19 juli 2025, 01:39:26

Sietskes valkjes uit Almere.

Gestart door Quendi, 10 januari 2006, 20:51:57

« vorige - volgende »

Caroline

Citaat van: Quendi op 23 augustus 2006, 16:45:33

Ik hoop het ook. Ik heb tot nu toe maar 2 jongen op stok gekregen dit jaar  :(.

Let op, dit is een gekweekte jong van MANDY. Dit is meteen het zusje van de 2 jongen die ik heb. Aangezien ik Fred en Wilma van Mandy heb overgenomen. Dus zo mooi worden ze  ;D.

Groetjes Sietske

Hoi hoi,

Ik heb hier een aantal bladzijdes gelezen en las steeds maar dat je veel jongen dood had en weinig op stok had en ook dat je een slecht kweekjaar had gehad.

Misschien moet je je valkjes eerst een lekker rust geven en een goeie verzorging (niet dat jij dat niet doet hoor). Je hebt heel veel nieuwe valkjes aangekocht, waarvan je niet weet hoe ze het afgelopen jaar verzorgt zijn geweest, hoeveel nesten ze hebben gehad, hoe het zit met vitamines en mineralen. Het is algemeen bekend dat de kwaliteit van de eitjes en nakomelingen afhangt van de verzorging van de 6-9 maanden voor de eitjes gelegd worden. Hebben de valkjes in die periode weinig goeie verzorging gehad, is het natuurlijk logisch dat de nakomelingen nu niet sterk zijn. Tip voor de volgende keer, laat nieuwe valkjes eerst lekker bij komen bij je, geef ze goed voer, mineralen en vitaminen, voordat je met ze gaat kweken en geef ze rust. (dan bedoel ik zeker enkele maanden geen weekjes). Wie weet hebben ze al meerdere nesten bij de vorige eigenaren gehad.

Eventjes een voorbeeldje:

Ik las dat Fred & Wilma ook weer een legsel hadden bij jou, een tweede, bij Mandy hebben ze ook al 2 legsel gehad dit jaar, dus dit wordt al hun 4 de legsel inclusief een verhuizing (stres), dan kun je natuurlijk zwakkere jongen verwachten.  :-\

Ik hoop dat je dit niet ziet als commentaar (ik twijfel niet aan jouw verzorging maar je weet niet hoe ze in het verleden verzorgt zijn), zo is het ook niet bedoelt, het is meer bedoelt als meedenken met je en als tip.  ;)

Ik hoop dat je volgend jaar een beter kweekjaar hebt.

Je hebt erg mooie valkjes.  :D

Groetjes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Quendi

Citaat van: Bonnie op 27 augustus 2006, 00:38:53
Mooi Sietske, vooral die extreem bonte. Is de andere kant net zo?
Je bronzefalow witmakser lijkt overigens ook bont, kwan dat kloppen?

Aan de andere kant is hij zelfs nog meer bont. Daar heeft hij een kleiner vlekje grijs.  ;D.

En volgens mij is de witmasker fallow niet bont, omdat ik bij de kweker langs ben geweest er daar zat nergens bont tussen en hij wilde al heel graag eens bont kweken, dus het lijkt mij niet dat zij bont is. Wel een hele goeie vraag want ze heeft wel een witte kop. Wie weet is ze toch wel bont, want het nooit verder is uitgekomen bij zijn gewone witmaskers, want hij kweekt niet roodoog op roodoog. Dus het lijkt mij dat er dan meerdere ouders, of nestgenoten bont hadden moeten zijn. En dat zijn ze niet. Of het komt van heel ver uit de generatie, maar dat lijkt me sterkt.

Waar ik eerder aan dacht is dat ie albino fallow is, omdat ze heel erg licht is. Normaal zijn witmasker fallows een stuk donkerder dacht ik.

Hoi Lutske, ja, dat is wel even jammer dat ze wat kalig zijn, maar gelukkig gaat dat snel weer over

Groetjes Sietke

Quendi

27 augustus 2006, 12:33:23 #182 Last Edit: 27 augustus 2006, 12:39:50 by Quendi
Citaat van: Caroline op 27 augustus 2006, 10:57:51
Citaat van: Quendi op 23 augustus 2006, 16:45:33

Ik hoop het ook. Ik heb tot nu toe maar 2 jongen op stok gekregen dit jaar  :(.

Let op, dit is een gekweekte jong van MANDY. Dit is meteen het zusje van de 2 jongen die ik heb. Aangezien ik Fred en Wilma van Mandy heb overgenomen. Dus zo mooi worden ze  ;D.

Groetjes Sietske

Hoi hoi,

Ik heb hier een aantal bladzijdes gelezen en las steeds maar dat je veel jongen dood had en weinig op stok had en ook dat je een slecht kweekjaar had gehad.

