10 mei 2025, 22:41:08

Meerdere vragen

Gestart door Inge Wouters, 17 juli 2003, 16:26:02

« vorige - volgende »

Inge Wouters

ik heb een paar vragen:
1: ik kan mijn valkparkiet niet pakken want dan is ie een week wilt en wil hij niet meer naar me luisteren dus dat doe ik ook niet want dan kan ik helemaal opnieuw beginnen met tam maken
Dus hoe moet dat als ik naar de dierenarts moet?
2: het is nu juli en er vallen heel veel veren bij mijn vogel uit de rui tijd in toch rond november pas?
2: de snavel van mijn valkparkiet heeft rare kleuren op de boven savel zit aan het puntje zwart en er zitten een paar hele kleine scheurtjes in is dat normaal?
vele groeten van inge.
Oja jullie saait is echt te gek!!!!!!!!!!
Geweldig veel informatie en foto's.

Kolkkie

Hoi Inge,

1: Hoe oud is je valkje, en hoe lang heb je hem? Als hij nog erg jong is en/of je hebt je valkje net, dan zijn ze ook wild.
2: De rui verschild per vogel. Coco is bij mij op dit moment ook in de rui. Soms gaat de rui ook in etappes.

Dit is wat Paul zei in een vraag die ik er over stelde.

Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.
Meestal ruien ze niet alle veren tegelijk en even later gaan de rest van de veren ruien.
Geef hem in elk geval wel eivoer, vogelgrit en een kalkblok maar dat hebben ze ook nodig als ze niet in de rui zijn eigenlijk.
De ene vogel gaat wat vaker in de rui dan de andere.
Ik heb wel eens gehad dat er hier eentje pas na ruim een jaar pas in de rui ging en sommige gaan twee keer per jaar dus er is soms niks van te zeggen.
Zolang er nieuwe veren voor in de plaats komen is er niks aan de hand.

3. Lijken die scheurtjes op dat je op deze foto ziet? Je ziet het niet zo goed, dus moet je ff goed kijken.

Als dat zo is hoef je je er denk ik geen zorgen over te maken. Die onstaan omdat de snavel groeit. Ik ben er niet zeker van, dus durf ik het je niet met 100% zekerheid te zeggen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Barbara

hoi Inge,

ik zet bij dit bericht een foto van mijn valkje van dichtbij, daar zie je ook van die 'scheurtjes' op zijn snavel. Mijn andere valkje heeft het ook en ze zijn beide kerngezond voor zover ik weet, dus het zal geen kwaad kunnen denk ik!

Groetjes,

Barbara