17 mei 2025, 21:44:52

eitjes leggen...wat nu?

Gestart door Aphrodite, 16 juli 2006, 16:42:46

« vorige - volgende »

Aphrodite

hallo allemaal  :D. Sinds vorige week vrijdag hebben me ouders een pop gekocht van 1 jaar oud, en ze heeft het al klaargespeeld dat ze al vanaf vorige week vrijdag 2 eitjes heeft gelegd!
Gister zat ik rustig tv te kijken, en kapi en het jonge valkje (ja ze is nog naamloos ;)) stonden vlakbij elkaar, en ik hoor opeens: plop.
Ik kijken, dacht bij mezelf: zeker een stukje appel van kapi of van haar die op de bodem is gevallen, maar nee hoor, het valkje had een eitje gelegd  ???, ze zat in zo'n rare houding, met haar staartje wat naar beneden, en kapi wilde wat flikflooien ofzo, maar daar was het valkje niet mee gediend ;D.

Ik neem aan dat ze niet bevrucht zijn, want ze zit alleen in de kooi, en kapi (een mannetje van 6 jaar ong) zit nog in z'n eigen kooi.
We zetten de kooien soms dicht bij elkaar, want ze zijn erg nieuwsgierig naar elkaar, maar nu me vraag:
moet ik dat eitje weghalen, of even laten liggen?
Kan het kwaad dat ze een eitje legt?

Groetjes!

vickie

Het kan geen kwaad dat ze een eitje legt hoor  ;D Je haalt het eitje best niet direct weg, wacht eerst enkele dagen af. Als ze dan nog eitjes legt laat je haar even leggen tot ze een compleet legsel heeft. Moest ze dan ook nog willen broeden dan laat je haar broeden, ze stopt wel uit zichzelf als ze doorheeft dat er toch geen jonkies uitkomen. Wel eivoer geven in die periode want eitjes leggen eh broeden is vermoeiend voor haar  ;)
Groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Aphrodite

Dankje voor de reactie ;D. Ik heb haar nog niet zien "broeden"  ;) we zullen wel zien wat ze doet :)

margreet

hallo,

Valkjes leggen om de dag een eitje 4 tot 6 stuks, het echte broeden start vaak pas na het 2e soms pas na het derde eitje.
Dus inderdaad gewoon laten liggen en afwachten wat ze gaat doen.

groetjes Margreet