20 mei 2025, 00:24:06

eindelijk!!!!!!!

Gestart door louise, 23 juni 2006, 17:06:55

« vorige - volgende »

louise

hoihoi,

Ik ben zo blij, ik heb eindelijk twee baby valkjes!!
De eerste is nu 7 dagen oud en de tweede is nu 5 dagen oud!!, ik ben er een beetje laat mee, omdat ik op vakantie ben geweest, mijn moeder heeft heel goed voor ze gezorgt, en de ouders doen het heel goed!!
De kroppen zijn goed gevuld, maar nu heb ik een vraag!!
Vandaag viel mij op dat de moeder dik een half uur aan het eten was en aan het verschonen, en de man zat er die half uur niet op!!
Hoe lang kunnen de jongen zonder hun ouders??
En hoelang mag je ze eruit halen en tam maken enz!!!???

groetjes louise

Inger m

Hoi Louise,
Gefeliciteerd!

Naarmate de jonger ouder worden, zitten ze er minder op. Na een dag of 10-14 zitten ze er nog maar weinig bij. Hou het in de gaten, maar het is niet koud buiten, dus waarschijnlijk kunnen de jongen er al goed tegen.

Wat betreft eruit halen, zou ikzelf wachten tot ze een week of 3 oud zijn en ze er dan steeds voor korte duur uithalen (5-10 min.).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

b

Hoi Louise,

Allereerst van harte gefeliciteerd.

Ik zou me eigen niet zo druk maken hoor.
Het is zo lekker warm, dat de kleintjes elkaar goed warm kunnen houden.
Ik heb er ook weer een paar zitten en zie inderdaad ook dat ze er veel vaker afzijn als bij de volgende ronde.

Ik haal de kleintjes vanaf dag 1 er iedere dag uit.
Het is maar een paar seconden, maar zo controleer ik meteen of alles goed is met de kleine.
Een leuke bijkomstigheid is dat de ouders ook goed aan je wennen.
Ik blijf met de jongen in de voliere zolang ze geen veertjes hebben.
Pas als de veertjes goed zijn doorgekomen, neem ik ze steeds wat langer mee naar binnen.

Groetjes en geniet van die kleintjes, voor je het weet zijn ze groot.

Bianca

louise

hoihoi,

Ik zit met een probleempje of misschien ook niet! Als het koppeltje aan het eten zijn en de kleintjes alleen zijn gaat een ander popje er steeds bij zitten. Ik heb al een paar keer stiekem gekeken in het broedblok op het moment dat zij erbij zit, maar ze dwarrelt er een beetje langs en kijkt meer niet, maar vaanochtend zag ik dat één van de kleintjes een rode kras op zijn ruggetje had!! Het is niet heel ernstig, maar toch, kan ik nu het beste dat popje uit de binnenvoilere halen en apart zetten?? Ze mag er trouwens ook van het popje wel eens bij, want ze zijn van jongs af aan met elkaar opgegroeit, maar dat andere popje laat haar geen seconde met rust, ze zit er steeds bij!!

Wie kan mij helpen???
groetjes louise

b

Hoi Louise,

Ik denk dat je het nog even af moet kijken, wel goed in de gaten houden.
Hier zaten laatst 3 koppels in 1 voliere, waarvan 2 broedende.
Het koppel dat zelf geen nest had voerde de jongen van beide nesten en broedde er ook op.
Misschien is die kras een ongelukje geweest.
Maar mocht je zien dat het weer is gebeurd of dat het erger wordt, zou ik inderdaad die pop erbij weghalen.
Moet je natuurlijk wel zeker weten dat zij de boosdoener is.

