28 april 2024, 05:18:57

Baby valkje knikken vaak met zijn hoofd

Gestart door roaneric, 11 juli 2003, 23:39:26

« vorige - volgende »

roaneric

11 juli 2003, 23:39:26 Last Edit: 11 juli 2003, 23:43:12 by roaneric
Mijn baby valkje Pino (6 weken gepareld) knikken vaak met zijn kopje.  :'(   Hij doet het bijna die hele dag door, met tussenposes.  Is die ziek?  :-/  Het lijkt wel of die een beetje autistich is.  Doet heel erg weinig, zit er alleen maar en knikken met zijn kopje. Ik heb er nog een van 6 weken (Kuifje lutino)  en die fluit en is heel erg actief (klimmen en vliegen)  :P  Wat kan dit gedrag betekenen? Hij vecht zelfs niet eens als ik hem oppakt en vind alles maar goed.  Tegenovergestelde van Kuifje, terwijl ze toch hetzelfde leeftijd zijn.   ::)
Hoe kan je trouwens zien hoe oud die baby's zijn.  Ik heb Pino een paar dagen geleden gekocht en volgends de kweker was die 5-6 weken oud.  Kan het zijn dat die toch jonger is dan dat?????

Groetjes
Marijke  

Mirjam-Moniek

Roaneric, wat jij beschrijft lijkt erg op bedelen. Dat zou betekenen dat je valkje honger heeft. Eet het valkje zelf wel goed?
Ik vind je valkjes er jonger uitzien dan een valkje dat al helemaal zelf kan eten. Misschien dat anderen dit beter weten, want ik heb zelf maar 2 jonge valkjes gehad.
In elk geval denk ik dat het verstandig is als je het beestje zelf probeert te voeren met een spuitje of wat pap op een lepeltje. Als je eivoer hebt, kan je dat gebruiken. In het begin zul je echt moeten dwingen, want spuitjes en lepeltjes kent je valkje niet, denk ik.
Veel succes ermee.

Speedy

Hoi Marijke,

Ook ik vind die geparelde er jonger uitzien dan 6 weken, dit zie ik aan de staartveren.
Deze is nog erg kort.
Probeer zeker nog even bij te voeren met CéDé eivoer en maak dit een beetje nat met warm water.
maak voor allebei maar 2 theelepeltjes met ongeveer 4 á 5  thelepeltjes warm water, maak er een niet te dun papje van.

Succes,
Trudie

roaneric

Ik geef hem nu 3 keer per dag nutribird.  Ik moet hem wel forceren met eten, wil het zelf niet.  Hij knabbeld wel een beetje aan de zaadjes, maar daar gaat echt weinig naar binnen.  Misschien 5 of 6 zaadjes en dan stopt hij weer. Ik heb ook trosgierst leggen, maar daar eet hij niet aan.  Ik dwing hem nu om zo 7ml per keer te eten.  Met een groot gevecht.  Het lijkt wel of hij geen trek heeft.  Ik denk zelf ook dat hij jonger is dan die 5-6 weken, want hij zit ook steeds in de hoekje en als ik hem vrij in de kamer laat rondlopen, dan zoekt die gelijk een donker hoekje op.  Hij zit ook steeds een beetje bol, weet niet of het normaal is voor een baby, (kan je ook op de foot zien)  
O ja,  nog wat.  Toen ik hem kreeg 2 dagen geleden had hij donker / licht groene poep.  Het was een donker groene poepje met een lichtgroene vocht erbij.  Is dat normaal.  Dat is nogsteeds hetzelfde, alleen is de kleur meer veranderd naar licht bruin (kleur van de nutribird)  Nog steeds heel erg dun. Is die dan ziek??

Speedy

Ik ken die nutribird niet, maar hoe maak jij het klaar dan?
Ik ben CéDé gewend met eivoer samen en weet alleen daarvan hoe ik het klaar moet maken.
En niet teveel voeren hoor, de krop moet wel leeg zijn, dus echt om de 4 uur.
Ja zoals jij hem beschrijft, lijkt het me nog een heel jonkie hoor, zeker wel tussen de 4 en 5 weken.
Ik weet niet of ie ziek is.
Wel een beetje slordig van die kweker hoor,  maar ja...die andere doet het toch wel goed.
Waar woon je? Misschien dat er iemand van hier in de buurt zit.

Lique

Hoi, de valkjes zien er niet uit als 5 of 6 weken.
De geparelde is naar mijn mening 4 weken en de lutino lijkt mij wel ong. 5 weken.
Ze moeten zeker nog pap hebben, toch nog wel 2 tot 3 keer per dag.
Nutribird is compleet, maar zelf vind ik Cece fijner. Dit moet je alleen wel zelf mengen.
Dat knikken, daar maakt hij waarschijnlijk ook pijnlijke geluidjes bij. Dat is inderdaad om eten vragen.
Let je wel op, dat de krop goed leeg is, als je ze eten geeft?

Groetjes Lique

roaneric

12 juli 2003, 02:33:34 #6 Last Edit: 12 juli 2003, 12:10:44 by roaneric
Ik woon in Hoofddorp, en had de lutino zo ongeveer 2 weken geleden bij een kweker gekocht in Utrecht.  Ik ben echt heel erg tevreden over Kuifje.  Hij/zij is echt gezond en vrolijk en echt ondeugend. Bijt steeds aan mijn oor en wilt steeds achter mij aan lopen/vliegen.  Ik had toen 2 dagen geleden een kanarie gekocht bij een ander kweker en die had ook meerdere andere vogels die hij mee kweekt.  Hij zei toen dat hij nog een valkje van 5-6 weken had en of ik interessen had.  Nou ja, toen ik hem zag was ik gelijk verkocht.  Ik dacht ook dat het goed zal zijn nog een 2de erbij te nemen gezien ze nog allebij baby's zijn.  Dus ik kocht hem voor 38,50 euro en nam hem gelijk mee. Volgends de kweker kon hij uit een spuit en een lepeltje eten.  Maar ja, het lukt mij echt niet met beiden.  Ik dwing wel met een spuit  en hoopt dat het goed komt.  Met kuifje ging het ook moeizaam de eerste dag, maar hij had het snel door en kwam al op geef moment bedelen en ad bijna de spuit op.  Nu zit die al op een lepeltje met nutriburd en een lepeltje parkietenzaad.  Het gaat prima.  Hij begint ook al te eten aan de trostgierst en de pap met zaad vind hij heeeeeeerlijk.   Ik maakt het aan met 1 lepeltje poeder (nutribird) en 1 lepeltje (warm afgekoelde ) kookwater.  Dan doen ik de zaadjes daar ook doorheen.  Het is dan een dik papje.  
Maar met Pino (geparelde) doe ik 1 lepeltje poeder en 2 lepeltjes water,(dan is het wat dunner om goed met de spuit te geven)  Ik moet zijn bekje open duwen met de spuit en dan kleine beetjes in zijn bek doen.  Hij slikt wel goed maar ik denk niet dat hij het lust.  Kuifje lusten in het begin wel zo een 10 ml,  maar Pino dwing ik nu ongeveer 7 ml naar binnen.  Ik geef nu om 8:00 s'ogtens,  dan weer om 14:00  en dan weer om  20:00 s'avonds.  Is het te weinig of te veel voor kleine Pino?  Het is de eerste keer voor mij, dus nog onervaren, maar wij komen er wel.  Bedankt in ieder geval voor de advies.  

roaneric

12 juli 2003, 11:05:26 #7 Last Edit: 12 juli 2003, 12:39:59 by roaneric
Slecht nieuws.   :'(  Gisteravond om 24:00 is mijn valkje overleden.  Het ging dus helemaal niet goed met hem.  Hij bleef maar met zijn kopje schudden (niet echt meer knikken, maar heel gek, heen en weer) en toen mijn man hem optilde overleed hij.  Heel erg triest.  Mijn man vertelden het vanogtend pas en het voelt of ik mijn ogen uit wilt huilen.  Wat had ik fout gedaan?  :-[  Was die gewoon ziek?  Was die nog te jong?  Gaat de andere ook nu dood?
Ik gaan hem echt missen, al had ik hem maar zo een kort tijdje. Ik denk dat Kuifje hem ook gaat missen.  Die zat steeds Pino zijn veertjes te verzorgen.  Echt maatjes. :)
Ik gaan zometeen, een mooie plekje zoeken in de tuin om hem te begraven.   :'( :'( :'(

Speedy

Hoi Marijke,

Wat jammer.
Zeer triest allemaal, ik zou ten eerste heel snel contact opnemen met die kweker.
Hij heeft je een valkje meegegeven die toch niet goed kon eten van spuit of lepel, slecht dus.
Hopelijk komt ie je tegemoet voor een iets ouder valkje.
Als de andere goed eet, zal ik me daar niet druk om maken.
Heb je wel gekeken op het pak nutribird, of de datum ok is?
Allemaal dingen waar je altijd op moet letten bij aankoop.
Het zijn produkten die lang in de winkel kunnen liggen, omdat het niet doorgaans verkocht wordt.
Ga niet de schuld bij je eigen leggen, je hebt je best gedaan.
Maar laat het er niet bij zitten, ga terug naar die kweker....neem desnoods die kleine mee.
Leg hem in een doosje die je niet meer gebruikt (boterkuipje) in de koelkast en neem hem dan mee naar hem toe om te laten zien.
Dit zou ik tenminste wel doen hoor, om niet afgescheept te worden aan de telefoon.
En misschien is deze kweker heel schappelijk en gelooft je wel op je woord.
Weet niet bij wie je hem vandaan hebt?
In ieder geval veel sterkte en doe je best...laat het hier niet bij zitten.

