nieuwe vogel erbij. beide in nieuwe kooi? of apart?

Gestart door Lee-aa, 16 juli 2006, 23:15:52

« vorige - volgende »

Lee-aa

Dag mensen,

Ik moet een keuze maken en hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Omdat ik een tweede valkje wil, heb ik een nieuwe (supermooie grote) kooi gekocht waar beide vogels in kunnen.

Het valkje kan ik as zaterdag ophalen. Nu heb ik ook nog 2 aparte kleinere kooien (net voldoende voor beide 1 valk).

Is het verstandig om mijn valk die ik nu heb (Noa) alvast aan de nieuwe kooi te laten wennen? of moet ik wachten totdat het nieuwe valkje (Cotton) gewent is aan haar verblijfplaats en haar daarna bij Noa in te zetten?

Dus: beide apart en daarna gelijk in nieuwe kooi.
of oude vogel alvast aan nieuwe kooi laten wennen en over drie weken ong. nieuwe erbij zetten?
Als ik voor de laatste optie ga, ben ik bang dat mijn oude vogel het zijn territorium gaat maken. en dus de nieuwe vogel afwijst.
de eerste optie is misschien via een omweg omdat mijn oude valk dan moet wennen aan een nieuwe kooi EN een nieuwe speelkameraad! En moet mijn nieuwe vogel wennen aan een 2e kooi in 2 weken tijd (of meer weken, ligt eraan wanneer het klikt)..

Kunnen jullie mij helpen?
Alvast bedankt!

Ineke

Hoi Lee-aa, toen ons tweede valkje kwam had ik ook n nieuwe grote kooi voor beiden gekocht. Het eerste valkje heb ik overdag - voordat de nieuwe vogel er was - aan de nieuwe kooi laten wennen, hij mocht er dan in en uit. 's Avonds ging ie weer in zijn eigen kooi.
Het nieuwe valkje heb ik in de nieuwe kooi gedaan en de kooi van t eerste valkje ernaast. Al gelijk wilde t eerste valkje bij de nieuwe. Overdag mocht dat, 's nachts heb ik m weer in zijn eigen kooi gedaan. Hij wilde zo graag bij t nieuwe valkje in de kooi, dat ie niet meer at in zijn eigen kooi. Maar omdat ze overdag wel samen in de nieuwe kooi zaten at ie daar. Toen ik na n dag of vijf overtuigd was dat ik ze met n gerust hart samen in de nieuwe kooi kan laten bleven ze daar samen.

Lee-aa

heee, maar dat is handig!
Deed je dat een aantal dag? (je eerste valk laten wennen aan de kooi? of slechts 1 dag?

Lee-aa

stel je voor: ik ga jou idee uitvoeren. Zal mijn eerste pakiet de nieuwe kooi dan niet zien als een territorium?

Andere mensen ideeen hierover?

Ineke

Ik had de kooi n dag of vier voordat t nieuwe valkje kwam.
Zelf heb ik ze niet gelijk bij elkaar gezet en alleen gelaten als ik ging werken. Overdag zaten ze samen en 's avonds lieten we de eerste vogel vliegen en die zetten we daarna in zijn oude kooi. De nieuwe bleef gewoon in de nieuwe kooi. Na n dag of vijf vloog de nieuwe de eerste x. Ze gingen samen de nieuwe kooi in en vanaf toen heb ik de oude kooi weg gedaan.
Het is geen goed idee om ze gelijk bij elkaar te zetten, dan zal de nieuwe vogel als indringer worden gezien. Je forceert dan iets dat tijd kost. Als je de eerste vogel laat vliegen, kan ie al van buiten aan de situatie wennen en de nieuwe kan vanuit zijn kooi alles in zich opnemen. Je valkje dat je t langst hebt geeft wel aan als ie bij de nieuwe de kooi in wil.
Als je m laat overnachten :) lijkt t me niet verstandig om m daarna toch weer ns in zijn oude kooi te zetten. Dan raakt ie van slag.
Dit had ik gedaan: de oudere eerst van buiten af aan de nieuwe laten wennen. De nieuwe moet ook in zijn kooi de eerste dagen alles rustig in zich kunnen opnemen.
Je oudere valkje geeft wel aan als ie erbij wil en dan laat je m n tijdje erbij en kijkt hoe t gaat.
Toen t nieuwe valkje zich vertrouwd voelde, goed overweg kon met t eerste valkje en ze beiden ook buiten de kooi samen hebben gevlogen, mochten ze samen.

Ineke

Ik moet er wel even bijzeggen dat je niet moet schrikken als ze elkaar ns pikken. Vond ik ook n beetje eng, mijn eerste valkje gaf de nieuwe n paar flinke knauwen. Daarom was t ook goed dat ie nog vijf avonden terug ging in zijn oude kooi. Het nieuwe valkje was gewend met anderen, mijn andere valkje al n jaar niet meer.

Lee-aa

Mooi uitgebreid verslag, dankje!

Ik heb zojuist een kastje in elkaar gezet (4 uur lang!) zodat mijn niuewe kooi erop kan. heb buigzame zitstokken gehaald. Ziet er leuk uit!

Wat betreft je verhaal! Het klinkt logisch zoals jij het vertelt!
Ik heb iig mijn oude vogel al 2 keer een kwartier in de nieuwe kooi gezet, gewoon om even rond te neuzen (zonder voerbakjes ect.) Denk dat ik dat nog 2 keer ga doen.

Daarna zet ik het nieuwe vogeltje erin. Gun hem een weekje? rust (ligt eraan hoe de vogels reageren) en zet dan mijn eerste vogel erbij!

Dat pikken, ik hoop dat de mijne daar geen last van zal hebben (hij test de andere vogel ook uit natuurlijk). We zien het wel. Ik zal je op de hoogte houden hoe het gaat!