Help ouders plukken, maar volgens mij niet standaard.

Gestart door b, 12 juli 2006, 12:41:08

« vorige - volgende »

b

Hallo,

Ik heb een nestje valkjes die geplukt worden.
Inmiddels zijn ze allemaal ca. 4 weken en heb ik ze uit het blok op de grond gezet.
Bij controle bleek dat mama nog steeds hardhandig plukte en daarom heb ik gisteren besloten om mama apart te zetten.

Nu lees ik hier overal dat de jongen aan de kop en hals worden geplukt en dat het begint bij de oudste jongen.
Bij mij worden dus juist de 2 kleintjes geplukt en dan alleen op de rug en vleugels.
Deze 2 zijn inmiddels helemaal kaal, maar bloeden niet.
Bij de 2 oudsten is het pas sinds een paar dagen dat ze geplukt worden.
Ik ga vandaag papa ook eens goed in de gaten houden, want volgens mij was het vandaag toch weer iets erger als gisteren.

Heeft iemand hier advies over en is het misschien toch verstandiger om ze met handopfok verder op te laten groeien?

Ik ben eigenlijk een felle tegenstander van handopfok, maar dit vind ik ook zielig en zonde.

De 2 oudsten komen in een voliere en de 2 jongste in de huiskamer. Dus ik zou voor mijn gevoel alleen de 2 oudste dan bij papa laten zitten en de 2 jongste verder met de hand op laten groeien.

Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.
Ik heb ook een vraag over mijn koppels gesteld bij kweken en weet hierop nog steeds niet goed wat ik hiermee aanmoet.
Vooral omdat ik inmiddels dus deze pop apart heb gezet.

Groetjes Bianca

Lin

Hey,

er zijn valkjes die alleen op de vleugels nog veren hebben. een kale rug en kop is niet erg. Let wel op dat er geen pennen worden uitgetrokken aan de vleugels. Heb je misschien een foto? Zolang de ouders voeren hoef je geen zorgen te maken.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

b

Hoi Lin,

In ieder geval alvast bedankt voor je reactie.

Bijgaand een foto van de 2 kleintjes.

Dit is pas zo erg geworden vanaf zondag. Zondag zaten er nog gewoon pennen. Zie deze foto.

Het is zo zielig.

Groetjes Bianca

Lin

Ach wat een leuke cinnamonnetjes. Ja die zijn best geplukt.  Ik zou ze gewoon bij de vader laten en die laten voeren. met twee weken zijn ze toch al zelfstandig.

b

Hoi Lin,

Hoe lang zal het gaan duren voordat alle veertjes terug zijn denk je.
Kan ik er iets opsmeren wat verzacht?

En heb ik er goed aan gedaan om mama weg te zetten.

Groetjes Bianca

Lin

in dit topic staan een paar tips:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,18213.0.html

Binnen een paar weken groeit het dicht. Dat gaat vrij snel hoor. Ik haalz elf niet de ouders weg. Bij mij breekt er dan paniek uit. en samen kunnen ze dan ook elkaar afwisselen. rond 4 weken worden ze ook wat minder gevoerd en worden de jongen actiever. Dan komen ze dus ook minder aan dan normaal.

Groeten, Lin

Inger m

Citaat van: Lin op 12 juli 2006, 13:31:49
Hey,

er zijn valkjes die alleen op de vleugels nog veren hebben. een kale rug en kop is niet erg. Let wel op dat er geen pennen worden uitgetrokken aan de vleugels. Heb je misschien een foto? Zolang de ouders voeren hoef je geen zorgen te maken.

Hoi,
Ik vind plukken van de jongen wel erg. In die zin dat het onprettig is voor de jongen. Ze hebben de veren niet voor niets (bescherming) en het uittrekken wordt vaak ook als onprettig ervaren. Ik heb er een Sticky topic over geschreven bij dit onderdeel Kweken. Zelf kweek ik niet met plukkende koppels om bovenstaande reden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

tuurlijk is het onprettig maar ik zou om deze reden niet voor handopfok kiezen. Een plukkend koppel hoeft niet bij een ander nest te gaan plukken, vaak gebeurt het met kleine nesten valt mij op.

Inger m

Citaat van: Lin op 12 juli 2006, 19:49:16
tuurlijk is het onprettig maar ik zou om deze reden niet voor handopfok kiezen. Een plukkend koppel hoeft niet bij een ander nest te gaan plukken, vaak gebeurt het met kleine nesten valt mij op.

Hoi,
Dat heb ik ook helemaal niet geschreven. Ik heb neergezet dat ik plukkende ouders -die serieus plukken-  vervolgens niet meer zou inzetten voor de kweek. Zolang je ermee blijft kweken blijft het probleem in iedergeval bestaan. Als ik een jong kaalpluk dan ben ik gemeen, maar als oudervogels dat doen mogen ze gerust nog een nest grootbrengen? Dat vind ik tegenstrijdig.

Het is vaak een terugkerend probleem bij een koppel. Lees mijn sticky topic maar eens goed door. Als je het kunt veranderen is het ook goed, maar totnutoe heeft niemand nog een echt duidelijke oplossing kunnen aandragen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

Nee je hebt inderdaad niet geschreven dat je dan de jongen moet wegnemen. ik heb trouwens je sticky gelezen.

XxLindaxX

Hey Bianca,

Wat zonde dat je cinnamon jongen geplukt worden. Zondag zagen ze er nog zo mooi uit toen ik ze gezien had. Nu sta je weer voor een dillema.
Hoe is het met je 2 bourks jongen. Lukt het een beetje met voeden. Ik denk dat ze nu wel wat meer gegroeid zijn. ;D
Ik houd je topic wel in de gaten.

groetjes Linda

b

Hoi Linda,

Wat leuk dat je even gereageerd hebt op mijn probleem.

Met de bourks gaat naar omstandigheden alles goed.
Ik heb ze inmiddels wel ook bij de Engelse weggehaald, omdat ze gepikt werden en ik geen verder risico wilde lopen.

Ik vind het nog steeds best eng hoor om te voeden, vooral omdat er dus nergens schema's zijn voor handopfok van bourks. Dat is dan hier voor valkparkieten beter geregeld. ;)

De jongste tutterd inmiddels de spuit helemaal leeg, terwijl ik de oudste nog steeds moet dwingen.

De papa van de valkjes voedt de jongen goed, en volgens mij mist hij hun moeder helemaal niet.
Wel valt me op dat de jongen uit dit nest vrij kortademig zijn en erg zenuwachtig.
Ik heb bet zeker 1,5 uur op de grond gezeten bij de kleintjes in de voliere en heb ze heerlijk en zachtjes geknuffeld.
Na enige tijd ontspanden ze en wilden ze zelfs niet meer bij me weg, ze bleven kopjes geven. (hellup dit is zo vertederend).
Ik hoop dat ze snel zelf gaan eten dan kunnen ze tenminste bij mij naar de huiskamer en hoeven ze dit nooit meer mee te maken.
Morgen begin ik met wegen om te kijken of papa inderdaad voldoende voert.

Lin

Je kan een bericht plaatsen bij vogelproblemen.nl daar krijg je meestal wel een gericht antwoord over je bourks. Ik denk dat je het wel hetz elfde kan aanhouden als bij valkparkieten alleen voeren als de krop leeg is en 10% pap aan lichaamsgewicht.