14 mei 2025, 12:53:34

Niet goed uitkomen...

Gestart door Lucky Charlie, 17 juni 2006, 21:28:32

« vorige - volgende »

Lucky Charlie

Hallo,

Ik snap er niks van. Ik heb gelezen dat valkparkietjes er 2 dagen over doen om uit te komen. Bij mijn zijn er nu 4 jongen uitgekomen, waarvan 2 al heel snel dood zijn gegaan. De 4de is vandaag uitgekomen. Het probleem is, ze hebben er allemaal 3 dagen over gedaan, volgens mij nog langer zelfs. We hebben de kuikentjes geholpen, want anders hadden ze gerust tot 5 dagen of langer gedaan over het uitkomen, en waren ze dus waarschijnlijk gestorven. Met de 2 die er nu zijn gaat het heel goed. Er is nu al weer een kuikentje wat aan het uitkomen is, maar die doet er ook al bijna 3 dagen over. De 2 overleden kuikentjes en 1 van de levende zijn van 1 koppel, en de andere + de uitkomende zijn van een ander koppel. Hoe komt het dat ze zo slecht uitkomen? Bij allemaal zat het vliesje in het ei ook helemaal om en aan hun vast geplakt, en opgedroogt. Zo kunnen ze ook niet meer goed pikken natuurlijk. De luchtvochtigheid is de laatste week ook weer een end omhoog gegaan, en er staat veel water in het hok, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik wil graag jullie advies horen, en weten hoe dit komt. Alvast bedankt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Lin

Hey,

Wat vervelend. Weet je zeker dat de eitjes niet door de ouders worden open gepikt voordat ze al klaar zijn? anders zou ik zelf denken aan een te harde schaal. je kan ze dan helpen door het gaatje wat groter te maken als ze zelf al een gaatje hebben gemaakt en het vliesje vochtig maken. Lukt het nog niet dan even helpen. bij mij komen ze precies na 21 dagen uit.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

eefje nieuwenburg

Hoi Lin,\ik lees dat je zegt dat het aan een harde schaal kan liggen maar kan je daar ook iets aan doen?
want een harde schaal is een probleem maar als ze er nou helemaal niet doorheen komen dan gaan ze toch ook dood.....is er iets waardoor de schaal zachter word?

groetjes eefje

Mara

Ik had dat probleem hier ook met twee van mijn valkjes, het eerste en het vierde valkje. Wijzelf denken dat de luchtvochtigheid net iets te laag was en hebben dus maar geholpen met die twee uit het ei te halen. Het waren wel tamelijk harde schalen, dus mss dat dat er idd mee te maken heeft. Goed in de gaten houden.

Lin

Ja door het teveel aan kalk zeggen ze dat het te hard kan zijn. Zelf zou ik niet weten wat je naast bevichtigen met bijv. een wattenstaafje op de vliezen nog meer kan doen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lucky Charlie

Hallo,

Bedankt voor al jullie reacties. Bij mij beginnen ze met 16-17 dagen al uit te komen, en als ze na drie dagen nog niet verder zijn dan 5 deukjes, en steeds minder gaan piepen help ik ze. De dooier is dan al helmaal op, en je kunt zien dat ze er echt graag uit willen. Als je ze een heel klei stukje gedopt hebt beginnen ze zichzelf er al helemaal uit te wriemelen. Ik denk dat de schaal te hard is. In ieder geval bedankt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora