29 april 2024, 16:52:05

Kortwieken

Gestart door Chantall, 8 juli 2006, 11:15:08

« vorige - volgende »

Chantall

8 juli 2006, 11:15:08 Last Edit: 8 juli 2006, 11:29:58 by Karin
Hallo Mensen!
In vele berichten hebt ik gelezen,
dat mensen het zielig/niet nodig vinden
om je vogel te kortwieken.
Mijn Valkje is in zijn eerste maanden van zijn
leven gewiekt, zodat ik alle tijd had
om hem tam te maken.
Nu na bijna 4 jaar, knalt hij tegen de ramen
tegen de muur, hangt in de gordijnen, etc.
Eigenlijk wil ik hem voor zijn eigen veiligheid
weer laten wieken. Máár is dat nou mogelijk?
Als je vogel een tijd heeft kunnen vliegen,
en dan opeens kan deze alleen nog maar fladderen?
Zal ik hem laten wieken of is het beter van niet?
Groetjes Chantal

Karin

Ik zou hem niet laten wieken, maar gewoon de gordijnen dicht doen. Bij mij zijn ze allemaal niet gewiekt en botsen nooit ergens tegen aan, omdat ze het gewend zijn. Wel heb ik het rolgordijn grotendeels dicht. Een valkje hoort nou eenmaal te vliegen, dat is veel beter voor zijn conditie. Alleen als het tam maken absoluut niet lukt of bij dominantieproblemen zou ik ze kortwieken.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

tifit

die van mij is gekortwiekt want hij is maar 7 weken en hij was bijna weg :o ma tis een liefie en zit nu op me schouder he koko?

Chantall

Hallo!
Heb net een uurtje geleden naar de Dieren winkel gebeld, waar ik Toekie vandaan heb. Ik ga Hem Dinsdag laten kortwieken...
Ja inderdaad een vogel hoort te kunnen vliegen,
maar ik heb liever dat hij gewoon kan fladderen, dan dat hij zich dood vliegt tegen de ramen ofzo...  :-\
Gr. Chantal

tifit


disney

Ik heb over dit onderwerp altijd veel te zeggen en om mezelf tijd te besparen heb ik er een stuk over geschreven op mijn website. Misschien wil je voor je valkje de moeite nemen het stuk te lezen en erover na te denken, want kortwieken heeft nogal wat meer diepgang dan alleen het vliegen beperken.
www.karinskromsnavels.com onder het kopje thema's.

(aan de moderators, als een websiteverwijzing niet mag, zet me dan please bij de weblinks, want ik heb al 2 keer gemaild en krijg maar geen reactie!)

Mocht je alsnog kiezen tot kortwieken, wiek dan zo weinig dat ie nog zoveel mogelijk kan vliegen. Dan kan hij gaan leren hoe hij vliegen moet en waar hij landen kan. Maar liever niet wieken.

Groetjes Karin


Chantall

Citaat van: disney op  8 juli 2006, 17:07:45
Ik heb over dit onderwerp altijd veel te zeggen en om mezelf tijd te besparen heb ik er een stuk over geschreven op mijn website. Misschien wil je voor je valkje de moeite nemen het stuk te lezen en erover na te denken, want kortwieken heeft nogal wat meer diepgang dan alleen het vliegen beperken.
www.karinskromsnavels.com onder het kopje thema's.

(aan de moderators, als een websiteverwijzing niet mag, zet me dan please bij de weblinks, want ik heb al 2 keer gemaild en krijg maar geen reactie!)

Mocht je alsnog kiezen tot kortwieken, wiek dan zo weinig dat ie nog zoveel mogelijk kan vliegen. Dan kan hij gaan leren hoe hij vliegen moet en waar hij landen kan. Maar liever niet wieken.

