17 mei 2025, 20:19:16

wat moet ik nou toch doen??

Gestart door gert overweg, 14 juni 2006, 17:29:50

« vorige - volgende »

gert overweg

mijn valkparkieten hebben net gepaard ze hebben 2 eieren naardat het vrouwtje er 2 dagen was heeft ze een ei gelegd en nu dus 3 dagen geleden weer een zijn die eieren bevrucht ik zie wel vlekjes maar niet echt van die bloedlijnen ofzo is het dan bevrucht en wat moet ik doen eieren weghalen en dan overnieuw beginnen???

vickie

Ik zou de eitjes nog even laten liggen, je weet immers nooit of ze niet direct opnieuw begint met leggen en dan put je haar alleen maar uit. Broed ze op haar eitjes? Zo niet, dan komen de eitjes niet tot ontwikkeling en kan je dus ook niet zien of ze bevrucht zijn. Succes verder met je valkjes  :)
Groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

gert overweg

ja ze broeden wel al ongeveer 3 dagen maar niet heel geconcentreerd ze zitten er meestal wel op ik zie wel vlekjes maar niet echt bloedlijntjes is het dan bevrucht??

gert overweg

reageer alsjeblieft!!!! :-\ :-\ :-\

Lin

Hallo,

Altijd de eieren laten liggen totdat de pop is uitgebroed.anders blijft ze doorleggen. Als je geen jongen wil dan vervangen door nepeieren. Want als de eieren kapot gaan geeft ook een zooitje.

Op deze link kan je zien of je eitjes bevrucht zijn:

http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

Valken leggen altijd om de dag een ei. Meestal een stuk of 4/5. Deze komen na ong. 21 dagen uit. Komt er niks uit maar was je ei wel bevrucht dan nog voor de zekerheid een paar dagen laten liggen. Met 4 dagen kan je wel zien of je ei bevrucht is. Eerst een donkere vlek en daarna zie je duidelijk meer in het ei. Blijft een klein donker vlekje dan is het ei niet bevrucht en kan je het vervangen. Na drie weken stopt de pop vanzelf met broeden en kan ze opnieuw beginnen als ze dat aankan. Begin met kweken als de pop 1 1/2 jaar oud is en de man met een jaar. De kans op problemen door onervarenheid en legnood worden dan minder. Haal ook altijd nutribrid a21 in huis. Je weet maar nooit hoe de ouders gaan voeren. vooral een eerste keer is natuurlijk kijken hoe ze het doen.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

gert overweg

oke  ze heeft inmiddels al 8 eieren gelegd en ze gaat maar door ::) ik dacht dat de eiren wel bevrucht waren maar dat wist ik eerst niet zeker.
groetjes, gert