Misschien moet je je valkjes eerst een lekker rust geven en een goeie verzorging (niet dat jij dat niet doet hoor). Je hebt heel veel nieuwe valkjes aangekocht, waarvan je niet weet hoe ze het afgelopen jaar verzorgt zijn geweest, hoeveel nesten ze hebben gehad, hoe het zit met vitamines en mineralen. Het is algemeen bekend dat de kwaliteit van de eitjes en nakomelingen afhangt van de verzorging van de 6-9 maanden voor de eitjes gelegd worden. Hebben de valkjes in die periode weinig goeie verzorging gehad, is het natuurlijk logisch dat de nakomelingen nu niet sterk zijn. Tip voor de volgende keer, laat nieuwe valkjes eerst lekker bij komen bij je, geef ze goed voer, mineralen en vitaminen, voordat je met ze gaat kweken en geef ze rust. (dan bedoel ik zeker enkele maanden geen weekjes). Wie weet hebben ze al meerdere nesten bij de vorige eigenaren gehad.

Eventjes een voorbeeldje:

Ik las dat Fred & Wilma ook weer een legsel hadden bij jou, een tweede, bij Mandy hebben ze ook al 2 legsel gehad dit jaar, dus dit wordt al hun 4 de legsel inclusief een verhuizing (stres), dan kun je natuurlijk zwakkere jongen verwachten.  :-\

Ik hoop dat je dit niet ziet als commentaar (ik twijfel niet aan jouw verzorging maar je weet niet hoe ze in het verleden verzorgt zijn), zo is het ook niet bedoelt, het is meer bedoelt als meedenken met je en als tip.  ;)

Ik hoop dat je volgend jaar een beter kweekjaar hebt.

Je hebt erg mooie valkjes.  :D

Groetjes!!

Hoi Caroline,

Ik vat et ook niet als kritiek op hoor, ik vind het heel fijn dat ik nu van iemand anders hoor wat er mis zou kunnen zijn, want ik snapte het maar niet. Wat dom van me dat ik daar helemaal niet aan gedacht heb, dat het gewoon uit stress enzo kan zijn. Ik dacht wel dat het kon komen door een valkje die ik heb gehad die de blokken verstoorde, maar toen hij eenmaal weg was, ging het nog steeds door met sterfte.

Fred en Wilma hebben 4 nesten eieren gelegd, maar het 2e nest hebben ze niet op gebroed, toen zijn ze eieren meteen weggehaald. Fred en Wilma hebben een hele goede conditie en hun vorige nest hadden ze maar 1 jong, dus veel vermoeiing hebben ze niet gehad, plus dat ze in een aparte kweekkooi zitten, dus dat scheelt ook veel stress.
Over Fred en Wilma maak ik me ook helemaal geen zorgen, deze hebben helemaal geen dode jongen gehad.

Het zijn 2 koppels waar ik problemen mee heb. Het ene koppel heb ik weggedaan, en het andere koppel heb ik nog steeds, dat is het koppel waarvan de extreem bonte de vader is. Op het moment hebben ze 4 eieren waarvan allemaal denk ik onbevrucht. Verder zitten er geen koppels in dat op het moment eieren hebben. Wel paringen, maar als de 4 eitjes van het probleem koppel echt onbevrucht zijn, haal ik de eieren weg, en ALLE blokken. Dat de grote voliere gewoon niet meer kan kweken dit jaar.

Dan heb ik 2 koppels die nog hun laatste nest kunnen afmaken. Dat zijn Fred en Wilma met hun 2 super gezonde jongen, die heel hard groeien  ;D. En mijn geelmasker/bleekwang? X albino koppel die 2 bevruchte eitjes hebben. Deze 2 koppels zitten beide in een aparte kweekkooi. Dus ze kunnen ook niet verstoord worden door andere jaloerse koppels.

Van de albino pop weet ik dat ze nooit eerder een nestje heeft gehad, waardoor ik denk dat het vorige nest bij mij mislukt is door onervarenheid.

Heel erg bedankt voor je reactie, ik ga het nu helemaal anders doen. De vogels krijgen nu lekker allemaal rust. En volgend jaar ga ik weer verder kweken. Dan krijgen ze over enkele dag een wormenkuur en dan hoop ik dat het volgend jaar beter gaat.

Groetjes Sietske

Caroline

:D

En .... ik ben niet Bonnie hoor.  ;)

Inderdaad hebben Fred & Wilma  maar 3 rondes uitgebroed maar ook eitjes leggen kost een hoop energie, en natuurlijk de calcium e.d. die het lichaam nodig heeft om eieren te maken, dus is het inderdaad niet zo vermoeiend als dat ze wel uitbroeden maar kan wel de kwaliteit van de eitjes minder worden.  ;)

Fijn te lezen dat ik je heb geholpen met de tip, hopelijk gaat het volgend jaar super bij je.

