1 mei 2025, 18:12:49

Ook 's nachts voeren???

Gestart door Lucky Charlie, 22 juni 2006, 17:34:20

« vorige - volgende »

Lucky Charlie

Hallo,

Ik heb nu een valkje van nog geen dag oud aan de handopvok zitten. Hij raakte telkens onderkoeld bij de ouders en werd vertrapt door zijn grotere en ouder broers en zussen. We hebben hem nu dus binne, en hij heeft al twee keer goed gegeten uit het spuitje. We geven hem nu om de 2 uur voer. De warmtelamp die je op deze site kunt kopen hangt boven het kuikentje, en de temperatuur waar het kuikentje ligt is 34,9 graden. Nu is mijn vraag, moet hij 's nachts ook eten hebben? Zo ja, om de hoeveel uur? Alvast bedankt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Riny

Hoy Lutske
Ik voer nooit 's nachts.
'S avonds geef ik de laatste voeding dan om een uur of 11.
En dan weer 's morgens vroeg.
De nacht kun je dan mooi gebruiken om het kropje helemaal goed te laten legen.
Heb je zo iets al vaker gedaan, of is dit de eerste keer?.
Groetjes Riny :D

Lucky Charlie

Heey Riny,

Bedankt voor je reactie. Dit is de eerste keer voor mij, maar hij heeft nu al twee voedingen goed gegeten. Ook is hij heel levendig, en ligt mooi onder de warmtelamp. Ik kan niet anders, want hij kan ook niet onder het andere koppel liggen, die hebben namelijk nog helemaal geen jongen. Het gaat er heel goed mee nu. En de temperatuur van 34,9 graden is volgens het schema op deze site goed, dus moet het goed komen. Nogmaals bedankt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Riny

Hoy Lutske
Je bent vol goede wil en dat is heel prijzenswaardig.
Toch heb ik hier een heel dubbel gevoel bij.
Ik ben bang dat je verdriet krijgt, heel vaak halen deze valkjes het niet.
Weet je echt niemand bij jou in de buurt met valkjes waar je hem onder zou kunnen  brengen?
Groetjes Riny :D

Lucky Charlie

Nee, bovendien, hoe zou ik hem moeten vervoer, hij krijgt dan geen warmte. Het gaat nu heel goed met hem. Persoonlijk zie ik geen moeilijk heden. Mijn moeder werkt niet, en heeft dus alle tijd voor hem. Ik heb nog geen goede ervaring dus kan ik dit ook heel erg mis hebben. Ik zie geen andere mogelijkheid dan hem zelf voeren. Hij eet, heeft genoeg warmte, en is levendig. Bij de ouders raakte hij onderkoeld, kreeg geen voer en werd onderdrukt door zijn broertjes/zusjes. Ik wil het beste voor hem, en denk dat dit dat is. Als ik het mis heb, zeg het dan alsjeblieft. Bedankt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Lin

Hey,

Riny en ik weten wel dat het geen garantie is dat je valkje het overleeft zolang hij maar gevoerd wordt. De een zegt dat 50% doodgaat als je het zo jong opvoed en de ander zegt dat er in de eerste paar dagen belangrijke voedingsstoffen worden gegeven die ze moeten krijgen want anders worden ze nooit zelfstandig. Maar dat zijn niet bewezen verhalen. ook al heb je de tijd ervoor er kunnen dus oorzaken zijn die ik opgenoemd heb en ook dat jij fouten kan maken (het valkje stikt in de pap, pap te warm te koud, te veel te weinig geven, te snel spuiten enz.).  Zelfs voor een ervaren handopfokker kan het soms moeilijk zijn.

Het is dus erg moeilijk en zwaar om vanaf dag 1 op te voeden. Zelf heb ik destijds het valkje terug gelegd dan zat je ook niet met een warmtelamp te knoeien. De oudste valkjes haalde ik eruit zodat de kleinsten werden gevoerd. Bij 1 lukte dit de andere kreeg sporadisch tot een week en 1 die kreeg vanaf dag 1 niet maar werd wel warm gehouden. Persoonlijk heb  ik dus de voorkeur om het aan de ouders over te laten. zie je dat er niet gevoerd haal dan de oudsten eruit zodat de kleinste gevoerd kan worden. Als het dan nog niet gevoerd wordt dan zelf doen. Maar probeer niet direct ervanuit gaan dat je valkje helemaal geen aandacht krijgt. Kijk het eerst even aan en grijp dan pas in.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

Als het jong nog zo jong is zou ik hem wel 's nachts voeren, tot hij ongeveer een week is. Kijk maar eens bij het voedingsschema, daar staat tot 4 dagen oud om de 2 uur, daarna tot een week oud om de 3 uur. Dus ook 's nachts. Ik zou het misschien wel een beetje verschuiven en nu 2 x 's nachts voeren. zodat je nog een beetje aan slaap toe komt  ;D Een tip : gebruik een schone thermoskan, doe daar gekookt water in, zet dat met de pap ( poeder ) en andere spulletjes naast je bed, vogeltje naast je bed, zo gepiept  ;D En dan weer lekker doorsnurken. Wel steeds vers maken dus.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lucky Charlie

Hallo Lin en Karin,

Bedankt voor jullie reacties. Gisteravond om negen uur heb ik hem alweer bij de ouders gezet, omdat hij drie keer voer had gehad, alweer heel levendig was, en opgewarmd. We dachten dat het wel goed zou komen. Vanochtend kwam ik de volière binnen om te kijken hoe het met hem was. Zijn ouders zaten niet in het blok, maar het popje van een ander koppel, Blincky. Die voerde de jongen niet, en hield ze niet eens warm. De andere jongen zijn bijna allemaal al een week oud, dus die waren al sterk genoeg, en bleven zelf wel wat warm. Het kleine jong is dus dood gegaan. Ik heb meteen Misty en Blincky, het koppeltje wat het broedblok veroverde, in het buitendeel opgesloten en een broedkooi geregeld. Daar zitten ze nu in. Omdat Blincky alweer een nieuw ei moet leggen, is dit helemaal ideaal. Nogmaals heel erg bedankt voor jullie advies en reacties.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora