28 april 2024, 15:08:19

beetje onhandig met de spuit...

Gestart door Kesse379, 14 juli 2006, 16:29:32

« vorige - volgende »

Kesse379

Ben sedert vandaag adoptiemama van een valkje en ik probeer dat beestje op een zo proper mogelijke manier eten te geven.

Het lukt maar ik heb toch wel mijn bedenkingen.
Ik probeer de spuit niet in zijn bekje te stoppen. Ik geef hem heel voorzichtig stilletjesaan zijn papje.

Daarjuist was het beestje nogal geweldig en de spuit raakte toch in zijn bekje en omdat ik schrok heb ik er in één keer teveel pap in gespoten. (Niet zoveel dat het beestje stikte maar toch teveel ineens)
Ik heb wel gezien dat de voeding direct naar de krop liep en de krop een pak voller zat.

Zijn er dingen waar ik moet op letten of kunnen jullie me de beste manier doorgeven hoe ik het beestje moet voeren met de spuit? Ik zou niet graag het valkje tekort doen of misschien pijn doen enkel uit onwetendheid.

Thanks!
Kesse

Roosje

Gewoon het spuitje in het spleetje van de snavel houden en het onderbekje volspuiten. Het valkje rustig laten slikken en dan weer een hapje. Ze gaan vaak schrokken zoals ze bij de ouders doen maar zorg dat je ook dan gecontroleerd en geleidelijk aan de spuit leegdrukt.

Kesse379

Goh, 't is niet gemakkelijk. Blijkbaar heb ik een slechte spuit.
Vanmorgen al 2x voeding gegeven en telkens minder dan gisteren. Ik probeer hem geleidelijk aan pap in zijn onderbekje te spuiten. Hij begint te slokken en probeert de hele spuit in zijn bekje te krijgen. Aangezien het heel moeilijk gaat om voorzichtjes de pap uit de spuit te duwen, te zacht dan komt er niets uit, te hard dan schiet dat ding vooruit en komt er een hele straal uit... bijna onmogelijk om juist te doseren of ik zou de spuit met mijn 2 handen vast moeten nemen maar dan heb ik geen controle over het valkje.

Vanmorgen dus al 2 keer fiasco... het valkje krijgt minder binnen dan gisteren en na een paar minuten wil hij niet meer eten. Is dit normaal? Ik had niet de indruk dat de krop al vol genoeg zat. Er was pap in aanwezig maar naar mijn idee veel te weinig.

Mijn valkje roept me ook niet...hij piept gewoon een beetje. Voor de rest lijkt hij wel levendig.

Roosje

Koop een andere spuit en kijk of het daarmee lukt. Zo niet, laat dit klusje dan alsjeblieft aan een ervaren iemand over...

Roosje

Spuiten van 2 of 5 mililiter zijn het beste!

Kesse379

Dankuwel, ik ga nu direct een nieuwe spuit halen.


Lin

Prober een spuitje te krijgen met een rubbertje en spuit pas als het valkje slikt. is het valkje al wat ouder dan kan je ook met de lepel geven.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

johanlinda

Ik heb zelf een tweelepeltje naar binnen gebogen tussen de bankschroef. Dat gaat bij mij beter dan een spuit. T lijkt een beetje op een snavel en het valkje eet er heel makkelijk uit.

Bianca

Hoihoi, hoe gaat het nu, is de kleine goed opgeknapt?

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

M.

Kesse niet om jou af te vallen of zo, maar ik vind het klinken alsof dit niet goed zal gaan komen als ik heel eerlijk mag zijn.

Omdat je niet weet wat je te wachten staat, kun je naar mijn idee niet in staat zijn om de kleine groot te brengen.
Heb je geen mogelijkheid iemand in jouw buurt te zoeken die het over kan nemen tot het valkje in ieder geval ouder is, of een pleegnest of desnoods jou begeleid?
Wat die persoon van de papegaaien grootbrengen jou verteld klopt van geen kanten in ieder geval.

Zulke kleine valkjes mogen maar een aantal ML.
Als ze ouder zijn ga je naar 10 ml, en daarna begin je als ze oud genoeg zijn af te bouwen.

Kijk de voedingschema's eens goed na, en ga aan de hand daarvan aan de slag als je het toch zelf wilt doen.

De spuit kun je wel goed controleren met drukken, maar je moet leren hoe dit te doen.
Druk niet ineens, maar probeer je zelf aan te leren rustig aan de spuit naar beneden te duwen ipv vingers er op en spuiten die hap.
Oefen eerst anders eens boven het bakje voordat je begint het valkje te voeren.

Je schrijf dat hij de spuit in het bekje wil hebben.
Ik vermoed dat je hem/haar dus niet beethoudt.

Je moet je duim en wijsvinger losjes om het hoofdje laten gaan en met je andere vingers ga je om het lijfje.
Een vinger houd ik altijd voor de krop, zodat ik ook als ze ouder zijn kan voelen dat de krop dikker word.


Het is dat je niet in de buurt woont anders had ik je wel willen helpen ermee, maar zoals het nu gaat ben ik bang dat het niet goed af gaat lopen.

Lin

We zijn nu een maand verder dus ik neem aan dat deze nu zelfstandig is?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.