Groetjes Bianca

louise

HOIHOI,

Ik heb het popje toch maar apart gezet, ze bleef steeds irriteren en dat vind ik te veel voor  de ouders.
Verder gaat alles prima, maar wanneer moet ik het broedblok schoonmaken, de kleintjes poepen natuurlijk best veel en dat gaat natuurlijk stinken en als ik het schoonmaak, wat moet ik dan allemaal doen??
alvast bedankt voor het antwoord!!

groetjes louise
kijk hier mijn eerste nestje!!

b

Hoi Louise,

Vanaf het moment dat alle eitjes zijn uitgekomen maak ik het blok zeker om de dag helemaal schoon.
Ik heb een vergiet waarin ik een zachte doek leg en daar leg ik de kleintjes ondertussen in.
Aangezien de poep best plakt, gaat dit bij mij linea recta onder de kraan en in de sop.
Als de babies nog erg klein zijn, fohn ik het blok droog, als ze eenmaal wat groter zijn en wat langer zichzelf kunnen warmhouden, zet ik het gewoon lekker in de zon (als het warm weer is tenminste).

Groetjes en veel plezier met het lossteken.

PS
Ik ga ook wat blokken zuiver maken nu.

Rianne

Hoi,

komen die eitjes nog uit of zijn ze niet bevrucht? Ik zou zelf wachten tot ze uitgekomen zijn, en dan pas het blok verschonen.
Met een behangkrabber (plamuurmes) heb ik de poep langs de rand weggeschraapt, en gewoon de houtkrullen vervangen. Echt smerig wordt het niet als je het goed bij houdt. :)

louise

hoihoi,

De eitjes zijn niet bevrucht, en ik heb hem vandaag verschoond, maar het valt mij op dat de kleintjes gaan blazen naar me, maar als ik onder hun kinnetje kriebel, dan vinden ze dat heerlijk!!! :D
Maar waarom blazen ze, kunnen ze nu al echt bang zijn?? Wordt dat nog minder??

groetjes louise

Rianne

Hoi Louise,

dat is natuurlijk gedrag. Ze horen iets wat ze niet kennen en daarom blazen ze. Dit neemt wel af hoor, ik vind het wel schattig. ;)

louise

hoihoi,

ok, ik vind het ook wel schattig ja, maar ik had het andere popje apart gezet, maar dat ging totaal niet omdat ze geen seconde stil zat en ze deed alsof ze heel erge heimwee had, dus ik heb haar weer terug gezet, maar net zat ze dus weer bij de kleintjes, want het mannetje gaat er alleen s'nachts  op en het popje van de kleintjes overdag, maar als zij er dan even af gaat, vervangt het mannetje haar ook niet. Kan het popje dat niet de moeder is, de kleintjes ook voeren, want ik dacht dat te horen, maar ik weet het niet zeker, en kan dat geen kwaad??
Want de moeder laat het wel toe omdat ze elkaar al vanaf kleins af aan kennen!!
Het mannetje laat het absoluut niet toe!
groetjes louise

Mariska

Hoi Louise,

Dat kan best hoor dat het andere popje ook voert.
Dit geeft niks.
Juist wel erg lief toch ;)
Zolang de moeder het goed vind en ze geen ruzie krijgt met de vader zou ik het lekker laten gaan.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

louise

hoihoi,

Ik heb even een vraagje!!
Ik heb mijn broedblok met de kleintjes in een binnevoilere hangen, op een hoogte van ongeveer 115 cm, maar kunnen de kleintjes niet uit het broedblok vallen?? de broedblok is lengte 30 cm hoogte 20 en breedte ook 20 cm, het gat is vanaf de bodem ongeveer 5 cm. Ik zet de kleintjes wel altijd ver achter in het broedblok terug zodat ze er niet uit kunnen!! Maar als ze groter worden gaan ze dan niet proberen eruit te klimmen??

groetjes louise

Riny

Hoy Louise
Uiteindelijk is het wel de bedoeling als ze oud genoeg zijn, dat ze uitvliegen.
Bij mij in de voliere is nog nooit een valkje uit het broedblok gevallen.
Wel moet ik erbij zeggen dat bij mijn broedblokken, de afstand tussen de bodem en het invlieggat groter is.
Groetjes Riny :D