Groetjes van CAROLINE  ;D ;D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Quendi

Citaat van: Caroline op 27 augustus 2006, 12:42:21
:D

En .... ik ben niet Bonnie hoor.  ;)

Inderdaad hebben Fred & Wilma  maar 3 rondes uitgebroed maar ook eitjes leggen kost een hoop energie, en natuurlijk de calcium e.d. die het lichaam nodig heeft om eieren te maken, dus is het inderdaad niet zo vermoeiend als dat ze wel uitbroeden maar kan wel de kwaliteit van de eitjes minder worden.  ;)

Fijn te lezen dat ik je heb geholpen met de tip, hopelijk gaat het volgend jaar super bij je.

Groetjes van CAROLINE  ;D ;D

Ik had het al veranderd hoor ;) maar je was veelste snel met het berichtje te lezen ;).

Ik hoop ook dat als ik ze nu veel rust geef, dat ze het volgend jaar beter doen, en dat denk ik ook, want wat jij mij verteld klinkt heel erg logisch en ik denk dat daar het probleem ook bij ligt. Nogmaals bedankt.

Groetjes Sietske

Mariska

Hoi Sietske,

Misschien is het ook een ideetje om volgend jaar ruim voor je begint de valkjes en evt andere vogels Osteovit door hun water te geven.
Het is voor de ouders heel goed, maar ook voor de eitjes en de jongen.
Ik ben daar ook mee begonnen en het resultaat kan ik daar niet van meten, maar ik heb er wel een goed gevoel bij.
Ik geef het nu nog steeds omdat het rijk is aan calcium en dus ook erg goed voor de botten van de jongen.
Je mag dit het hele jaar door geven en was volgens Feld ook erg aan te raden als je jongen heb ;)
Er zit heel veel in dat de gezondheid en conditie van je vogels ten goede komt.

Ik hoop dat je volgend jaar wel een heel mooi kweekjaar krijgt ;)

Liefs
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Quendi

Citaat van: Mariska op 27 augustus 2006, 16:56:50
Hoi Sietske,

Misschien is het ook een ideetje om volgend jaar ruim voor je begint de valkjes en evt andere vogels Osteovit door hun water te geven.
Het is voor de ouders heel goed, maar ook voor de eitjes en de jongen.
Ik ben daar ook mee begonnen en het resultaat kan ik daar niet van meten, maar ik heb er wel een goed gevoel bij.
Ik geef het nu nog steeds omdat het rijk is aan calcium en dus ook erg goed voor de botten van de jongen.
Je mag dit het hele jaar door geven en was volgens Feld ook erg aan te raden als je jongen heb ;)
Er zit heel veel in dat de gezondheid en conditie van je vogels ten goede komt.

Ik hoop dat je volgend jaar wel een heel mooi kweekjaar krijgt ;)

Liefs
Maris!!

Dank je wel Mariska voor de tip. Ik geef wel altijd kiezel en mineralen, maar dat is zeker niet genoeg?

Groetjes Sietske

Lucky Charlie

Hey Sietske,

Hoe gaat het met het fallowtje? ::) ;D Ik ga vrijdag waarschijnlijk de split fallow ophalen dus ik heb wel erg veel zin in vrijdag :D, en natuurlijk ook als ik over een par weken die bij jou op ga halen ;D

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Mandy

3 september 2006, 02:19:37 #188 Last Edit: 3 september 2006, 02:37:26 by Mandy
Hé wat een geluk heb je met Fred&Wilma, weer een fallow, 2 zelfs! ;D
Hoe gaat het nu met ze?

En een paar mooie aanwinsten erbij, prachtig hoor! :D
Die bonte is mega gaaf!

En die fallow witmasker is volgens mij ook bont hoor, heel die kop is wit, kan niet missen eigenlijk. Ook al zie ik geen wit in de vleugels en staart, wel is heel de kuif wit. Beide ouders moeten dan dus split bont zijn. :)

En nog ff een tip (naast de andere goeie tips), wacht even met ontwormen.
Ik ben al een paar weken gestopt met de kweek maar ik laat ze eerst nog even bijkomen.
Ze zitten nu ook nog eens in de rui dus over een paar weken ontworm ik pas, anders krijgen ze teveel ineens te verduren (kweek stop/rui/ontwormen).
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Quendi

Citaat van: Lucky Charlie op 29 augustus 2006, 11:47:41
Hey Sietske,

Hoe gaat het met het fallowtje? ::) ;D Ik ga vrijdag waarschijnlijk de split fallow ophalen dus ik heb wel erg veel zin in vrijdag :D, en natuurlijk ook als ik over een par weken die bij jou op ga halen ;D

Groetjes Lutske

Hey Lutske, en hoe gaat het dan nu met het split fallowtje??

