7 mei 2025, 04:46:22

Toekie

Gestart door Chantall, 7 juli 2006, 23:51:55

« vorige - volgende »

Chantall

Ongeveer 4 of 5 jaar geleden had ik een gewone Parkiet, Tweety. Deze was totaal niet tam, en vloog weg als je haar in de kooi wou zetten. We moeten haar altijd met een theedoek vangen! In de zomer hadden we haar wel eens buiten staan, net zoals die ene dag... Mijn moeder trok de tuinslang naar binnen, waardoor het einde tegen de kooi aanstootte. De kooi viel om, en weg was het vogeltje :( Mijn moeder troostte mijn broertje en mij, en vertelde dat Tweety waarschijnlijk lekker op vakantie zat in Spanje.. (Goedgelovig he  ::)) Omdat ik Tweety altijd eten gaf, waren mijn ouders een paar weken laten in discussie. Mocht ik een valkparkiet? De discussie had het antwoord 'ja'. Ik zou mijn eigen valkje krijgen, voor mijn verjaardag. Ik was een jaar of 9/10 en was al verhit opzoek naar infomat ie op het internet! Volgens mij had ik een heel inkt bakje van de printer leeggemaakt, zoveel printte ik! Mijn moeder had ondertussen al naar de dierenspeciaalzaak gebeld, en had gevraagd wanneer er weer een valkje zou komen. De mensen zouden bellen wanneer er een was binnengekomen. Alle valkjes die daar kwamen, kwamen allemaal van een kwekerij vandaan en waren handtam gemaakt!
Ondertussen was ik hard opzoek naar een leuke naam, en was richting Toekie/Toekan aan het zoeken (Zie film George uit de Jungle ;-))
Op 22 Augustus (mijn verjaardag!) werden we gebeld dat mijn valk binnen was gekomen (hij was er pas enkele minuten!). Hij werd voor zolang apart gezet van alle andere vogels, zodat hij niet zou verwilderen.
Daar waren we dan, wat zag Toekie (Toen gelukkig al verzonnen) er alleen uit! Hij zat daar nogal uitgeput op zijn stokje, helemaal alleen! (wat ik toen niet besefte :P)
Hij werd voor tijdelijk kortgewiekt, zodat ik alle tijd had om hem goed tam te krijgen. Thuis wou ik hem al gelijk op mijn vinger, in een badje, en in een trui (moeder gevoel). Als kind van 10 jaar besef je echt niet dat dat heel erg veel gevraagd is voor zo'n jong valkje, mijn ouders probeerde me wel in bedwang te houden, maar ja..  :-\
Nu na 4 jaar, heb ik enigzins spijt van de manier hoe ik mijn valk heb opgevoed, ik had als ik het anders had aangepakt hem veel tammer kunnen maken. Maar het is wel mijn knuffeltje hoor! Ik beschouw hem zowat als mijn kind (OMG je bent PAS 14:P).
Toekie is eigenwijs, zoals vele valkjes zijn, en vliegt dus gewoon weg als hem iets niet zint  ::) tot ergernis...
Zijn hobby's zijn: De hond plagen, in de kooi van Konijn spelen, Eten, eten, eten, Knuffelen en ofcourse lekker gek doen zoals onderste boven op zijn stok hangen!  :D
Ik doe erg mijn best om hem te 'her opvoeden'!!
ook al is dat erg moeilijk voor een volwassen valk,
maar mijn motto is: Alles is mogelijk, zolang je het zelf maar blijft geloven!

Groetjes Chantal 

Chantall

Hieronder een paar foto's van Toekie:

Linn

Wauw, prachtige valkparkiet! Veel succes met heropvoeden! ;D

Ineke

Grappige naam :) Leuke foto op de spiegel. Succes met de opvoeding :D

angelina

Het toekie lijkt wel een beetje op mijn zazoutje!

Zou het familie zijn? :P ;D

Greetz angelique

Love birdies

Wilma1

Voor de wat ouderen onder ons ( ikke dus  ;D 0 kun je beter GEEN roze tekst nemen, ik kan het haast niet lezen  :-\
;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Chantall

Ja hij lijkt inderdaad wel een beetje op jou Zazou!! :)

Oh, sorry ;-) ik zal geen roze meer gebruiken hoor :P ;-)

Gr. Chantal :)

Wilma1

Ik heb me  er bij daglicht "doorheen geworsteld"  ;D ;D ;D en Toekie is dus een echt verjaardags kado  :)...een leuker kado kun je haast niet bedenken  ;)

Tam maken is niet altijd eenvoudig en ligt ook aan het karakter van de vogel, de een vind het prettig bij je te zitten en de ander vliegt liever en gaat hoog zitten.....weet ik alles van, maar zolang je evengoed geniet van je valkje vindt hij het ook fijn bij je....afdwingen is voor een beest ook niet fijn lijkt mij?!

;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Chantall

Nou, Toek is er dus een van het wegvliegen en hoog zitten  :-\
Maar dan laat ik hem gewoon even zitten, en later zet ik hem weer op zijn kooi (hij mag van mn moeder niet bij de ramen  :P Hij poept het hele raam namelijk onder ;))
Maar inderdaad, het was een geweldig Verjaardigs cadeau, en nog steeds hoor!

tifit

mooi vogeltje
lijkt beetje op mijn koko koko is het cadeau voor mn goed raport

Chantall

Het is altijd leuk om een valkje cadeau te krijgen :)

Ik wist niet wanneer Toekie geboren was, en toen dacht ik; hij is gewoon jarig op mijn verjaardig :p Lekker makkelijk
Maar we zijn Best Friends :D
I Love him

angelique, waar heb jij je valkje dan vandaan? want ik heb hem uit een dierenwinkel, maar die had hem recht streeks van een kwekerij :)

Anja

Hoi hoi,

Je hebt echt een mooie valk. En de naam is ook heel mooi.
Ik wens je veel succes bij het heropvoeden en dat het je mag lukken.

Groetjes anja

angelina

Citaat van: Chantall op 26 juli 2006, 12:19:03

angelique, waar heb jij je valkje dan vandaan? want ik heb hem uit een dierenwinkel, maar die had hem recht streeks van een kwekerij :)

IK heb mijn valkje ook uit een dierenwinkel uit vlaardingen.
En bij mijn weten haalt die ze ook bij een kweker vandaan.
Kan je helaas alleen niet vertellen welke kweker maar daar is wel makkelijk achter te komen natuurlijk.
Zazou zat toen samen met nog een bonte die net ff wat meer grijs in zijn kuif had maar ze leken wel op elkaar.
Zo ook op jouw toekie. Ik zie toch wel veel gelijkenis.

Greetz angelique

Love birdies

Chantall

Bedankt Anja! Ik vind de naam ook wel.. Apart ;)

Zazou en Toekie zullen dan geen familie zijn, want ik heb hem uit de buurt van Den Haag ;)
Maar het had natuurlijk gekund! :D

Gr. Chantal

Anja

Hoi Chantal,

Hoe gaat het nu met het heropvoeden?
Al een beetje beter?
Hou ons op de hoogte.

Groetjes Anja