5 mei 2025, 09:49:07

Laten opstappen of zelf oppakken

Gestart door Marcel, 22 juli 2003, 15:05:23

« vorige - volgende »

Marcel

Okee, het zou een poll moeten zijn maar dan kan ik er geen uitleg bij geven...

Mijn twee valkjes zijn ongeveer een maand oud en ik heb ze nu nog maar een paar dagen. Als ze eenmaal op mijn hand zitten dan voelen ze zich wel op hun gemakt, maar het opstappen wisselt. Met name de jongste van de twee stapt er vaak uit zichzelf op, de oudste draait zich meestal om als ik hem een paar vingers of een hand voor hou.

Mijn vraag voor jullie is welke strategie jullie aanhouden. Als ik heel geduldig mijn vingers of hand voor hen hou, dan zie je ze vaak twijfelen en een beetje angstig zijn. Of ze nu wel of niet uiteindelijk opstappen, als ik ze direct oppak dan is het een seconden spartelen maar dan zitten ze ook wel goed. Direct oppakken spaart dus een periode van twijfel of angst en kan ook juist wel weer slim zijn.

Wat is jullie aanpak:

1. Zoveel mogelijk zelf op laten stappen, al duurt het nog zo lang, uiteindelijk worden ze daardoor supertam
2. Gewoon snel oppakken, zodat ze die twijfel niet voelen en er dus uiteindelijk ook nooit problemen mee hebben
3. Ik kijk of ze uit zichzelf opstappen maar als dat te lang duurt dan pak ik ze gewoon zelf (anders wordt de pap koud zegmaar)

linda

hoi marcel,
als je je vinger vlak onder hun buikje houd dan stappen ze normaal zelf op hoor dat is een normale reaktie denk ik, en dat van de pap word koud  :D :D daar had ik hier geen probs mee, als ik zei pico pap dan begon hij al te krijsen van de honger ;D maar dat zie je ook op de foto's van pag 11 wat een veelvraat pico was , kijk maar eens naar zijn krop.

groetjes linda

Mirjam-Moniek

Hoi Marcel

Ik zou als ik jou was allebei je valkjes regelmatig oppakken. Als ze eraan gewend zijn vastgepakt te worden, kan je dat een hoop heisa schelen als je nageltjes moet knippen, of een wondje moet behandelen. Of gewoon, als ze door je broodje met pindakaas of door de maccaroni zijn gelopen.
Verder is het handig dat je ze ook allebei leert op je vinger te stappen, omdat je ze zo makkelijk in en uit de kooi kan halen enzo.
Het handigste wat mij betreft is dus ze leren zich bij beide prettig te voelen.

Marcel

Mijn twee jonge valkjes waren eigenlijk ook heel erg snel supertam, dus een probleem was het niet. Maar in het begin was ik wel constant aan het afwegen wat nu het slimste was. Zeker toen ze nog niet goed aten, toen heb ik ze ook moeten vastpakken tijdens het voeren om het er in te krijgen. Ik merkte wel dat ze dat niet leuk vonden.

Inmiddels is dat niet meer nodig, ze zijn actiever dan vorige week dus als ze weinig eten dan maak ik me toch geen zorgen. Als ze echt honger hebben dan komen ze wel! Tevens zitten ze ook al aan de trosgierst en voorzichtig aan de zaden dus geen tekort.

Wat tam zijn betreft zitten ze ook al op mijn hoofd en schouder. Ze zijn dus gewend aan oppakken maar ik laat ze er in hun eigen tijd uitkomen voor het eten. Als ze het rustig aan doen, dan krijgen ze wat later hun papje, hun eigen schuld... Nog een kleine week denk ik en dan hoeven ze geeneens pap meer dus dan kunnen ze gaan en staan...

Maar oppakken om terug te zetten dat gaat gelukkig prima. Ik was alleen nieuwsgierig naar hoe jullie het doen met hele jonge valkjes die toch al een eigen wil hebben.

Sanna

Hoi Marcel,

Nou, ik heb er een hoor: een hele jonge valk met een eigen wil  ;D. Pepper is nu 7 weken oud en ik kreeg hem met 5 weken. Toen moest ik hem nog 3 x daags pap voeren en hij kon nauwelijks op mijn vinger zitten. De keuze was dus snel gemaakt: oppakken. Nu kan Pepper dat ondertussen wel allemaal en hij begint behoorlijk eigenwijs te worden (zo van 'ja maar dat wil ik niet...'). Ik probeer hem er ook aan te laten wennen op mijn vinger te zitten. Maar ja, eigenwijs hè?  :P Hij gaat voorlopig alleen vrijwillig op mijn vinger zitten als hij errug graag eruitwil (hij kan zelf z'n kooi nog niet uit, want hij kan nog niet klimmen) of erge honger heeft. Anders stapt hij gewoon opzij. Ik las ergens op deze site dat je het kunt proberen aan te leren met een commando. Door iedere keer als je wilt dat hij op je vinger gaat zitten hetzelfde commando te herhalen (zoiets van 'ga erop' of 'ga zitten'). Ik dwing hem net zolang tot hij zit. Uiteindelijk kiest hij eieren voor zijn geld  :D. Of het commando werkt kan alleen de tijd leren...

Succes ermee!

Groetjes, Sanna