16 mei 2025, 19:13:15

Enkele vraagjes over onze valkjes

Gestart door Liesbeth, 21 juni 2006, 23:07:41

« vorige - volgende »

Liesbeth

Hallo,

Wij hebben 2 valkjes, Bowie en Joepie. Nu blijkt Bowie een popje te zijn want zaterdag 19 juni lag er een eitje in haar uitgekozen verstopplekje, een lege bloempot op de bovenste plank in de huiskamer. Ze zat daar al steeds te fluiten, erin en eruit, zo ging dat maar door. Ook vertoonde ze paringsbereidheid. Maar Joepie (wij denken dat het een man is) toonde geen interesse in Bowie. Wij hebben ze dus niet zien paren. Maar ja .... nu liggen er inmiddels 2 eitjes in Bowie's bloempot. We hebben er potgrond ingelegd en Bowie broed zoals het hoort. Af en toe komt ze eruit om wat te eten en te drinken en even te kroelen. Maar ze verliest de bloempot niet uit het oog. Als Joepie in de buurt komt, wordt ze erg aggressief naar Joepie toe.
Ze doet het dus helemaal alleen. Is dit normaal? Kan ze dat wel aan?

Over Joepie zijn we niet helemaal zeker of het wel een mannetje is. Hij fluit veel, soms heel apart, vertoont ander gedrag dan Bowie. Is wel rustiger maar maakt in principe wel meer lawaai. Gooit ook soms met zijn etensbakje of iets wat op de tafel staat.

Wij weten dus niet of de eitjes bevrucht zijn. Normaal broeden vader en moeder toch om beurten?
Het is wel zo dat Bowie en Joepie nooit echt maatjes zijn vanelkaar. Bowie was eerst bij ons, vanaf  7 weken en Joepie is een maand later erbij gekomen. Wij hebben Joepie gekregen van mensen bij wie hij was aan komen vliegen, dus wij weten ook niet hoe oud hij is. (Bowie is 14 maanden).
Bowie is wel de baas tussen hen.

Mijn vraag is, als ze toch stiekem gepaard hebben en het eitje is bevrucht, is het dan normaal dat de moeder zo reageert naar de vader?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groetjes,

Liesbeth en Hans

inka

Ik zou na een week of zo eens kijken of ze bevrucht zijn en als dat zo is dan hebben ze het dus gedaan.
maar of het normaal is dat bowie zo tegen joepie doet weet ik niet.

inka

Marianne

Hoi Liesbeth,

Ik zou de eitjes even laten liggen, al zou je nu al wel kunnen zien of de eitjes bevrucht zijn.
Dit kan je met een lampje doen, is er in het eitje rode bloedvaatjes zichtbaar dan is het bevrucht.
Ik ga ervan uit dat ze niet bevrucht zijn.
De reactie naar elkaar toe heb ik hier met een koppel nog nooit meegemaakt dus in dat opzicht is het vreemd. Hier zijn de koppels erg close met elkaar en broeden netjes om de beurt.
Succes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!