6 mei 2025, 07:45:25

Mijn valkje praat (denk ik)

Gestart door Rebelscum, 22 juli 2003, 15:37:52

« vorige - volgende »

Rebelscum

Hallo,
ik heb nog niet zo lang een valkje en in het begin was roepen het enige wat hij deed.Ik heb hem nu ongeveer 2  weken en nu begint hij van die zachte piepende geluidjes te maken,net alsof hij aan het praten is . Je kan er wel niets van verstaan hoor wat hij zegt maar ik wou eigenlijk weten of je ze ook echt woorden kan leren.(hij/zij is ongeveer 4,5 maanden oud)

Tara

Hoi,

4,5 maanden is een heel mooie leeftijd om ze dat te leren, mijn oudste jongen zijn nu ongeveer 3,5 maand en allemaal mannetjes die ik heb overgehouden en die kunnen nu allemaal al zo'n maand deuntjes fluiten, de een wat meer dan een ander maar kom. Het zou nu wel goed kunnen lukken om ze te leren praten hoor. Maar dan moet je er wel veel aandacht aan hebben hoor ;).

Groetjes, Tara

ilse

Hallo!!

Mijn valkje kreeg ik toen ze 5 weken was. Ik heb regelmatig het woord 'kusje' herhaald. Nu zegt ze zelfs meerdere woorden: kusje, Ria, Toekie (haar naam), lekker, nee en homo. Verder fluit ze regelmatig dat fluitje die o.a. bouwvakkers naar dames fluiten. Ze zegt de woorden erg duidelijk. Je moet beginnen met een makkelijk woord. En die moet je regelmatig (eigenlijk heel vaak) en je moet het rustig zeggen. Zodra je denkt dat je zelf gek wordt van dat woord, dan gaan ze het meestal zeggen. Dus regelmatig herhalen en geduld. Zodra het valkje 1 woord eenmaal zegt, gaat het leren van andere woorden veel makkelijker. In ieder geval veel succes ermee en ik hoor het wel of het lukt!!

Groetjes,
Ilse

Barbara

hoi Ilse,

weet je zeker dat Toekie geen mannetje is? Je hebt het over ze, maar de meeste popjes leren nauwelijks deintjes en pratne wordt helemaal moelijk...

Groetjes,

Barbara

ilse

Hallo,

Ik ben nog een keer terug gegaan naar de fokker omdat ze weleens pikte. En die vertelde mij dat het een vrouwtje is. En wie ben ik om dat niet te geloven...

Groetjes,
Ilse

Barbara

Hoi Ilse,

Tja, ik weet natuurlijk niet hoeveel jij weet van valkjes en of de kweker een prof was of een hobbykweker of een kweker die puur voor t geld kweekt (ik weet eigenlijk ook alleen maar wat anderen hier vertellen), maar t is en blijft vaak heel moeilijk om het geslacht te bepalen zonder genonderzoek of een kijkingreep. Het kan zijn dat de kweker het weet door zijn kennis over de vererving van kleuren van (zijn) valkjes hoor, maar de meeste popjes zijn niet echt lawaaiig en praten nauwelijks. Doorslaggevend kan het zogenaamde 'machogedrag' zijn; rondparaderen met de vleugels een stukje van het lijfje en terwijl een deuntje zingen, roffelen met de snavel op tralies of andere dingen die lawaai maken. Een valkje van mij schommelt op de hanglamp en fluit terwijl een leuk deuntje, hij beweegt echt duidelijk zijn lijfje om de lamp te laten schommelen, heel grappig en dudidelijk macho aandachttrekkerij! Popjes doen nooit macho is mij verteld, maar aan de andere kant doen ook niet alle mannen macho.... dus als je valkje geen macho is, weet je het nog niet zeker... Maar goed, als ze maar lief zijn hè?

Groetjes,

Barbara

Rebelscum

ok,ik zal dat eens proberen.Maar welk woordje ga ik hem als eerste leren? ;DIk denk zijn naam.