1 mei 2025, 08:56:51

Wat is dit?

Gestart door M., 24 juni 2006, 23:45:03

« vorige - volgende »

M.

Hoi allemaal.

Ik voed mijn valkjes dus met de hand op.

Nu zitten ze nog op 1 voeding, en krijgen dus s'avonds nog pap.
Alleen meende ik vanmiddag toen hij bij me zat,  dat zijn krop wat harder leek.

Vanavond nog een keer gevoeld, en ook mn vriendin laten voelen en ook zij zij dat de krop wat hard was. Mijn andere valkje heeft een gewone normale zachte krop..

Is dit nu kropverzuring of wat anders?
En wat zou ik er aan kunnen doen??
Hoop dat iemand raad weet, ik moet er niet aan denken dat het dit zou zijn, en ik mn valkje kwijt zal raken :(

Gerda

Hoi Malou,

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb wel eens als advies gelezen om wat warm water met druivensuiker te geven en dan de krop een beetje te masseren.
Sommigen geven ook wel eens yakult, om de krop sneller te laten legen.

Ik hoop dat de kleine er door komt!!

Groetjes, Gerda

M.

Ik heb toevallig laatst een pak druivesuiker gekocht omdat een van de jonge valken van mn vriendin niet fit was, en ik het zelf in huis wou hebben, voor hun en voor mezelf ;)

Ik heb hem dus wat proberen te geven met koud water maar dit nam hij niet.
Heb het dus door het drinkwater gedaan, voor de andere valkjes kan het geen kwaad verder.

Hij eet nog wel wat zaad enzo, maar ik geef hem geen pap meer.

Zou je bij een benzinepomp yakult kunnen krijgen??
Dan ga ik zodra er een pomp open is morgenochtend daar heen dat spul halen...

Geven ze die yakult dan in de papspuit?

Ik hoop dat het wegtrekt, ik moet er niet aan denken dat ik hem misschien kwijt kan raken. Ik ben zo wijs met mn vogeltjes en het idee alleen al. :( :'(

Ik heb net t een en ander opgezocht en het lijkt er toch op dat het kropverzuring is, al vraag ik me af hoe dat dan kan?
Want ze kregen alleen pap rond een uur of half 8 en de rest aten ze zelf bij.

We houden het in de gaten, bedankt voor je reactie in ieder geval!

Hoop dat er meer mensen zijn met tips en advies...

Riny

Hoy M
Je zou je valkje ook een druppeltje lijnzaadolie mogen geven ,als je dit in huis hebt.
Of anders net zoals Gerda al aangaf , langzaam het kropje masseren .
Wel zou ik zorgen dat eerst het kropje helemaal geleegd is voor je valkje weer nieuw eten krijgt.
Geef hem desnoods een dag lang alleen maar water en druivensuiker.
Veel succes Riny :D

M.

Ik heb alleen maar olijfolie...
Dat kan niet he?
Sla-olie mocht ook had ik van iemand al begrepen, klopt dit?

Masseren heb ik al geprobeerd, maar dan heb ik een hap in mn vinger ;) Hij is gelukkig nog wel kwiek zat.

Ik heb vorig jaar een parkietenjong gehad die het ook had in het blok, maar die was al te ver en die is gestorven :-\ :(

Ik ga morgenochtend hem gelijk apart zetten met alleen water, en daarin druivesuiker, ik hoop dat het helpt voor mn kleine boef.

M.

Niemand die nog meer tips weet die ik zou kunnen proberen?
En moet ik de yakult door het water doen, of met een spuitje geven?

Het lijkt trouwens al wel dat de krop iets zachter was, maar ik weet het niet zeker. Ik heb hem in ieder geval apart gezet,...

Hij is verder wel heel actief en vrolijk gelukkig, mens wat kun je je zorgen maken om je moppies he

Lin

Hey,

ik mengde de yakult door de pap heen. De medicijnen die ik later nog kreeg die gaf ik wel apart met een spuitje. Druivesuiker is trouwens alleen voor aansterken en niet om te legen.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

M.

Pap krijgt ie niet, omdat hij dus nog voer in de krop heeft, dus dan zou ik hem de yakult in het voerspuitje maar aanbieden? Of op een lepeltje?

Of kan t ook door t water eventueel?

