2 mei 2025, 22:24:43

mijn jong van5weken eet niet meer

Gestart door kaminka, 17 augustus 2006, 10:03:55

« vorige - volgende »

kaminka

opzich is ze wel levendig, ze slaapt alleen tussendoor veel.
ik krijg er iedere morgen ongeveer 3ml in. 's avonds eet ze als een gek. en tussendoor eet ze redelijk veel zaadjes trosgierst en brood.

Ik hoop ook dat ze het red, ik vind hetzelf wel steeds beter gaan, wel met kleine sprongetjes.

kaminka

Sanna

Nou, dat klinkt in ieder geval al een heel stuk beter dan van de week. Als ze 's avonds flink bunkert kan ze er wel tegen voor de nacht. En kan ze de zaadjes al goed pellen of zit ze er meer mee te spelen? Misschien kan je 's ochtends wat extra druivesuiker door de pap doen zodat ze wat meer energie krijgt. Geef je ook Osteovit? Ik duim met je mee hoor!

Groetjes, Sanna

Mara

Ik ben blij Kaminka, dat het al wat beter gaat. Trosgierst op de bodem en mss een snee bruin brood, daar pikten ze hier ook van.

kaminka

Riny

Hoy Kaminka
70 gram is niet erg veel maar ook weer niet schrikbarend weinig.
Misschien lukt het wel om wat aan te komen als je haar een voeding meer per dag zou geven.
Ik wens je in ieder geval veel succes.
Groetjes Riny :D

Annouschka

Hallo,

ik heb hier ook een aantal handopfokvalkjes en die aten 's ochtends ook niet zo veel, meer rond de middag en de avond, dan gingen die vreten.

groetjes
Annouschka

M.

Dan heb ik ook nog een vraag voor je...

Welk valkje voer jij het eerst?

De kleine die slecht wil eten, of de ander?

Wat ik wel eens zie is dat als ze een slechte dag met eten hebben je beter een valkje die wel wil eten eerst voeding kan geven, en dat het slechtetende valkje daar van nakijkt en ook opeens goed wil eten.
Dan pak je deze eerst over en voer je daarna de ander verder.

Dit hoeft niet atijd zo te werken, maar het kan heel goed werken.

Normaal beginnen ze rond deze leeftijd idd wel wat te morren en te pielen met het eten, maar dit gewicht is toch wat te laag voor je jong.

Misschien idd meerdere keren per dag kleine beetjes voeren en idd is extra druivensuiker voor de energie niet verkeerd.

Sterkte, en roepen als je tips nodig hebt.

Een jonge vogel met de handopvoeden is niet niks, en voor al niet als je het voor t eerst doet zonder ervaring en dergelijke.

Annouschka

Hallo,

ja M., dat klopt inderdaad, ik heb maar 1 keer 2 valkjes tegelijk met de hand moeten voeden (ik kweek zelf niet, heb wel eitjes gehad maar die waren onbevrucht :() ze kwamen bij mij van een kweekster toen ze 6 weken waren, ik zou ze zelf nooit uithalen om ze zo handtam te maken want ik zie nu dat sommigen wel problemen krijgen met de spijsvertering.

Ik had er ook eentje die toen slecht wou eten maar ze doen idd de andere na en komen op een moment dat ze moeilijk doen met de pap, als ze beginnen prutsen aan zaadjes en trosgierst enzo. 
70 gram is idd weinig en ik zou zeker naar de dierenarts gaan voor een onderzoek, dan ben je zeker dat het valkje niks mankeert, misschien heeft het valkje iets onder de leden??
Mijn Solo hier is met 6 weken ook ernstig ziek geweest, hij had een luchtweginfectie en hij vermagerde ook, hij heeft toen een AB kuur gekregen (wat eigelijk niet zo goed is voor een jong valkje maar als het niet anders kan) en hij was ook zeer mager, hij woog tot zijn 1 jaar rond de 80 gram en was heel gevoelig voor ziektes enz.. maar na z'n 1 jaar is ie dan beginnen verzwaren en weegt nu rond de 100 gram.
Ook al is het maar gewoon ontlastingsonderzoek, daarin kan ook veel gevonden worden (consultatie is wel beter maar als het niet anders kan..), ontlasting kan je normaalgezien gewoon opsturen.

