20 mei 2025, 23:11:02

Eitje van Daffy

Gestart door Valerie, 21 juni 2006, 20:40:17

« vorige - volgende »

Valerie

21 juni 2006, 20:40:17 Last Edit: 24 juni 2006, 15:26:15 by Valerie
HOI!!!

Zoals al in mijn dagboekje staat heeft Daffy op een fout moment een eitje gelegd.
De voliere is er nog niet en mijn schoonouders, waar ze nu zitten, gaan over 2 weken op vakantie.
Valko en Daffy kunnen onmogelijk broeden daar, maar ik wil die eerste eitjes van Daffy niet verloren laten gaan. Dit is veel te spannend!!!
Heb even met Rianne overlegd. Volgens haar zou ik als tijdelijke oplossing een open broedblok (bovenkant open) in een kleine kooi (het ei ligt nu op de bodem, vandaar open)en dan hier bij ons op zolder toe alle ander vogels en kooien verhuisd zijn.
Maar ik weet niet precies wat beter is. En wat als het fout gaat? Ik heb de mogelijkheid en tijd niet met de hand te voeren en niks ervaring. Als het al bevrucht is, want dat weet ik dus nog niet. Ik weet enkel dat die kans er is, daar ze vaak wippen.
Ik heb ook zitten denken om een kwker te zoeken hier in de buurt en of die me wil/kan helpen. Evt iemand met meer ruimte en tijd die ze wil opvangen?
Kan iemand me zeggen wat ik het beste doe? Wanneer kan ik zien of een eitje bevrucht is?
Ojee!! En ik die dacht dat Daffy een of andere aandoening had (net zoals een vrouw die geen eisprong krijgt en niet zwanger kan raken) en nooit eitjes zou leggen (ze is 2 jaar en nog nooit gelegd). Ik ben wel even overdonderd, dus vergeef me het geratel.
Alle raad/hulp/advies is van harte welkom!

Rianne

Hoi Valerie,

het is natuurlijk niet leuk als er nu iets mis zou gaan, maar al zou dat gebeuren betekent dat niet meteen dat ze nooit meer eitjes zullen leggen. Houd je er niet te veel aan vast dat dit 100% gaat lukken, hoewel je daar natuurlijk wel voor gaat! :D
Heb je al besloten wat je gaat doen?

Inger m

Hoi Valerie,
Ff vraagjes

Hebben ze nu een broedblok? Zo niet, dan hebben ze het ws op de grond gelegd bij 'gebrek aan beter'. Het zijn holenbroeders, dus dat wil niet zeggen dat je het dak open hoeft te laten.

Gaan ze over twee weken verhuizen? Zoja, vogels zijn met name in de broedperiode gebaat bij een stabiele en rustige omgeving. Kun je hen dat niet bieden, laat ze dan ook niet broeden, maar stel het uit, totdat het rustig blijft. Zeker bij het eerste nest kan er nog weleens wat misgaan. Het eerste ei weegt wat mij betreft niet op tegen de risico's van verstoring die je mogelijk oploopt.

Ja, wat kan er fout gaan? Stoppen of onregelmatig broeden door verstoring of het niet goed voeden van de jongen. Klinkt niet positief, maar het komt wel voor. Sommige vogels slopen zelfs de eieren bij verstoring.

Ik zou ze juist niet bij iemand anders gaan onderbrengen. Een vogel tijdens de broedperiode verplaatsen, wil niet zeggen dat ze gewoon verder gaan broeden. Het kost enige tijd om te wennen aan een nieuwe omgeving. Dus hou ze lekker bij je, besteed niet te veel aandacht aan de eieren als ze op de betreffende plek niet kunnen broeden.

Verder hoop ik dat je de situatie iets duidelijker kunt toelichten, want geeft nu beetje lastig antwoord.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Hoi!

