4 mei 2025, 22:54:56

Gizmo

Gestart door rebelscum, 9 juli 2003, 22:15:50

« vorige - volgende »

rebelscum

Hallo iedereen,
ik heb vandaag een valkparkiet gekocht ( plus minus 25 cm lang). hij is nog helemaal niet tam maar dat zal wel komen (hoop ik).Ik heb nog nooit een vogeltje gehad en ik weet eigenlijk niet echt hoe ik dus met zo'n beestje moet omgaan,maar ja..........Mijn vraag was eigenlijk : HOE OUD WORDT ZO'n VALKJE en wanneer mag ik hem beginnen tammaken?  Ik heb ook gehoord dat zulke beestjes wel hard kunnen bijten,hoe los je dat dan op in het begin ? nog een laatste vraagje: Is het normaal dat Gizmo (zo heb ik hem genoemd) zo veel lawaai maakte als hij pas in zijn kooi was?

Kolkkie

9 juli 2003, 22:31:27 #1 Last Edit: 9 juli 2003, 22:31:45 by kolkkie
Hoi Rebelscum,

Een valkje kan tussen de 15 a 20 jaar oud worden. Sommige gaan jonger dood, andere worden weer ouder.
Je kan meteen beginnen met tammaken. Als je te laat begint, is het veel moeilijker om een valkje tam te maken, soms lukt het helemaal niet meer.
Het bijten zal je eigenlijk in het begin ff moeten accepteren. Het valkje zit net in een nieuwe omgeving. Als je valkje meer gewent is, en tammer is zal je valkje minder hard gaan bijten, of nauwelijks meer.
Over dat lawaai maken, zal je geen zorgen over hoeven maken. Dit is een teken dat ie uit de kooi wil, of aandacht wil.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Rebelscum

ok,bedankt

is het ook echt nodig om een badje aan te schaffen want de verkoper zei dat dat niet echt nodig was?

Kolkkie

Hoi Rebelscum,

Je zou er wel 1 aan kunnen schaffen, maar je kan ook gewoon een schaaltje gebruiken, een plantenspuit ed.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Rebelscum

Paul

Hoi rebelscum,
Ik heb ook 2 badjes maar daar gaan ze hier echt niet in hoor.
Een bord met water op de bodem van de kooi vinden ze vaak veel fijner.
Je kan ze ook iets met een plantenspuit natspuiten, de meeste vinden het heerlijk en gaan dan helemaal met de vleugels wijd om zoveel mogelijk water op te vangen :-)
Ook nemen sommige hun valkje mee onder de douche maar dan mag het water niet te warm zijn, het moet echt lauw zijn en zeker niet warm omdat anders het vet in de veren oplost.
Zeker in het begin moet je met je hoofd voor de kooi steeds tegen hem gaan praten dan went ie aan je.
Met lekkere dingen voeren zoals trosgierst kan je ze ook aardig aan je laten wennen.
Kijk ook even bij voeding want een valkje heeft zeker meer nodig dan alleen zaad.
Onder andere sepia, een kalkblok, vogelgrit , maagkiezel en eivoer moeten ze ook elke dag hebben en op zijn tijd een beetje groente of fruit, appel en sla bijvoorbeeld.
Ik heb hier trouwens een valkparkiet van 22 jaar oud zitten dus ze kunnen best aardig oud worden maar gemiddeld is 15 jaar.
Er is wel eens gezegd dat er eentje was van ver in de dertig jaar.
eel plezier met je valkje.

Groejes, Paul

Rebelscum

ok,ik zal dat proberen te doen .

alleen weet ik niet echt wat trosgierst en sepia is.

Waarvoor heeft men een kalblokje nodig?

Kolkkie

Hoi Rebelscum,

Een kalkblokje is nodig om het skelet sterk te houden, en om de snavel in conditie te houden. Vaak zitten er ook nog de nodige mineralen in.

Groetjes,

Mariska

Barbara

hoi Rebelscum,

Trosgierst is een soort stengel met kleine zaadjes in trosjes er aan, dat je af en toe kunt geven als aanvullende lekkernij, ik dacht dat ca. 1 stengel per week per 2 valkjes een goede hoeveelheid is, maar ik kan het mis hebben, ik geef het als ik er aan denk en ze vinden het bij mij ook niet echt lekker (wat niet vaak voorkomt). Ik weet niet precies of en wat er in zit dat nergens anders in zit, maar mijn valkjes doen het zo uitstekend, dus hoe noodzakelijk het nou is...? Als je het in elk geval maar niet te vaak geeft, ze worden er snel vet van en veel valkjes eten dan te weinig ander voer en dat is niet goed omdat ze dan te eenzijdig voer krijgen en een tekort aan iets kunnen krijgen. Je haalt trosgierst bij de dierenwinkel in een zak met een aantal stengels, je hebt verschillende verpakkingen qua groote. Ik zou niet teveel tegelijk kopen omdat het redelijk snel 'stoffig' en 'muf' wordt (en je weet niet hoe lang het al in de winkel ligt) en das niet zo lekker natuurlijk voor je valkjes.

Sepia is het skelet van een soort pijlinktvis (iets met kat....?) geloof ik, daarin zitten nuttige mineralen. Misschien weet je dit al wel, maar kiezel is voor de maag, het zijn heel kleine steentjes die ze doorslikken en in de maag helpen bij het verteren van stevige zaadjes (het 'schuurt' een btje). Vaak zit t in grit, wat weer nodig is voor calcium en mineralen(blijkbaar weer een andere soort dan in een kalkblokje...) Alvast een tip; neem nooit grit met houtskool er in, dat schijnt slecht te zijn voor valkjes maar blijkbaar weten sommige fabrikanten dat (nog) niet... Het is geloof ik niet zeker, maar de meest evalkjes krijgen het niet en zijn kerngezond dus ik zou geen risico nemen...

Ik heb pas een heel handig multifunctioneel iets gekocht voor mijn valkjes; een cilinder (ca 7-8 cm in doorsnee en 10-11 cm hoog met een tunneltje in het midden) van kiezel en grit met een soort (natuurlijke?) cement ofzo ertussen wat af kan brokkelen, waar ze dus niet alleen aan kunnen knagen maar ook op kunnen zitten, wat weer helpt bij het afslijten van de nageltjes... fijn voor mijn handen en henzelf natuurlijk! :-) deze kan dus het grit en/met kiezel vervangen.

Groetjes,

Barbara

ziralioness

28 juli 2003, 19:18:30 #9 Last Edit: 28 juli 2003, 19:32:21 by ziralioness
Sepia is inderdaad het skelet van een katvis Barbara! ;)

Hieronder een foto van een katvis. Ik heb vele stukken sepia geraapt tijdens de vakantie. :) Ik heb ze ook levend zien zwemmen. Schuwe beestjes...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Barbara

Eh, Mandy? Ik denk dat je Barbara bedoelt? Geeft niet hoor....  ;D

ziralioness

(zet haar bril recht en moet leren lezen)  ;D

Sorry Barbara!!

Diane

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Barbara

hihi, ik vergeef t je!