Ik hoop dat je valkje het red

groetjes
Annouschka

vunurse

Ik zou als ik jou was.... en er is vast iemand die je graag wil helpen om bij de dierenarts te komen... er snel naar toe gaan. Als je te lang wacht valt hij alleen nog maar meer af. En misschien is het beter om het te voeden met kropspuit. En misschien kan de dierenarts advies geven over de soort voeding. Want als hij problemen heeft met de vertering moet hij lichtverteerbare voeding krijgen. Mijn valkje... die ook nog erg jong was.... is zondag overleden... ik heb er ontzettend veel verdriet van maar ik heb er alles aan gedaan om te proberen zijn leven te redden. Ik ben bij Dr Feld in Amersfoort geweest. Dat is voor mij 1,5u reisen. Ik moest en zou dit doen en het had ook geholpen.... al was ik nog iets eerder geweest had hij het misschien wel gered. Mijn valkje had bloed bij zijn urine... dit kun je niet zien maar alleen testen met een stripje... verder at hij ook overdag slecht en in de avond opeens heel goed. Ik ben hem gaan voeren met de kropspuit op advies van dierenarts en hij knapte er inderdaad van op... maar het was voor kippie denk ik al te zwaar om het nog te kunnen trekken.... Hij was al erg aanhankelijk...erg lief en ik was erg gehecht aan hem (dat al in 3 weken tijd!).
Ik hoop voor je dat je valkje het haald... alle diertjes verdienen een kans... en wij zijn er om voor ze te vechten wanneer zij het zelf niet kunnen!! Ik snap wel waarom je in het begin dacht dat hij misschien beter bij de regenboog kon zijn... misschien had je een machteloos gevoel?? Ik had ook toen kippie een dag ziek was het gevoel van ojeeee hij gaat het niet halen... en wist even niet wat ik moest doen.... Ik ben verpleegkundige van beroep... en dacht ik vecht voor mensen hun levens... dus kan ik dat ook voor mijn diertjes... wat eigenlijk nog veel moeilijker is omdat ze niet kunnen aangeven wat ze mankeren en voelen..... net als baby's. En dat geeft misschien dat machtelose gevoel.... of heb ik het mis??
Ik wens je in ieder geval veel sterkte en hoop dat hij het haald....

Riny

Hoy Kaminka
Ga nooit over tot voeren met een kropnaald, voor je iemand gevonden hebt die het je kan leren.
Dit kun je niet doen als je geen goede uitleg gekregen hebt.

kaminka

in mijn ogen maken jullie het wel erg erg.
Ze is afgevallen omdat ze een paar dagen niet gegeten heeft.
Nu eet ze weer redleijk goed. Dus waarom dat allemaal  :-\

Riny

Citaat van: kaminka op 22 augustus 2006, 17:34:41
in mijn ogen maken jullie het wel erg erg.
Ze is afgevallen omdat ze een paar dagen niet gegeten heeft.
Nu eet ze weer redleijk goed. Dus waarom dat allemaal :-\

Hoy Kaminka
De forumleden maken zich gewoon zorgen om je valkje.
Handopfok is niet iets, wat je ''zomaar'' even doet.
Ze bedoelen het allemaal goed met jou, en je valkje.
En heel veel mensen hier hebben zelf ervaren, hoeveel verdriet je kunt hebben, als een valkje waar je zoveel tijd en liefde ingestoken hebt, ondanks goede zorgen toch overlijdt.
Hopelijk heb je hier begrip voor.

kaminka

ik heb zeker wel begrip ervoor.
Ik zal ook balen als ze het niet overleven, die ander zijn kropje gaat nu weer moeizaam leeg.

maarja ik doe wat ik kan maar een dierenarts is voor mij geen oplossing.

Annouschka

Hallo,

sorry maar dat vind ik nu wel erg hoor, je komt hier op het forum om hulp te vragen, oke, daar zijn de leden voor maar wij zijn geen dierenartsen ofzo en hebben ook geen toverstafjes om je valkje beter te maken, ook al zouden we dat graag willen.
Het is heel normaal dat iedereen zo reageert want de meesten hier hebben alles over voor hun valkjes en een huisdier kost nu eenmaal geld, moest je weten wat wij hier al aan de hele dierentuin (valkjes, katten en hond) hebben uitgegeven, je zou achterover vallen en ik ben hier niet een alleenstaand geval denk ik.
Maar dat hoort er nu eenmaal bij als je dieren hebt, kinderen kosten ook geld, dieren ook, anders begin je er gewoon niet aan vind ik.

Nogmaals sorry dat ik zo fel reageer, het is geen persoonlijke aanval maar ik word gewoon boos als ik zie dat mensen dieren hebben en als het dier iets mankeert de moeite niet doen om naar de dierenarts te gaan.

Annouschka

Rianne

Zullen we nu ophouden over het dierenartsen gebeuren? Wij weten niet de achterliggende reden waarom een dierenarts niet kan. :)

Even een paar vragen over je valkje.

Hoe ziet de ontlasting er uit? (donker, licht, met of zonder wit)
Kun je het borstbeen duidelijk voelen? (voel je het botje heel scherp of voelt het vlezig)
Valt het erg snel af of blijft het nu stabiel?
Je zegt dat het 's avonds heel goed eet, brood en zaadjes. Wat doet het valkje als je dat 's ochtends aanbied?