11 mei 2025, 22:25:56

Bloedsporen

Gestart door smile_emerald, 19 juli 2003, 02:34:39

« vorige - volgende »

smile_emerald

Hoi iedereen,

Sommige wisten het al, maar Tommie (mijn valkje, zie onderaan) heeft een logeermaatje erbij: Skippy. Het probleem: Skippy is wild en kan absoluut niet vliegen. Hij knalt overal tegenaan en op. Ik probeer hem dus de laatste tijd wat te leren vliegen en dat heeft ook wel wat geholpen, maar nu heb ik wat ontdekt. Volgens mij heeft Skippy al heel lang wondjes op en in zijn vleugels zitten. Ik denk zelfs nog voordat Digna (mijn vriendin, eigenaar van Skippy) Skippy die wondjes al had. (Digna heeft Skippy al ongeveer een jaar en toen zeiden ze bij de dierenwinkel dat Skippy toen Digna hem kocht 1 jaar was) Ik maak me een beetje zorgen, ze gaan altijd open als Skippy ergens tegen aan vliegt. Dan zie op de muren allemaal bloedsporen, niet zo fijn :( Ik heb zo'n open wondje al geprobeerd te deppen met water, maar daar wordt Skippy alleen maar banger van. Wat moet ik nu doen? Afwachten? In de kooi laten? Naar de dierenarts gaan? Of toch nog laten vliegen? Want Skippy is wel vooruit gegaan na die vlieglessen.  :-/ :-/ :-/ Weet iemand iets?

Groetjes Esmeralda.

Karin

Kan het zijn dat Skippy blind is ? Dat een valkparkiet een keer ergens tegenaan vliegt is normaal, maar steeds... Mijn valkje Kazoo is waarschijnlijk nachtblind ( zoals meerdere witmaskers las ik laatst ) en vliegt dan wel eens tegen het gaas op. Hij heeft dus ook regelmatig bloedende vleugels gehad, maar dat heb ik opgelost met een nachtlampje. Als hij echt blind is, is het misschien verstandig om hem te kortwieken voor hij zich eens veel erger bezeerd.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

smile_emerald

Bedankt Karin voor de snelle reactie.

Ik zit na te denken, tja... Blind is misschien een groot woord... Hij kan denk ik wel zien, maar volgens mij ligt het gewoon aan zijn vleugels. Hij kan ze niet echt beheersen, omdat hij ze nooit heeft gebruikt. Net zoals iemand van 18 die voor het eerst leert zwemmen (ik noem maar wat). Dat gaat soms ook wel eens mis. Morgen zie ik Digna weer eventjes, ik bespreek het dan wel.

Groetjes Esmeralda.

Karin

Heeft Skippy nog nooit rondgevlogen ? Dan zou dat het ook kunnen zijn. Zijn vleugelspieren zijn dan niet goed ontwikkeld. Daar had Kazoo ook last van. Toen hij voor het eerst de volière in ging storte hij steeds neer  :o, maar oefening baart kunst... Hij vliegt nu als de beste  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

smile_emerald

Digna kocht Skippy over van iemand die allergisch was geworden voor Skippy (Skippy's vroegere naam is trouwens Punky :D). Waarschijnlijk zag die gast Skippy alleen maar als een vogel in een kooi, meer niet. Digna in het begin ook, ik heb haar overgehaald Skippy een keer te laten vliegen samen met Tommie. Dat hebben we gedaan, maar wat we zagen, daar schrok Digna nog het meest van... Skippy kon totaal niet vliegen en het kostte veel tijd om Skippy weer terug in zijn hok te doen... Digna vond het daarna niet meer zo'n goed idee om Skippy rond te laten vliegen. Ze wilde hem eerst handtam maken, groot gelijk. Maar ik probeer het nu allebei, en gelukkig is er al vooruitgang. Niet veel, maar Skippy vliegt beter dan ervoor en is nu meer aan mensen gewent. Nu nog over Kazoo, is Kazoo tam vanaf zijn geboorte? Skippy namelijk niet, daar zit wel degelijk verschil in... Ik vraag me zelfs af of Skippy eigenlijk wel in Nederland is geboren :-/

Groetjes Esmeralda.

Karin

Kazoo is helemaal niet tam. Hij zit in een grote volière. Hij was al een week of 10 toen we hem kregen en had altijd in een volière gezeten. Als we flink onze best hadden gedaan hadden we hem wel tam kunnen krijgen, maar hij was bedoelt als vriendje voor onze niet tamme parkiet Yellow. We hebben hem er dus na 2 weken bij gezet en het maar opgegeven. Hij komt wel naar je toe en ik kan heel dicht bij hem komen, hij fluit de mooiste liedjes naar me en is heel erg op ons gericht. Maar hij komt niet op je schouder of vinger zitten. En toch... hij is één van mijn favorieten  8)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

smile_emerald

Ach ja, als je maar geniet van je valkparkiet :D Ik hoop echt dat het goed komt met Skippy, ookal is het niet mijn valkje. Ik ga overwegen om misschien langs de vogel-/dierenarts te gaan. Samen met Digna natuurlijk.

Groetjes Esmeralda