Ik las op een andere site dat Yakult zorgt voor een laagje over de darmwand? en dat dit zorgde voor een slechtere vertering, hoe zit dat?

Lin

Ja dan even een beetje opwarmen door een bakje onderin te plaatsen met warm water en een bakje daarboven met yakult erin. Ik zou het door de spuit geven als het een beetje warm is. Maar als dat niet kan dan heb je niet echt een keus en zou je het met een lepeltje kunnen geven.

Kropverzuring kan ook als alleen de ouders voeren dus het zal ook wel kunnen doordat ze zelf al eet voordat het leeg is. Maar daar weet ik eigenlijk niks vanaf. Over yakult zijn de meningen verdeeld. ik zelf geef het wel als het niet goed leegt. Vaak is het dan omdat ik destijds teveel gaf, of toch te koud. Stomme foute maar daar heb ik van geleerd.een laagje zodat het minder verteerd heb ik nog nooit gehoord. Er zijn ook mensen die wat biogarde geven. zelf heb ik dat nooit gedaan omdat dit nog niet bewezen is dat dat ook goed is.

Als ze echt teveel eet dan op bepaalde tijden haar zaadjes geven. vooral in het begin kunnen ze blijven dooreten als ze net zelfstandig zijn.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

M.

Dank je wel voor je tips!

Van de week, maar dat was al maandag of dinsdag had hij wel wat voer in zn krop en bedelde heel erg om voer, maar ik heb hem toen maar een beetje gegeven, omdat ie al wat in zn krop had.

Zou het nu alsnog daarvan zouden kunnen komen?
Het lijkt me stug eigenlijks, want dan had het de hele week al veel harder moeten zijn...

Ik geef ze op zich gewoon zo'n aanklik bakje vol, maar ze eten dan ook er van met 4 valkjes, dus het gaat er dan snel door en ze krijgen dan pas s'avonds wat nieuwe en maken dan eerst op wat ze knoeien..

Dus ik weet niet waar dit wegkomt.

Hij zit nu apart zonder voer, dus ga zo yakult halen, dan maar baad het niet schaadt het niet ;)

Ik heb beide jonge valkjes gisteren in ieder geval geen pap gegeven en vanavond ook niet.
het ene valkje at nog maar 2 miezerhapjes en peerde hem dan naar mn schouder want het was meer even proeven hoe lekker, maar ik hoef het toch niet, en deze boef die nu zo'n harde krop heeft heeft gewoon pech.

M.

Ik heb Storm er net even uitgehaald en de harde plek lijkt kleiner te zijn geworden. Ik roep niet te hard natuurlijk, maar heb wel hoop dat het misschien wegtrekt,...

Riny, moet ik hem dan gewoon zo lang zonder voer laten zitten tot ik denk te voelen dat het weg is??

Hij vind zichzelf heel zielig alleen in een kooi en hij en de andere uk zitten steeds geluidjes naar elkaar te maken.
Nog even geduld voor die 2 dus.

Gerda

Citaat van: Lin op 25 juni 2006, 11:48:36
Druivesuiker is trouwens alleen voor aansterken en niet om te legen.

Groeten, Lin

Ja, maar als een valkje niets mag eten om de krop te laten legen, kan ie alle energie die in druivensuiker zit goed gebruiken!!!

Malou, Riny zal zo antwoorden op je vraag!!

Gerda

Riny

Hallo M
Die tip van lijnzaadolie en daarna alleen water met druivesuiker, heb ik van Feld gekregen.
De druivesuiker is alleen voor extra energie .
Een valkje wat niet mag eten moet toch ergens zijn energie vandaan halen.
Als het kropje nog niet geleegd is mag je vandaag nog een druppeltje olie geven.
Bij enige twijfel zou je een vogelarts op kunnen bellen voor raad.
Groetjes Riny :D

M.

Ik heb alleen dus de olijf olie, mag dat ook?? Zo niet dan moet ik tot morgenochtend wachten tot ik naar de winkel kan.

Voor de rest heeft hij een megabak water met druivesuiker er in hangen, en moet hij t daar maar even mee doen...

Ik hou hem tot morgen zoiezo van het voer weg, het lijkt nu namelijk al wat verminderd en mn vriendin heeft ook even gevoeld, zij heeft al heel lang vogels, en vond ook dat het minder was geworden.