vreemde broedplaats, luchtvochtigheid en voeding

Gestart door mlanghou, 6 juli 2006, 11:26:11

« vorige - volgende »

mlanghou

Beste allemaal,

Ik heb twee valkjes in huis in een grote jock-kooi. Ze heten Punk (lutino-man) en Beebob (bonte parel - pop: 2 jaar geleden van Mandy gekocht).

Ze zijn langzaam het idee van gezinsuitbreiding aan het ontdekken. Ze waren al een jaar aan het wip-wappen - altijd in het voerbakje (dus of er sprake is van bevruchting is de vraag). Dit voorjaar een broedblok in de kooi gehangen. Maar daar gingen ze niet in. En ze legden geen eitjes.  :(

Ik heb het voerbakje anders opgehangen, maar toen wip-wapten ze helemaal niet meer.  :-\ Dus toch maar terug op de oude plaats.

Op een dag lag er een eitje op de bodem van de kooi.
Deze heb ik in het broedblok gelegd. Het volgende eitje legden ze erbij. Jippiieee!!  :D Dacht ik nog. Maar weer volgende eitjes gingen weer op de grond, en ze gingen er ook niet opzitten. Dus na een paar weken heb ik 4 eitjes maar verwijderd.

Een paar dagen later (afgelopen zondag) zat Beebop onder het broedblok - er zit ongeveer 5 - 6 cm tussen het blok en de bodem van de kooi.  En jawel, ze zat op een eitje te broeden. Dinsdag tweede eitje erbij gelegd. Ze zit er echt heel trouw op. Het mannetje is daar veel minder goed in.

Lange inleiding tot mijn eerste vraag:
Het is wel een hele kleine ruimte onder het broedblok. Zolang het nog eitjes zijn, past het wel. Maar als de jongen uitkomen wordt het wel erg krap. Ik durf niets te verplaatsen, maar zou het broedblok wel voorzichtig iets hoger kunnen hangen. Wat is het beste moment om dat te doen? Als de jongen uit zijn? Is het verstandig om wat houtkrullen rondom de broedplaats te strooien? Ze hebben de houtsnippers die op de bodem liggen allemaal opzij geschoven en zitten nu op een stukje krant.

Tweede vraag: met deze ontwikkelingen ging ik natuurlijk gisteravond snel op het forum kijken voor tips en aandachtspunten. Kom ik er tot mijn schrik  :o achter dat luchtvochtigheid essentieel is. Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Dat speelt nu natuurlijk heel erg... ze zijn binnen en het is de laatste tijd heel droog geweest. Ik ga vanavond meteen een badje in de kooi zetten. Ik durf niet erg met de plantenspuit bij de kooi komen, want ik wil ze niet storen dit prille ouderschap. Is een luchtbevochtiger dan de enige mogelijkheid???

Derde vraag:
mijn vogels krijgen altijd basisvoer, eivoer, een mineralenblok, een sepiaschelp en af en toe een gierst/kant-en-klare zaadstengel en soms wat groenvoer (maar daar zijn ze niet zo gek op). Is dit voldoende of moet ik ze nog wat extra geven in deze veeleisende tijden. Het valt mij op dat het mannetje het popje niet voert. Moet ik me zorgen maken?

mlanghou

Oh ja, nog een vraagje over de luchtvochtigheid.
Ben ik nog op tijd wanneer ik de luchtvochtigheid nu omhoog weet te krijgen? of is het leed al geschied???  ???

Ik hoop dat het nog goed komt... Ik voel me nu al enorm schuldig dat ik niet eerder op het forum alle info heb gecheckt  :(

b

Hallo,

Ik zie dat er maar weinig reacties op je vragen komen.
Ik zal proberen om je wat gerust te stellen.

De luchtvochtigheid bij mij binnen is juist met dit weer helemaal in orde en aan de hoge kant.
Een badje erbij zetten is in mijn ogen helemaal goed, zo kunnen pa en ma lekker badderen en worden de eitjes wel vochtig gehouden.
Je zou een luchtvochtigheidsmeter kunnen aanschaffen om dit goed in de aten te houden, het werkte bij mij in ieder geval heel ruststellend.

Dat ze een "rare" broedplek uitzoeken, daar ben je niet de enigste in.
Ik heb een grote binnenvoliere van 3 meter en aansluitend een buitenvlucht van 4 meter waar ik overal waar mogelijk is broedblokken heb gehangen.
Nu lopen er op de grond ook een aantal kwartels en mijn dochter heeft voor hen een schuilhutje gemaakt.
Een kwartel kan hier rechtop in staan, maar een valk dus niet.
Inmiddels broeden ze beiden heel trouw en laat ik ze hun gang maar gaan.
Ik houd het zelf gewoon heel goed in de gaten en als ik zie dat het toch te laag blijkt, zet ik er gewoon een ander hutje overheen.

In jou geval zou ik wachten met iets verhangen totdat je ziet dat het nodig is.

Je hoeft je eigen in ieder geval echt niet schuldig te voelen. In de natuur gaan ze ook op zelf uitgezochte plaatsen broeden.

Tijdens de kweek krijgen ze hier: valkparkietenzaad, zonder zonnepitten, eivoer (2x daags vers), dagelijks fruit of groente en als de jongen er zijn, dagelijks een bruine boterham geweekt in een ruime hoeveelheid water.

Ik hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen geruststellen.

Ik denk dat de andere leden lekker van hun vakantie aan het genieten zijn  ;D

Groetjes en houd me op de hoogte