28 april 2024, 11:38:24

help, valkje in vliegenvanger!!

Gestart door Agnes, 10 augustus 2006, 22:01:45

« vorige - volgende »

Agnes

Stom, stom, stom!

We hadden een vliegenvanger in de kamer hangen, en er niet aan gedacht toen de valkjes los waren :-\

Nu is Pucky erin gevlogen :-[ :-[ :-[
We hebben haar van de plakstrip kunnen verlossen, maar wat nu?
De pikzooi zit nog aan de veren, en de vleugels zitten aan elkaar geplakt :'( :'(

Wat moet ik doen?

Hoe kan ik die zooi eraf krijgen?

Heb zelf gedacht aan nagellakremover o.i.d. , maar kan dat wel?
Is dat schadelijk?

Wie kan me helpen?

Een lichtelijk radeloze Agnes :'(

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Lin

lukt het misschien met wat warm water?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Agnes

10 augustus 2006, 22:05:17 #2 Last Edit: 10 augustus 2006, 23:19:34 by Agnes
Bedankt voor je snelle reactie :-*
Met warm water gaat de lijm (of wat het dan ook is) er niet af.

Ze probeert nu zelf wel iets te poetsen, maar zit ook een beetje beteutert te kijken :-\

gr.v. Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Kirsten

Hoi Agnes,

Heb je neutrale doorzichtige lampenolie in huis?
Ik weet dat bijvoorbeeld lijmresten van stickers ed er erg goed mee verwijderd worden,. erna kan je haar heel goed afspoelen en dan kan het geen kwaad volgens mij,.

Zelf poetsen lijkt me geen goed idee, want dan krijgt ze het binnen en ik weet niet hoe giftig het is,.

Sterkte
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Agnes

lampenolie heb ik :D
Ik ga het proberen
Bedankt!

gr.v. Agnes

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Kirsten

Super! ik denk dat dit wel gaat werken,
Gewoon flink op een doek en met de veergroei mee strijken,.

Succes en laat even weten of het gelukt is

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Gerda


Hoi Agnes,

Wat zul je geschrokken zijn zeg!!
Arme Pucky!!
Gelukkig was Kirsten online om je van advies te voorzien! Ik was eventjes weg, daarom had ik je berichtje gemist!

Hoop dat het allemaal gelukt is!

Liefs, Gerda

musicrookie

hallo,

ik ben vorige week net het zelfde tegen gekomen, alleen slaagde ik er wel niet in om hem zelf los te maken, dus ben ik in allerijl naar de dierenarts geweest en die heeft hem volledig proper gemaakt met 'ether' k weet niet of dit de echte juist benaming is, hopelijk weet je wat ik er mee bedoel. Hij was echter ook wel voorzichtig zodat het valkje het bewust zijn niet zou verliezen.   Je moet wel het kopje vermijden natuurlijk;
Nu is hij er weer volledig bovenop en zie je er bijna niets meer aan! enkel nog paar rare pluimpjes maar voor de rest is alles weer helemaal proper !
hopelijk ben ik u hiermee van dienst of laat eens weten of het intussen al gelukt is he !
groetjes
roosie

Agnes

10 augustus 2006, 22:27:25 #8 Last Edit: 10 augustus 2006, 22:36:34 by Agnes
Phoe, ik geloof dat het gelukt is! :D

Ik heb flink wat olie gebruikt, en daarna heb ik d'r onder de kraan afgespoeld.

Dat badderen vond ze nog wel leuk ook. ;)

De veren pikken niet meer, en Pucky kan zich in ieder geval weer gewoon uitschudden.

Ze zit nu een beetje duf op een stok, ze moet even bekomen van de schrik. (ik ook)

Allemaal bedankt voor de reacties :-*

Ik kijk even aan hoe het gaat, anders evt. nog een badje met olie ;)

Groetjes van Agnes.



Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Kirsten

Hoi Agnes,

Wat fijn zeg!,. Ik ben blij dat het beter gaat,.
Misschien wil ze de volgende keer dat ze gaat badderen er wel een lekkerder ruikende badolie in ;)

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Roosje

Citaat van: musicrookie op 10 augustus 2006, 22:25:55
hallo,

ik ben vorige week net het zelfde tegen gekomen, alleen slaagde ik er wel niet in om hem zelf los te maken, dus ben ik in allerijl naar de dierenarts geweest en die heeft hem volledig proper gemaakt met 'ether' k weet niet of dit de echte juist benaming is, hopelijk weet je wat ik er mee bedoel. Hij was echter ook wel voorzichtig zodat het valkje het bewust zijn niet zou verliezen.   Je moet wel het kopje vermijden natuurlijk;
Nu is hij er weer volledig bovenop en zie je er bijna niets meer aan! enkel nog paar rare pluimpjes maar voor de rest is alles weer helemaal proper !
hopelijk ben ik u hiermee van dienst of laat eens weten of het intussen al gelukt is he !
groetjes
roosie


Ik denk toch dat ik mijn vogel nooit zou laten wassen met ether. Aangezien dit zo giftig is dat het wordt gebruikt om hamsters te laten inslapen. Laagje ether in een potje, hamster erin, deksel erop en na een paar keer inademen is het gedaan met het hamstertje.


Inger m

Citaat van: Roosje op 12 augustus 2006, 20:05:58


Ik denk toch dat ik mijn vogel nooit zou laten wassen met ether. Aangezien dit zo giftig is dat het wordt gebruikt om hamsters te laten inslapen. Laagje ether in een potje, hamster erin, deksel erop en na een paar keer inademen is het gedaan met het hamstertje.



Gelukkig wordt deze methode niet veel meer gebruikt (iig niet bij proefdieren), omdat hij een vrij sadistische methode is om een knaagdier te doden. De ether irriteert de luchtwegen en uit onderzoek blijkt dat het dier hier zeker hinder van ondervindt. Het is voor mensen makkelijke methode: hamster en ether wegzetten en even later is het dier (uiteraard) dood, maar een vrij laffe manier, omdat er veel snellere en betere methodes voor zijn.

Maargoed er zijn ook mensen die muizen doden door ze levend in te vriezen  :o Kan het nog gemener?

Ik zou zelf overigens ook niet snel een vogel mee wassen, maar de dierenarts zal wel weten wat hij doet, hoop ik.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marilyn

hoikes agnes

ik heb een tijdje geleden hetzelfde meegemaakt met mijn tiny (cinamon geparelde witmaskertje) ze was met de binnenkant van haar vleugel tegen de vliegenvanger terecht gekomen en ze had al geproberd zichzelf los te rukken (wat niet helemaal gelukt is) en door zichzelf los te rukken waren er heel veel veertjes uitgetrokken en rauwe wondjes aan de binnekant van haar vleugeltjes .
ook plakten haar andere veren zodanig aan elkaar dat ze onmogelijk nog kon vliegen. ik heb dan de raad gekregen om met dissolvant (nagellakremover) het plakkende spul uit haar veertjes te halen en dat is ook gelukt maar volgens mij is die olie idd veel gezonder voor een valkje en had ik dat toen geweten had ik het waarschijnlijk ook eerst daarmee geprobeerd maar goed we zijn beiden weer een stuk wijzer geworden  ;) en ik hoop dat geen enkel valkje dat nog hoeft mee te maken  ;)

groetjes marilyn

Agnes

Hoi Marilyn,

Ja het is inderdaad heel stom geweest om de vliegenvanger te laten hangen.
Zo zie je maar dat losvliegende valkjes heel gauw gewoon wordt, en je denkt er verder niet bij na :-\

Gelukkig is het voor Pucky goed afgelopen.
Ze heeft niet veel veertjes verloren.
Vandaag heeft ze voor het eerst weer gevogen :)

De lampenolie heeft heel goed geholpen.
Je kunt alleen nog wel aan haar veren zien dat ze ermee ingesmeerd is.
Ze heeft nu een donkere glans over haar veren.

Gelukkig voelen haar veren niet olie-achtig aan.
Vandaag heb ik d'r voor de zekerheid nog even gebadderd.

Het is voor mij een goede leer geweest.
Hopelijk hangt een ieder die dit leest nooit een vliegenvanger in een ruimte waar valkjes losvliegen

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

mickeledoki

hee hooi,

als iemand dit nog een keer meemaakt (wat heel begrijpelijk is )zou je ook nog eventeel groene zeep kunnen gebruiken .
hier kun je eventueel ook nog olieresten mee verwijderen..
handzeep uit z'n pomje zou ook nog kunnen....

groet mickeledoki ;D