Hoofddorp ken ik ja, ik heb er ook gewoond. (Toolenburg)

Groetjes,
Trudie

roaneric

Ik had de kweker gemaild vanogtend.  Ik wil die kweker niet meer zien.  Ik vertrouwde die man en die loog gewoon tegen mij. Ik had al een gevoel dat het niet goed zat met de valkje en had al 2 keer gebelt naar die man, en die zei steeds dat er niets aan de had was en dat die valkje alleen nog maar aan mij moeten wennen.  >:(   Ik hoef geen andere valkje van hem.  Ik gaan hem zometeen maar begraven.
Ik denk steeds dat hij misschien te vroeg bij zijn moeder vandaan gehaald is.  Ik gaf steeds eten als zijn krop leeg was, dus kropverzuring kan het niet zijn. Het kan ook niet aan de nutriburg leggen, want kuifje krijgt die ook en er is niets mis met hem.  De datum is nog goed....  Maar toch ben ik bang dat ik te weinig eten gaf.  De kweker zei dat ik 3 keer per dag moest geven en dat deed ik.  STOM STOM STOM.  Misschien had ik hem laten verhongeren !!! >:(   Ik ben nu als het dood dat het ook zal fout aflopen met kuifje.

Speedy

Ik denk niet dat je nu nog bang hoeft te zijn voor Kuifje, die doet het wel goed, op de foto staat hij mooi op zijn pootjes en kijkt wel goed uit zijn ogen.
Ja als jij het hierbij wilt laten, is natuurlijk aan jou.
Ik zou het zeker niet doen, maar dat is mijn mening.
Zeker niet voor zo'n bedrag zeg.
Het is zeker geen reklame voor die man.
En zo iemand noem ik een brood kweker, alleen maar voor het geld en niet in belang voor het beessie.
Erg hoor.
3 keer was zeker te weinig voor zo'n kleintje, maar ok daar heb je nu niets meer aan.
Slechte informatie wat die man je gegeven heeft dus.
Ik moet nu helaas weg, anders kon ik nog even met je langer praten evt, op de chat.
Ik ben er vananvond weer....er komen straks vast nog anderen hoor die met je zullen praten.
Hou je haaks meid.

Groetjes,
Trudie

roaneric

Oh.... Ik voel me zo schuldig.  :-[   Had ik maar meer reacties gevraagt op de forum. Dan was het misschien wel goed gekomen. Had ik maar meer ervaring met valkjes, dan zag ik misschien gelijk al dat het niet goed zat en ging ik eerder naar het dierenarts of zo.  Maar ja, het is gebeurd. :'(  

Lique

Hoi,

Neem het jezelf niet kwalijk. Je kon er niks aan doen.
Dat schudden met het koppie, kwam daar ook nog voedsel bij mee naar buiten?
Let alsje blieft heel goed op je andere valkje.
Maar ga jezelf geen onnodig schuldgevoel aanpraten, daar help je jezelf niet mee, en je andere valkje ook niet.
Het is nou eenmaal gebeurt.
Heel verstnadig om niet meer naar die kweker toe te gaan. Maar als hij zei dat ze nog 3 x per dag gevoerd moesten worden, waren ze ook geen 6 weken. 4 weken, daar houd ik het nog steeds op.

Meid, ik wens je heel veel sterkte.

Groetjes Lique

roaneric

Hoi,
Er kwam geen voedsel mee naar bijten.  Mij man vond hem op zij zij liggen en pakten hem toen op.  Hij probeerde nog wat water geven, maar stierf toen in zijn handen. Ik heb hem  begraven in de tuin (in een houten kist) bij de rozen.  
De andere valkje doet het goed.  Hij is levendig en begint steeds meer van de zaadjes te eten.  Ongelooflijk hoe hij die kan pellen.  
Ik weet niet wat er fout is gegaan.  Volgends mij is het niet kropverzuring want er zat zo een 6 uur tussen de voedingen.  Hij had diaree en misschien was die ziek.  Ik ben alleen bang dat hij een virus of bacterie had en dat die andere het nu ook zal krijgen.

Mirjam-Moniek

Hoi Roaneric

Ik denk dat je valkje meer eten nodig had. Voor zover ik het begrijp begon je met handopfok geven nadat je hier het berichtje had geplaatst. Dan had hij al een dag (of langer, dat weet ik niet) te weinig eten gehad. Jonge vogeltjes zwakken dan snel af omdat ze nog geen reserves hebben. Als dat zo is, is dat niet jouw schuld, want de kweker moet je de goede informatie geven om je valkje te verzorgen. Als hij verkeerde informatie geeft, is het zijn schuld als het verkeerd gaat.
Als je valkje al zo was toen je hem kreeg, was hij al niet helemaal goed toen je hem kreeg. Het kan zijn dat hij bij de kweker al niet genoeg te eten kreeg. Of hij was al ziek toen je hem kreeg. Dan is het natuurlijk ook de schuld van de kweker.
Je zou naar de kweker kunnen gaan om proberen wat geld terug te krijgen, maar ik zou ook geen valkjes meer bij hem  willen kopen.
Als het beestje inderdaad ziek was, weet je nu op welke symptomen je moet letten en kun je snel naar de dierenarts gaan als je die ziet bij je lutino.
Ik vind het echt heel vervelend voor je. Je moet jezelf niet de schuld geven, want je hebt het beste gedaan dat je kon. Meer kan je niet doen.