zondag misschien, maar hoelang afwachten?!?!?!?!

Gestart door mlanghou, 21 juli 2006, 12:57:48

« vorige - volgende »

mlanghou

Zondag is het drie weken geleden dat mijn valkjes hun eerste eitje hebben gelegd. Ze zijn direct fanatiek gaan broeden. Later die week hebben ze er nog twee eitjes bijgelegd.

Hoewel ze op een rare plaats broeden (in een lage ruimte onder het blok - op de bodem van de kooi dus), zijn ze heel trouw en super op de eitjes gericht. Ik probeer ze zo goed mogelijk te helpen. Extra lekker voer, extra sepiaschelp, extra eivoer,  badje en af en toe de eitjes met de plantenspuit vochtig maken. Dat laatste kan maar af en toe, want ze gaan bijna niet van de eitjes af. Soms hebben ze ook ruzie wie erop mag.

Maar nu mij vraag.....
Ik lees wel eens over verkleurende eitjes of piepende geluidjes bij eitjes die bijna uitkomen. Is dat altijd zo? Hoelang van te voren?
Ik weet niet of de eitjes bevrucht zijn. Gaan ze er op den duur zelf vanaf als er niets uitkomt? Hoe lang duurt dat dan? Of moet ik op een gegeven moment de eitjes weghalen? Wanneer dan?

Ik vind het zo spannend worden!!!

hopelijk krijg ik antwoord op mijn vragen....

Riny

Hallo mlanghou
Meestal hoor je bij eitjes die bijna uitkomen daags van te voren piepjes,alleen te horen als je het eitje bij je oor houdt.
Schrik niet als je niets hoort, het kleintje slaapt ook soms.
Durf je de eitjes niet te schouwen?
Als ik jou was zou ik de eitjes laten liggen tot ze er van zelf niet meer op gaan broeden.
Dit kan soms wel tot anderhalve week na de uitgerekende datum duren.
Ik hoop dat jij begin volgende week de trotse oma van jonge valkjes bent.
Groetjes Riny :D




mlanghou

Hi Riny,
bedankt voor je snelle reactie.
Ik durf inderdaad niet te schouwen.
Ben bang dat de ouders daarvan schrikken en dan niet meer op de eitjes willen zitten. Ze zijn niet echt tam, maar wel super-beschermend naar de eitjes. Als er te veel drukte is, blazen ze ook. Goed te zien omdat ze niet in een blok broeden, maar eronder. Ik wacht voorlopig dus maar in spanning af.......

(svp duimen allemaal!!!!)

groeten,

Miranda