jong met bloed helaas is het valkje net gestorven :(

Gestart door trienke, 6 juli 2006, 15:11:35

« vorige - volgende »

trienke

Hallo allemaal

mijn koppel heeft een nest met eitjes.
Vandaag is er met hulp 1 uitgekomen.

Het eitje zat een groot gaatje in, en zag dat het niet goed was.
Ik heb hem geholpen, hij had het eigeel al op, en het vlies was al wat opgedroogt

maar nu bloed ie bij de navelstreng zeg maar.
Hij was heel erg verzwakt door uit het ei te proberen komen.
Ik heb hem bij de moeder in het broedblok neer gelegt

Heeft de kleine een kans?, kan ik er nog wat aan doen?
Ik ben bang dat ie het niet overleeft

Groetjes Trienke

Riny

Hoy Trienke
Geef het jong wat water met druivesuiker, voor extra energie.
Meer zou ik er niet aan doen.
Groetjes en succes Riny :D

trienke

Nu het net geboren is?

Ik zal later even kijken, want het ligt nu net bij de moeder, en om die steeds te storen. Het is al een koppel, die snel schrikkerig is.

Bedankt voor je snelle reactie

Groetjes Trienke

Riny

Hoy Trienke
Als het jong net uit het ei is , zou ik even wachten.
Kijk over een uurtje of zo maar eens.
Groetjes Riny :D

trienke

Ok

zal ik dat doen

Bedankt

Groetjes Trienke

trienke

heb hem net wat water met druivensuiker gegeven.
maar ben bang dat hij het niet gaat halen. Hij deed een beetje gek, stopte hij weer met bewegen, en daar begon ie weer te bewegen. het bloeden is wel gestopt

Ook kwam er wat water weer terug.
Ik heb hem weer terug gelegt, en nu bij de eitjes.

Hij lag zonet namelijk achter de vader.

Groetjes Trienke

trienke

helaas is het jong overleden

Ik heb hem net begraven.

Groetjes Trienke

Inger m

Hoi,
Een jong dat niet uit het ei komt, is vaak te zwak. De ervaring is dat jongen die geholpen moeten worden, vroeg of laat overlijden of toch zwak blijken te zijn. Dat het vogeltje bloedde is ook geen goed teken, dat betekent dat het er nog niet klaar voor was om uit het ei te komen.

Hoi Riny,
Een pasgeboren jong al water en druivesuiker geven vind ik eigenlijk een groot risico. Het is maar een klein snaveltje en als het vogeltje zwak is of niet zelf slikt is de kans heel groot dat er vocht in de longen komt en het jong stikt. Dat het water weer terugkwam kan daar helaas een gevolg van zijn.

Beter kun je een jong met rust laten en afwachten. De kracht moet toch uit het jong zelf komen en van buitenaf (water en druivesuiker) geeft het naar mijn mening meer risico en nemen de kansen eerder af (in onervaren handen). Voor een volwassen vogel of een groot jong is het een prima remedie, maar voor zulke jonge vogeltjes niet.

In principe hebben jonge vogels voldoende energie bij zich in de vorm van hun eidoooier rest.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Inger
Ik twijfel niet aan je woorden ,maar ik heb een pleegkoppel wat in het begin zeer slecht voert.
Daarom geef ik de kleintjes die zij krijgen altijd na 3 uur  wat water met druivesuiker.
Weer 3/4 uur naderhand geef ik ze dan wat vloeibare nutribird met druivesuiker en water.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik jongen nooit uit het ei help.
Altijd ga ik er vanuit als ze er niet alleen uit kunnen komen , dat het jong zo wie zo te zwak is.
Groetjes Riny :D

trienke

Hoi inger

met handvoeding had ik wel ervaring, zelf 2 kleintjes van dag 1 met de hand groot gebracht.

aar je hebt wel gelijk dat het al zwak was, ook moeite moet hebben met slikken.
Ik denk dan ook dat hij niet heeft kunnen slikken, al was het maar een drupje wat hij kreeg.

Soms red je wel een valkje door hem uit een ei te helpen.
maar ik was zeker niet te vroeg om hem te helpen. hij wou er heel graag uit, en door hem een beetje te helpen, kroop ie er uit. maar helaas was ie te zwak.

Ik hoop dat de rest van de eitjes beter gaan.

Groetjes Trienke

Inger m

Hoi Trienke,
Een te zwakke vogel zal in het algemeen niet slikken en dus kunnen stikken. Een vogel die bv koud aanvoelt of heel zwak is, is lastig om noodvoeding te geven.

Ws zal het jong best uit het ei gewild hebben, maar doordat de vogel bloedde is dat een signaal dat je toch net iets te vroeg bent geweest en de bloedvaten nog niet goed gesloten waren. Een vogel die te zwak is om uit het ei te komen heeft in het algemeen een lage overlevingskans.

Hoi Riny,
Bij jouw koppel werkt het goed en zijn de jongen waarschijnlijk ook voldoende sterk.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.