Met de fallowtjes gaat het goed!

Gr Sietske

Quendi

Citaat van: Mandy op  3 september 2006, 02:19:37
Hé wat een geluk heb je met Fred&Wilma, weer een fallow, 2 zelfs! ;D
Hoe gaat het nu met ze?

En een paar mooie aanwinsten erbij, prachtig hoor! :D
Die bonte is mega gaaf!

En die fallow witmasker is volgens mij ook bont hoor, heel die kop is wit, kan niet missen eigenlijk. Ook al zie ik geen wit in de vleugels en staart, wel is heel de kuif wit. Beide ouders moeten dan dus split bont zijn. :)

En nog ff een tip (naast de andere goeie tips), wacht even met ontwormen.
Ik ben al een paar weken gestopt met de kweek maar ik laat ze eerst nog even bijkomen.
Ze zitten nu ook nog eens in de rui dus over een paar weken ontworm ik pas, anders krijgen ze teveel ineens te verduren (kweek stop/rui/ontwormen).

Het Mandy,

Bedankt voor je advies. Ik de grote voliere wacht ik inderdaat nog met ontwormen. Ik heb alleen op het moment een ziek popje die op eieren zit, en ik weet niet of ze wormen kan hebben, maar de verscheinselen vertoont ze wel, dus ik ontworm haar nog, voordat de eitjes uitkomen zodat ze het niet kan voeren aan de jongen. Ze heeft op het moment ook nep eitjes omdat ik de bevruchte heb omgewisseld met een koppel dat onbevruchte had. Zodat, als ze dood gaat, de eitjes in iedergeval door een ander koppel nog uitgebroed kunnen worden.

Met de fallowtjes gaat het heel goed  ;D. Ze hebben nu hele mooie ringetjes om (die van jou  ;)) En ik ga met beide vogels een DNA test doen. Want Lutste en Henry hebben de jongen gereserveerd en zouden graag de geslachten willen weten. Mochten het niet de geslachten zijn die ze wilden, dan vinden ze het niet zo heel erg en nemen alsnog de vogels. Maar dat vind ik ook wel leuk om te doen, kijken hoe dat nou gaat en dan weet ik dat ook weer voor de volgende keer.

Groetjes Sietske

Ed

Citaat

Mijn nieuwe aanwinst, waar ik super trots op ben: Witmasker fallow pop  :)

Hoi Sieske,

Ik mis iets kan ook wezen dat de foto niet goed is maar ik mis de fel rode ogen die een fallow heeft. En die komen bijna altijd wel naar voren met een foto. Zo als ik heb=m  nu ziet is het voor mij een gewone bonte witmasker.

Deze zag ik bij Ron Nottet op zijn site en zie daar wel de fel rode ogen.

Is maar even een mening hoor ik vindt het een prachtige valk niks mis mee.

Groetjes
Ed

Quendi

Hoi Ed,

Het is een echte fallow hoor ;) Vel rooie oogjes. Het komt door de foto dat het lijkt alsof ze donkere ogen heeft.

Een een bonte witmasker is niet zo licht  ;). Dan zou ze een cinnamon bonte witmasker moeten zijn, en daar is ze ookal te licht voor  ;).

Groetjes Sietske

Quendi

Hoi iedereen,

De albino is er nog steeds slecht aan toe. De man heeft de broed volledig opgenomen, maar dit gaat hij denk ik niet volhouden... Er liggen  nu onbevruchte eitjes onder dus mocht hij er mee stoppen, dan gaat er niets dood. Het is maar hopen dat het albinootje opknapt, dan kan ze weer helpen broeden, dan leg ik de bevruchte eitjes er weer onder.

Ik ga van de week een koppel catharina parkieten aanschaffen! Mijn eerste koppeltje en waarschijnlijk ook de enige hoor. Het is een kobalt blauwe gezoomde man en een lichtblauwe pop. Dit koppel is van vorig jaar en ze zijn een bewezen koppel. Dit koppeltje hou ik deze winter op mijn kamer om er mee te broeden. Eerst nog zonder blok, zodat ze lekker rust krijgen. En als ik een mooi blok heb, en ze zijn helemaal gewend, gezond en ontwormd, dan geef ik ze het blok en hoop ik op babytjes. Uit dit koppel komen ook kobalt blauwe en lichtblauwe jongen  ;D.

Groetjes Sietske

Ed

Hoi Sietske,

Ik had het ook al gezegt meschien dat de foto niet echt lekker is maar in de meeste gevallen kom die ogen naar voren.

Maar het blijft een mooie valk hoor. ;)

Groetjes
Ed