Dankje voor de raad.
Ze had het eitje op de bodem gelegd. Maar ik heb hen gisteren een broedblok aangeboden en daar zijn ze meteen ingegaan. Weliswaar met de voorkant (is een zeskantige) eruit. Anders gingen ze er niet in en nu meteen.
Ik heb nog niks gehoord, dus ik weet niet of er een 2de eitje is (als dat al komt).
Uiteraard zet ik hier niet alles op, want een eerste nestje mislukt toch meestal. Daar ben ik dus op voorbereid, maar ik wil het zeker gewoon de kans geven.
Bovendien is Daffy een handgevoerd valkje en heeft dat instict niet met zich meegekregen. Dus de kans dat zij het nest verwaarloosd zit er zeker in.
En de valkjes bij een ander onderbrengen om te broeden, gebeurt niet. Ik dacht er enkel aan om de eitjes bij een pleegkoppel onder te brengen, als zou blijken dat die bevrucht zijn en ze niet broeden. ;)
Verder laat ik gewoon de natuur zijn gang gaan.
Bovendien denk ik dat ze hier wat meer rust hebben.
Als ik mijn schoonmoeder moet vragen eivoer te geven en evt vitaminen, wordt dat voor haar enorm moeilijk en belastend. Ze is zo bang en bezorgd wat fout te doen. Ik wil haar die belasting niet geven.
Hier kan ik bovendien gewoon de bovenkant van de jockkooi los laten (lees: wel toe, maar niet in elkaar geklikt). Als ik telkens die bovenkant met lawaai open moet maken om het broedblok na te kijken, stoort dat enorm! Nu hef ik enkel het bovenste stuk van de kooi op zonder geluid. ;)
enneh... nee, er zijn nog geen jongen te reserveren.  ;D ;D ;D
Stel je voor! Ga ik jongen te reserveren aanbieden bij een eerste nestje. Dan hoor ik vervolgens dat er geen 2de eitje komt. Je zal toch maar zo enthousiast zijn!  :o  ::)
Bovendien denk ik dat als er al een 2de eitje was, ik het al gehoord zou hebben...  :-[ :-X
Maar ik ben liever voorbereid met raad, dan dat ik daar sta met een heel nestje en geen raad weet. ;) :)
Jullie horen het wel!  ;)

Karin

Zelf zou ik de eitjes wegooien, hoe jammer dan ook. Het komt je nu gewoon niet goed uit. Beter als de volière er is een broedblok ophangen, dan kunnen ze in alle rust aan de slag  ;D Nu zit er toch nog niks in de eitjes en als de ouders er ineens na 2 1/2 week afstappen is het vele malen erger.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerie

Tja, dan is dat wel echt pech! Zeker als er wat uitkomt. Maar ik wacht nu gewoon af of ze blijft leggen.
De eerste keer is toch nooit goed.
Als ze er niet op gaan zitten, haal ik ze wel weg.

Valerie

Nou, begin al vast maar te lachen...Er is nog geen 2de ei en ik zie nog niks verdikking voor een ei(of zie je dat niet altijd?).
Ik heb ze nu wel hier bij mij en het broedblok is in de kooi. Als er verder niks gebeurt, jammer dan. Ik ga er ook maar vanuit dat dat eitje niet bevrucht is, anders kwamen er vast meer eitjes.
Ook bedacht ik me vanavond. Daffy wordt in augustus pas 2, dus is ze nog vrij jong. ;)
Ik kan alleen maar zeggen, dat ik eruit geleerd heb. :)
Als er morgen of overmorgen nog geen volgend eitje is, haal ik de advertentie hier weg. Ik zie dan nog wel of ze wat met het broedblok doen of niet.
Tenslotte zijn het nog een stelletje pubers.  ;D
IIG hartstikke bedankt voor de nodige raad!  :-*

Inger m

Hoi,
Het tweede ei hoeft niet perse na twee dagen te komen. Immers alles moet nog goed opgang komen. Over bevruchting kun je weinig zeggen naar gelang het aantal eieren. Een vogel kan het sperma van de mannelijke vogel soms tot wel twee weken opslaan in de eileider en de gehele periode bevruchten. Maargoed er is verder weinig over te zeggen.

Maargoed, zie dit als een oefenperiode of blaas het eerste eitje uit als aandenken. Dan kunnen jullie straks allemaal in alle rust genieten van de broedperiode.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Er is nog steeds geen volgend ei. Wel zag ik ze vanochtend met mekaar paren. Lief!!
Ik heb dan ook maar de advertentie gewijzigd en ga de titel hier ook even wijzigen, daar ik het nu te spoed-achtig vind staan. ;)
Het eitjes heb ik in watten gelgd (helemaal ingewikkeld) en in een kommetje in de kast in de vogelkamer. Als ze toch weer eitjes gaat leggen, leg ik het er gewoon bij (ook al komt daar niks meer van).
Het is voor mij een mooie les en wie weet, volgende keer beter. :)