8 mei 2025, 22:25:44

bont = man of pop?

Gestart door dilucakatalora, 9 augustus 2006, 13:50:55

« vorige - volgende »

dilucakatalora

Hallo,

Kunnen jullie mij misschien een paar tips geven hoe je het te weten komt of een bonte valkparkiet een man of een pop is?

alvast bedankt!!

Rianne

Hoi,

uiterlijk is dit niet te zien. Je zou het gedrag kunnen observeren. En anders via Gendika proefzakjes opvragen voor DNA onderzoek.

dilucakatalora

maar gedrag, gedrag als fluiten of zo?

Rianne

Inderdaad. Fluiten maar ook macho gedrag, dus met de vleugels wijd lopen en met de snavel op zitstokken of voerbakjes tikken. :)

dilucakatalora

maar doet een vogel dat al wanneer die net 3 maanden oud is?

Rianne

Nee, dat begint meestal pas vanaf 6 maanden, dan gaan de mannetjes oefenen met fluiten. Pas met 9 a 10 maanden gaan ze het macho gedrag vertonen. Maar ook popjes kunnen fluiten dus alleen daarnaar kun je niet oordelen. Ik heb hier een popje wat ook als een man fluit. :)

dilucakatalora

dus echt macho gedrag veel fluiten, tikken tegen takken en voeder/drinkbakjes, of takken lopen etc.?

Rianne

Ja, en af en toe de vleugels een beetje onwijd. :)

dilucakatalora

zou je misschien ook proberen antwoord te willen geven op mijn vraag bij kweken: de eitjes liggen overal?

dilucakatalora

kun je ook onderscheidt maken doormiddel van de kleur van de wangvlekken? ik bedoel; als de wangvlek van een bonte nou licht oranje is kan het dan een popje zijn, en andersom kan een fel oranje ( zoals bij een wildkleur man ) een man zijn?

Rianne

Helaas niet. De bonte op de foto in mijn handtekening heeft ook een oranje wangvlek, maar is een man. Zijn popje heeft precies dezelfde kleur wangvlek.
Ook wordt gezegd dat je het aan de kuif kunt zien. Een man zou een smalle hoge kuif hebben, en een pop een brede, kleinere kuif (of andersom) maar ook dit gaat bij mij niet op. :)

Ik heb gereageerd bij je andere onderwerp. :)

dilucakatalora

carco

Hoi

Met dat fluiten ben ik het niet helemaal eens hoor, er zijn genoeg mannen die al veel eerder fluiten en machogedrag vertonen.
Mijn bonte en bonte witmakser floten met 4 maanden al de sterrren van de hemel. En de wildkleur die is terug gekomen, en die 3 maanden is, heeft nog geen tel zijn snavel gehouden ;)
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

♪ Marlies

Hoi, ;D

Ik heb hier mannen zitten die ik nog nooit heb horen fluiten of macho gedrag heb zien vertonen. :-\
Er zitten nu nog twee valkjes van de eerste ronde nu dus zo'n drie maanden oud, die niks anders doen dan fluiten. :-\

Het fluiten en macho gedrag wil dus ook niet altijd wat zeggen.

Groetjes Marlies ;)

Caroline

Ook ik heb een 100 % man van 13 maanden, die nog nooit gefloten heeft en niet eens weet wat machogedrag is en een man die nog 2 maanden moest worden en al de hele dag het bouwvakkerfluitje doet en allerlei speelgoedjes in zijn kooi aan het versieren is.

Maar ........ ik heb hier ook een 100 % pop, die hele deuntjes fluit.  ::)

Beter dus als je zekerheid wilt hebben, geslachtsbepaling d.m.v. DNA-onderzoek.  ;)

Succes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.