29 april 2024, 18:43:21

zonnepitten eruit?

Gestart door Lin, 21 juni 2006, 08:11:46

« vorige - volgende »

Lin

Hallo,

ik wil graag duidelijkheid over zonnepitten.

Ik heb eens een verhaal gehoord van iemand die haalde de zonnepitten eruit omdat een jonge valk daaraan dood was gegaan. De pit was blijven hangen in de keel. Zelf haal ik als ze nog jong zijn ook de zonnepitten eruit, voor het geval dat. Als ze iets ouder zijn geef ik het wel aan de ouders.

De ander zegt het glijd door de olie. Wat doen jullie met de pitten? Laten zitten denk ik?

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Riny

21 juni 2006, 08:24:51 #1 Last Edit: 21 juni 2006, 11:02:47 by Riny
Hoy Lin
Of het verhaal van die zonnepitten op waarheid berust, of een vermoeden is, weet ik niet.
Wel neem ik sinds die tijd, het risico niet.
Buiten het broedseizoen krijgen mijn buitenvalken voer met zonnepitten.
In het broedseizoen ,voer zonder pitten.
Wist je dat er ook voer te krijgen is zonder zonnepitten, scheelt je veel werk.
Groetjes Riny :D

moonwitch (diana)

Hoi Riny en Lin

Bij mij krijgen ze het hele jaar door zaad met zonnepitten, en ik heb dit probleem nog nooit bij de hand gehad.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Rianne

De zonnepit wordt gewoon gepeld, en is volgens mij dan niet groter als elk ander zaadje. Al zou er 1 keer een jong aan overleden zijn, betekend dat niet per definitie dat alle jongen eraan dood gaan lijkt mij. :)

Lin

alvast bedankt voor de reacties! Riny ik heb al zonder pitten gekocht. Thanx voor de tip.

Citaat van: Rianne op 21 juni 2006, 12:25:11
De zonnepit wordt gewoon gepeld, en is volgens mij dan niet groter als elk ander zaadje. Al zou er 1 keer een jong aan overleden zijn, betekend dat niet per definitie dat alle jongen eraan dood gaan lijkt mij. :)


Ik zie ook wel eens dat hele dingen gegeven worden ook niet elk klein zaadje wordt gepeld. En nee natuurlijk gaat niet elk jong dood! :D


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Een hele zonnepit?!? Die krijgen de ouders nooit weg volgens mij. Hier worden alle pitten keurig gepeld. :)

M.

Riny, dan geef je tijdens het broedseizoen gewoon parkieten B dan? Of een speciaal ander voer?

Ik voer mijn parkieten en valkjes parkieten B gemengd met parkieten grof, en toen ik vorig jaar de parkieten alleen nog maar had, voerde ik ook gewoon het groffe erbij gemengd door, en dat is altijd goed gegaan.