21 mei 2025, 22:52:58

eitje!

Gestart door miranda8482, 21 juni 2006, 15:14:30

« vorige - volgende »

miranda8482

Hallo allemaal,

Ik heb sinds ofgelopen zaterdag een mannetjes valk erbij in de voliere. Deze heeft eigenlijk gelijk een popje uitgezocht en samen zaten ze veel in het broedblok.
Het popje wilde al heel de tijd met hem paren en ik heb gezien dat ze maandag paarden (dit kan ook al eerder zijn gebeurd maar maandag zag ik het).

Nu was ik vanmorgen mijn valkjes eten aan het geven en viel me op dat ze samen in het broedblok zaten. Ik ff kijken natuurlijk en nu lag er een eitje waar het popje op zat te broeden.
Nu mijn vraag:

Kan dit eitje bevrucht zijn ?
Ik heb wel eens gehoord dat als er geppard is het nog 2 weken duurt voor het popje eitjes legt, klopt dit? Want dan zal het eitje niet bevrucht zijn.
En wat moet ik met het eitje doen: er dan uithalen zodat er andere evt. bevruchte eitjes gelegd worden?

Ik wil heel graag jongen dus ik hoor het graag!

Groetjes van Miranda :D

Mariska

Hoi Miranda,

Niet weghalen hoor ;)
Gewoon laten liggen of ze nou bevrucht zijn of niet.
De ouders gaan er na verloop van tijd vanzelf vanaf.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

miranda8482

hOI Mariska,

Het is eigenlijk al niet meer nodig: het eitje was gisterenavond gescheurd en alles leip eruit. De ouders waren ook al niet meer bij het eitje te vinden.

Nu is alleen mijn vraag nog steeds niet beantwoord, en ben eigenlijk wel benieuwd:

Als een koppeltje geppard heeft hoelang duurt het dan tot er de eerste eitjes gelegd worden? Is dat een paar weken zoals ik dacht of kan dat eitje (wat nu kapot is) wat na een paar dagen na het paren gelegd was nu wel gewoon bevrucht zijn?

Ik hoop dat er iemand is die antwoord heeft!

Ik hoor het graag!

Groetjes van Miranda :D

Mariska

Hoi Miranda,

Meestal gaan ze een dag of 10 na het paren eitjes leggen, maar dat kan verschillen.
Ik heb pas van iemand gehoord dat een eitje geloof ik al met 1 dag "gemaakt" is.
Die persoon had dit van Dr Feld (vogeldierenarts) gehoord.

In dat geval had jou eitje dus gewoon bevrucht kunnen zijn.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

miranda8482

Bedankt Mariska voor je reactie weer!

Jammer dat het eitje dan nu kapot is.
We wachten nu dan gewoon op de volgende!
Ik hoop het zo. het zal de eerste keer zijn dat ik jongen krijg.
Dat lijkt me echt zo gaaf!

Groetjes Miranda

Mariska

Hoi Miranda,

De kans is groot dat je er morgen weer eentje vind ;)
Gemiddeld elke 2 dagen.

Ik heb nu ook mijn eerste nestje, met helaas nog maar 1 jong, maar het is prachtig om mee te maken :D
Komt vast wel goed bij jou.

Groetjes
Maris!!

miranda8482

Hai Mariska,

Ja hoor inderdaad vandaag weer een eitje!
Ze is nu alleen niet zo intensief in het nestje t evinden al sbij het eerste eitje, maar dat kan toch?
Ze gaan toch vaak vanaf 2 of meer eitjes broeden?

Leuk joh dat je ook een jong hebt! Ben jaloers, hahahaha! ;) ;D
Nee hoor, ik wacht het hier met geduld af!

Groetjes Miranda :D

Mariska

23 juni 2006, 18:43:05 #7 Last Edit: 23 juni 2006, 18:44:39 by Mariska
Hoi Miranda,

Zie je nou ;)
Voo je het weet ligt er weer 1.
Vaak gaan ze broeden vanaf het tweede of derde eitje dus wat je zegt kan kloppen.
Niks om je zorgen over te nmaken.
Als ze eenmaal broeden kunnen ze niet lang van de eitjes af, maar zolang ze nog onbebroed zijn blijven ze wel 2 weken goed.

Niet jaloers zijn hoor, jou jongen komen er ook heus wel ;)
Maar ik weet hoe moeilijk dat wachten is als je overal leest over mensen met jongen ::) ;D

Overmorgen heb je waarschijnlijk de volgende liggen!

Groetjes
Maris!!

miranda8482

Hoi Mariska,

Leuk dat je steeds ff reageerd! :)
En nee ik ben niet jaloers, ik vind het leuk voor je de jongen, maar wil het ook eens een keer meemaken, dat is het meer!

Morgen ofzo verwacht ik inderdaad het tweede eitje (eigenlijk 3e, maar 1e was kapot he!) dus ben benieuwd!

In ieder geval leuk dat je nog ff reageerde en succes met je jongen!

Groetjes van Miranda ;)