Groetjes Karin





Ik kom de site niet op? :o

Chantall

Citaat van: tifit op  8 juli 2006, 13:58:27
gelijk heb je


Dankje:) Want ik niet van mening veranderen... Het is voor Toekie's veiligheid..

tifit

ja ik zou ook liever hebben dat ie nu door de kamervloog inplaats van op me schouder te zitten maarja tis voor hem he
:-\

disney

Zooooo ikke blond. Het moet zijn: www.karinskromsnavels.nl  ;)

Groetjes Karin

mickeledoki

hee hooi,

ja natuurlijk er zijn ergere dingen dan je valkje kortwieken....heel veel dingen zijn erger zelfs.
toch vind ik dat je er een beetje te licht over denkt.
want je was volgens mij al vastbesloten om het te doen voordat je dit topic opende en wilde je hier een bevestiging krijgen.
waarom pas na vier jaar weer kortwieken?vliegt het valkje al vier jaar overal tegen aan dan?ik ben benieuwd naar het verhaal hierachter.  ik hoop van ganserharte dat je ff doorklikt naar de website .... want kortwieken is infeite in mijn ogen  amputeren en dat doen we liever niet, toch?
hoe komt het dat je valkje z'n slecht inschattings vermogen heeft?ziet hij slecht? als dat he geval is dan zou ik het eventueel misschien kunnen snappen.....

groeten mickeledoki ::) ::) ::)

Ineke

Hoi Chantall, afgezien van de discussie kortwieken: Mickeledoki heeft n goed punt. De vleugels groeien weer na 3-4 maanden aan, dus hoe zat dat dan de afgelopen jaren? Vloog je vogel toen ook overal tegen aan of is dit sinds kort?
Groetjes, Ineke

Chantall

Citaat van: disney op  8 juli 2006, 19:16:23
Zooooo ikke blond. Het moet zijn: www.karinskromsnavels.nl  ;)

Groetjes Karin



Haha Oke ;)

Chantall

Hij vloog altijd wel eens een keertje tegen het raam aan, maar de laatste tijd is het elke keer raak. Wij hebben altijd de gordijnen dicht, maar omdat we vrij doorschijnende hebben, gaat hij er gewoon doorheen!
De laatste tijd heeft hij ook de gekke gewoonte om tegen de muren aan te vliegen.
Ik weet ook niet wat het is, en het kan zijn dat mensen het absoluut niet met mij eens zijn dat ik hem laat kortwieken. Maar als het steeds erger word, en hij bij elk geluidje gelijk ergens tegen aan knalt, waarbij je het risico loopt dat je vogel een hersenbloeding of zich gewoon doodvliegt... Dan laat ik hem liever kort wieken.. Voor zijn eigen veilig heid...

Voordat ik mijn verhaal hier neerzette, was ik nog helemaal niet vastbesloten, en wist ik niet of het wel mogelijk was.
Ik wou graag weten of het kon, en mijn ouders hebben dus óók de Dierenwinkel gebeld waar we hem vandaan hebben. Die zeiden dat het kon, en dat het misschien ook wel veiliger is.
gr. Chantal

disney

Als jou valkje opeens tegen muren op gaat vliegen moet je misschien wat verder nadenken. Kortwieken voorkomt wel dat ie dat nog doet, maar haalt de oorzaak niet weg. Misschien heeft hij stress, misschien is er iets wat hem bang maakt, misschien heeft ie problemen met zijn gezichtsvermogen of verzin iets.

Het lijkt me voor je valkje een heel stuk beter als je daar met een open mind en vanuit het dier gedacht naar gaat kijken. In dierenwinkels is niet altijd voldoende en goede kennis aanwezig. Het advies om te kortwieken als symptoombestrijding is een hele makkelijke. Jij brengt je valkje, zij knippen zijn vleugels, probleem opgelost. Ondertussen heeft het dier nog steeds stress, angst of problemen met wat dan ook en kan hij het niet eens meer uiten omdat hij niet meer vliegen kan.....

Denk na, zoek informatie, maar beslis alsjeblieft níet op basis van wat de dierenwinkel "misschien wel veiliger" vind!

Groetjes Karin