11 mei 2025, 08:20:39

Is eivoer ECHT noodzakelijk?

Gestart door Valerie, 2 augustus 2006, 15:55:42

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi,

Waarom deze vraag (of eivoer echt NZ is): Daffy heeft wss weer last aan de nieren. Haar ontlasting loopt er uit. Ze heeft geen mooie vaste ontlasting meer, enkel water en ze drinkt ontzettend veel.
De jongen zijn te jong om Daffy aan de medicatie te zetten.
De oorzaak is uiteraard te veel eiwitten (eivoer dus).
Hoe noodzakelijk is het eivoer voor de jongen? Ze zijn nu 2 weekjes oud.
Ik kan Daffy toch ook niet apart zetten en dan op dieet en baytril? Gaat en kan Valko dan wel alleen voeren?
Ik merk nog niks aan de conditie van Daffy, maar dit lijkt me niet gezond. Ze heeft nog een aantal weken te gaan zo.
Het liefst gaf ik haar geen eivoer meer.
Of kan ik Valko even apart nemen, als ik eivoer geef, zodanig dat alleen Valko het eet en doorgeeft? (heb eigenlijk zijn ontlasting nog niet gecontroleerd, zie niks in de kooi  :-\ ).
Wat vinden jullie?

*Esther*

Hoi

Ik ben geen expert maar als de oorzaak te veel eiwit is lijkt het mij voor de hand om het aanbod van eiwit te verminderen. Mijn valken zie ik niet veel eivoer eten (met jongen) maar wel veel volkorenbrood.
Ook zou je bv het eivoer twee keer per week kunnen aanbieden voor de voedingstoffen die er in zitten(toch wel).
Ik zou het persoonlijk niet helemaal weglaten.

gr Esther

Rianne

Hoi Valerie,

wat Esther zegt is misschien een oplossing, en ipv eivoer gewoon extra brood, groente en fruit geven. :)

Inger m

Hoi,
Ja, eivoer is zeker noodzakelijk. Zeker voor jonge vogels gedurende de hele periode dat ze in de groei zijn. Ik vind dat jonge vogels dagelijks beschikking moeten hebben over eivoer of voeding met gelijksoortige ingredienten.

Het is de vraag of eivoer de oorzaak is van het vocht in de ontlasting. Mogelijk heeft ze een (bacterie) infectie, waardoor de ontlasting erg waterig is. Het lijkt mij beter om eerst de oorzaak te achterhalen, tenzij er al een verleden bekend is. Als het een vogel is met nierproblemen, zou ik het niet inzetten voor de kweek.

Eivoer is wel noodzakelijk voor de jongen. Voor groei zijn immers eiwitten nodig (zo ook tijdens de rui...groei van de veren). Wanneer jongen een groot gehalte zaden krijgen lijdt dit tot voedings te korten.

Brood is overigens ook niet ideaal om in de grote hoeveelheden te geven. Ik heb begrepen dat er relatief veel zout in zit. Dit is ook niet goed voor de nieren. Verder bevat brood veel vezels, goede darmvulling, maar ook weer wat lastiger te verteren voor de snelgroeiende jongen.

Je zou kunnen overwegen om het eivoer en de zaden (deels) te vervangen door pellets. Juist voor de jongen is dit ook erg geschikt. Ik zou jonge vogels niet laten groot worden op zaden of brood. Overigens eten valkparkieten de hele dag voor hun jongen. Even apart zetten om te eten lijkt mij geen ideale optie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Citaat van: Rianne op  2 augustus 2006, 16:50:38
Hoi Valerie,

wat Esther zegt is misschien een oplossing, en ipv eivoer gewoon extra brood, groente en fruit geven. :)

Das geen ideaal dieet om jongen op groot te brengen. Groente en fruit bevat relatief veel vocht. Verder bevat het ook vezels, maar weinig eiwitten voor de groei. Brood is al beschreven.

Als je voedingsstoffen weglaat, wel vervangen door voedingsgroepen met soortgelijke voedingswaardes en niet met willekeurige andere gezonde voeding.

Brood en groen is goed als aanvulling, maar zeker geen vervanging.

gr Inger
problem.

Rianne

Ah oké. :) Misschien kan ze het eivoer wat minder vochtig/droog aanbieden? Maar net wat je zegt, dan zou het valkje ook van groente en fruit klachten moeten krijgen. :-\

Inger m

Hoi,
Ter verduidelijking

De volwassen valkparkiet krijgt geen klachten van groente/ fruit. De jonge valkparkieten wel als ze te korten aan eiwitten krijgen.

Wat bedoel je met eivoer vochtig cq droog aanbieden. Vooor het eiwitgehalte, dus de nieren, maakt dat geen verschil. De ontlasting wordt waterig als de nieren niet goed werken. Dit kan voorkomen bij oudere vogels en bij te eiwitrijke voeding.

gr Inger
problem.

Rianne

Ja nu je het zegt weet ik het ook wel weer ;) Dat krijg je als je tekort in je studieboeken leest ;D

Zou het mogelijk zijn om de jongen door 1 ouder op te laten voeden?

Inger m

Hoi,
Haha het onderwerp eivoer en vogelvoeding ben ik in mijn studieboeken eigenlijk nauwelijks tegengekomen. Het is wel mogelijk de jongen door een ouder te laten opvoeden. Het is echter maar de vraag hoe de ouders daarop reageren en of de overgebleven ouder door blijft voeren. Anderszijds heeft het geven van medicijnen aan vogels met jongen ook niet de voorkeur.

gr Inger
problem.

Valerie

Wat een reacties.  :o Maar bedankt!
Inger,

Daffy heeft in het verleden last van de nieren gehad. Ook hebben ze de coli bacterie gehad, die met baytril bestreden is.
Dr. Feld heeft hun toen onderzocht. Hij zei dat ze geen eivoer, trosgierst ed, waar veel eiwitten inzaten mochten hebben. 1 x in de zoveel tijd.
Het is niet mijn bedoeling om echt te kweken met de vogels. Daffy begon met eitjes leggen en toen heb ik hen een broedblok aangeboden.
Ik ben er eigenlijk vanuitgegaan dat het zou mislukken of de eitjes onbevrucht zouden zijn. Het is hun eerste keer en ze zijn beide 2 jaar oud.
Ook drinkt Daffy enorm veel, daarom dacht dr. Feld ook weer aan de nieren.
Wat ik dacht om te doen is, als ik het eivoer geef (dat op het moment doen dat Daffy bij de kleintjes is. Dan kan Valko ervan eten en het zo aan de jongen doorgeven.
Ik wil Daffy niet apart houden en het risico lopen dat Valko, door de verandering van situatie, de jongen niet meer gaat voeden. Alle jongen lijken immers zeer gezond. Dat zou ik erg jammer en zielig vinden.
Ik denk nu gewoon te proberen enkel Valko eivoer te laten eten en dan daags yakult door het water heen. Kijken of Daffy op die manier kan herstellen.  ;)

Inger m

Hoi,
Een groot deel van het eivoer dat gegeten wordt, zal de vogel aan de jongen voeren. Als je kunt zorgen dat ze minder eet van het eivoer, zou je dat kunnen proberen.

Ik begrijp de meerwaarde niet van Yakult voor een volwassen valkparkiet met (mogelijk) nierprobleem. Yakult is op basis van melk en bevat dus eiwitten. De bacterien die erin zitten zijn afgestemd op mensen. Een vogel kan hier vermoedelijk niets mee. Het geven van melkproducten lijkt me eerder belastend. Er wordt door vogeldierenartsen sowieso sterk getwijfeld aan het nut van probiotica voor vogels. Ik zou het zelf niet geven in dit specifieke geval.

Wel kun je evt mestonderzoek laten doen. Uiteindelijk is het wel belangrijk om te weten waardoor deze vogel nu weer zulke natte mest heeft. Als ze een infectie heeft, kan ze dit ook doorgeven aan de jongen. Er zijn overigens meer oorzaken van veel drinken-veel vocht in de mest bij vogels dan alleen de nieren.

gr Inger
problem.

Valerie

Ik had dat met de assistente van Dr. Feld overlegd, die yakult.
De ontlasting spuit er echt uit bij haar. Ik ga maar weer A-4 'tjes in de kooi leggen en dan opsturen naar dr. Feld.

Valerie

2 augustus 2006, 19:31:03 #12 Last Edit: 2 augustus 2006, 19:37:03 by Valerie
Kan dr. Feld nog wat met een staaltje lopende ontlasting dat opgedroogd is? Tegen de tijd dat het bij hem is, is dat opgedroogd.
Heb net een staaltje van het kleinste jong (11de dag, te klein om te ringen, dus: achterstand) op een stukje keukenpapier. Dat heb ik in een boterhamzakje gedaan.
Nu was ik extra de handen als ik met het koppel of de jongen bezig ben geweest. Je weet maar nooit.
Dan stuur ik alles vandaag nog op. (kom morgen niet bij een brievenbus, dus loop er dan wel even heen).

Kan druivensuiker haar in de tussentijd wat opknappen?

•=Bonnie=•

Citaat van: Inger m op  2 augustus 2006, 16:51:58
Verder bevat brood veel vezels, goede darmvulling, maar ook weer wat lastiger te verteren voor de snelgroeiende jongen.
gr Inger

Zonder te willen beweren dat brood wel eengoede basis voeding is voor jonge zaadetende vogels zoals ze valkparkiet vind ik dat van die vezels een vreemde opmerking. In het zaad wat ze eten zit zo mogelijk nog meer ruwe voedingsvezel. En de valkjes in het wild eten noway zoveel dierlijke producten als wij hier tijdens het opfokken van de jongen plachten bij te voeren. Sommige koppels voeren hun jongen vrijwel uitsluitend met eivoer en DAT is zeker niet de bedoeling en verre van een natuurlijk dieet. Ei voer is een aanvulling die moet voorzien in de behoefte aan dierlijke eiwitten. Ik heb hier trouwens een koppel dat geen tot amper eivoer geeft, hun jongen groeien in verhouding sneller dan die van het koppel dat als het de kans krijgt vrijwel uitsluitend eivoer geeft.

Inger m

Hoi,
De ontlasting moet je compleet opsturen, dus niet op keukenpapier. Van een patholoog heb ik het advies gehad het juist NIET in een zakje op te sturen, maar in een klein potje (verkrijgbaar bij apotheek/ dierenarts). Een doosje voor fotorolletjes voldoet ook. Zet de vogel boven een schone, lege plastic ondergrond. Doe vervolgens alle ontlasting (incl) vocht in een bakje (erin gieten evt.). Op die manier heb je de volledige ontlasying en kan er een kweekje van worden gemaakt. Uit kuekenpapier is het moeilijk om er wat uit te halen. Bovendien sterven bacterien vaak op droge ondergrond en dit kan een vertekend beeld geven.

Wat betreft advies van de assistente...Ik kan er niet zoveel mee. In de cursus waar ik zat, zaten drie dierenartsen, die tijdens een discussie het nut van probiotica bij volwassen vogels betwijfelden. Zelf betwijfel ik ook het geven van zuivel aan vogels. Ikzelf ga naar een andere dierenarts voor advies dan dr. Feld.

Druivesuiker geeft direct energie aan verzwakte vogels, maar het is geen medicijn. Als de vogel nog in goede conditie is, lijkt mij druivesuiker niet direct noodzakelijk.

gr Inger
problem.