7 mei 2025, 02:16:37

Nachtverblijf: vragen

Gestart door kevinvdsteen, 3 augustus 2006, 23:02:07

« vorige - volgende »

kevinvdsteen

3 augustus 2006, 23:02:07 Last Edit: 3 augustus 2006, 23:28:45 by kevinvdsteen
Hoi,
Ik heb een éénjarige valkparkiet die ik als jong heb grootgebracht. Deze zomer is hij in een buitenkooi gezet maar sinds vandaag heb ik een voliere van 2 meter hoog, 1,5 meter breed en 60 cm diep. Nu vraag ik me af of het nachtverblijf dat in de voliere aanwezig is, warm genoeg is in de winter. Na enig zoeken op dit forum las ik dat een valkparkiet 5 graden vorst kan hebben, maar is dit ook waar?  Op de opening voor de vogels en een inkijkvenstertje van 2 lagen plexiglas na, bestaan alle zijdes uit vrij dik hout. Daar komt bij dat het golfplaten dakje van het buitenverblijf boven het nachtverblijf doorgaat. Er zijn wel één of twee kieren in het nachtverblijf, maar de wind kan daar niet direct doorheen waaien.

Ook zou ik graag willen weten of ik plexiglas voor het gaas van het buitenverblijf moet plaatsen in de winter. En of het goed is dat het volledige verblijf is overkapt met golfplaten. (Waardoor mijn valkparkiet, die overigens spoedig gezelschap zal krijgen, niet kan douchen in de regen) De voliere is alleen aan de voorzijde en aan de onderkant van de linkerzijde open.

Alvast bedankt, Kevin

Inger m

Hoi,
Mijn valkparkieten brengen de winter (bij behoorlijke vorst) ook vaak buiten door. Een gezonde vogel kan goed tegen vorst. Je kunt overigens ook een vorstbeschermer in het nachthok plaatsen. Deze zijn speciaal geschikt voor kleinere ruimtes.

Je voliere overdekken is prima. Zo kan er geen mest van buitenvogels in de voliere vallen. Als alternatief voor regen, kun je een open waterbak plaatsen, daar badderen ze graag in. Ook kun je de valkparkiet regelmatig sproeien met een plantensproeier.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

moonwitch (diana)

Hoi

Bij mij kunnen de valkjes ook in de winter naar binnen, maar er is geen 1 valkje die het doet.
S'winters dek ik zijkanten van de voliere af, tegen de ergste regen en wind, maar de voorkant blijft open.
Ook heb ik platen op het dak liggen, om de mest van buiten vogels buiten te houden.
En ik heb een paar grote lage bakken water in de voliere staan, zodat ze toch kunnen badderen als ze daar zin in hebben.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer