8 mei 2025, 03:46:56

aanvallende valkparkiet

Gestart door Ilse Westerbeek, 16 juli 2003, 15:14:51

« vorige - volgende »

Ilse Westerbeek

Ik heb een valkje van net een jaar. Zij is in de kooi erg aanwezig.. fluiten, praten enz. Maar zodra zei uit de kooi gaat is ze niet zo lief meer. Eerst gaat ze lief bij je zitten, maar als je dan beweegt valt ze je aan!! Iedereen is nu bang voor d'r. Een fokker zei tegen mij dat het door de pubertijd komt, en omdat ze een vrouwtje is en die proberen je vaak uit.

Kan ik tegen dit aanvallende gedrag nog wat doen? Ik laat haar namelijk niet zoveel meer vliegen omdat iedereen in huis bang voor haar is. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Speedy

Hoi Ilse,

Heb jij bij deze valkparkiet iets hangen wat ze erg beschermd?
Spiegeltje? of ander iets?
Ze kan het dus doen uit bescherming, als dit zo is, haal het weg.
Zo niet, dan weet ik niet wat je ertegen moet doen, in ieder geval nooit bang voor haar zijn.
Straf haar desnoods af met de plantenspuit.
Zodra ze op je afkomt, geeft jij haar een gerichte spuit met het water en zeg je foei! of nee! of pas op! in ieder geval iets boos tegen haar.
Misschien leert ze het dan wel af.

Groetjes en succes ermee.
Trudie

Mirjam-Moniek

Hoi Ilse

Wat vervelend zeg!
Ik weet dat niet iedereen het met me eens zal zijn, maar met valkparkieten is het net als met honden. Zij kennen rangorde van nature. Als je ze als huisdier hebt, moeten ze onder in rang staan bij iedereen in huis. Is dat niet zo, dan kan je problemen krijgen zoals jij nu hebt. Wat je dus volgens mij moet doen, is je valkparkiet weer terug op zijn plaats zetten. Onderaan in de rangorde.
Wat Speedy zegt, kan inderdaad goed helpen. Verder kan je nog blazen naar je valkje als hij bijt. Dat vinden ze vaak ook erg vervelend. Ook kan je je valkparkiet wegduwen of in de lucht gooien als hij bijt. Waarschijnlijk komt je valkje dan gelijk terug, maar je blijft het gewoon door doen totdat hij het aanvallen opgeeft. Je moet het gedrag vanaf nu nooit meer pikken en bij voorkeur steeds op dezelfde manier afstraffen. Laat ook de andere mensen in huis hetzelfde op je valkje reageren. Het zal best heel lang kunnen duren voordat je valkje ermee ophoudt, maar de aanhouder wint.
Aan de andere kant moet je valkje je natuurlijk ook nog wel leuk (blijven) vinden. Dat kan je doen door je valkparkietje veel aandacht te geven en goed gedrag te belonen. Wees alleen boos als hij zich misdraagt, maar gelijk daarna weer gewoon lief tegen hem zijn. Dan is het extra duidelijk wat het precies is dat hij niet mag doen.
Veel succes ermee!