'kipfiletjes' te dun worden.)

Het is trouwens zo dat popjes in het algemeenn juist wat breder van borst zijn! Anders dan bij mensen dus. Ze zijn qua lengte vaak wel iets kleiner hoor. Geparelde valkjes zijn vaak ook wat forser heb ik hier wel eens gehoord (geen theorie maar praktijervaring), en mijn geparelde is inderdaad ook forser dan mijn lutino.

Veel plezier in elk geval met je schatjes, ik zal hier nog wel regelmatig  rond komen snuffelen!

Groetjes,

Barbara

Vanessa_TC

Hallo Barbara,

Ohh jee, dan is Twinky dus te dik, want inderdaad in het midden op het borstje zit een gleuf, ik vond al dat ie er zo "gespierd" uitzag, dat is dan toch vet.

Ik dacht dat het bij mannen valkjes zo hoorde.

Daarom dacht ik ook dat het een man zou zijn, maar het kan dus toch een pop zijn.
Dan moet Twinky maar even op dieet :-/.

Aangezien Tommy nog een beetje bang is voor Twinky en bij het eten wegloopt als Twinky eraan komt, ben ik bang dat Twinky toch maar door blijft eten. Als ik minder eten in de kooi hang krijgen de andere 2 toch ook minder eten?, moet ik Twinky dan even apart doen?

Gr. Vanessa

Paul

Hoi Vanessa,
Het beste is te zorgen dat je "vette" valkje veel vliegt want dat kost ze veel energie en ze vallen er dan ook behoorlijk van af.
Mijn meeste wildkleur valkjes zijn allemaal rond de 100 gram alleen heb ik twee geparelde die zwaarder zijn die zijn 110 gram.
En een lutino die ik heb is 90 gram maar dat is ook nog binnen de marge hoor.
120 gram leek mij ook aardig zwaar inderdaad dat valt buiten de norm :-)
Hij eet er in elk geval wel goed van.
Je moet ze alleen niet te veel trosgierst geven want daar worden ze ook dik van vaak.
Zelf geef ik meestal 2 keer per week.
Als je het vaker geeft zou ik het iets minderen.
Maar zorg dat je valkje iets meer rondjes door de kamer gaat vliegen dat is het beste voor ze om af te vallen.

Groetjes, Paul

Valerkiet

aaaaah wat lief joh die valkjes.
voorig jaar had ik er ook drie dat heeft zo een tijdje geduurd maar w8 maar af!!! :-/
ik heb er nu 7!!!!!!!!! :-/ :o :-/
 :-* :-* :-*aan je valkjes en  :-* :-* :-* aan jou :D