21 mei 2025, 14:02:12

Help!! Jong gaat dood

Gestart door Quendi, 15 juni 2006, 15:58:01

« vorige - volgende »

Quendi

Hoi iedereen,

Ik kwam er net achter dat 1 jong van 2 dagen oud koud is en beweegt alsof hij gaat sterven. Wat me opviel is dat er zaad in zijn darmen zat. Dit betekend dus dat hij de zaadjes niet kan verteren?

Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en kan ik hem nog redden?

Groetjes Sietske

Lique

Hoi Sietske,

Waarschijnlijk zal dit jong toch sterven.
Maar het is het proberen waard om hem toch te helpen.
Zorg voor warmte (warmtekooi of warmtelamp), en handopfokvoer met flink wat druivensuiker.
Dien genoeg vocht toe, en kijk regelmatig hoe het met het jong gaat.

succes!

groetjes Lique

Quendi

Maar als ik hem voer redt hij het zowiezo niet, want ik kan niet zo vaak voeren. Morgen ben ik bijvoorbeeld de hele dag op school en gaat het niet. Of zou ik het jong dan terug kunnen leggen in de hoop dat ze hem weer accepteren? En is dit besmettelijk of was het iets inwendigs? Ik heb een ander koppel met evenoude jongen. Dus eventueel zou ik de rest van de jongen over kunnen leggen.

Groetjes Sietske

Lique

Hoi Sietske,

Is het het jongste jong uit het nest? Dan zie je vaker dat zij grover voer krijgen als ze kunnen hebben. Zij krijgen minder vocht van de ouders. Soms kunnen ze de grove zaden niet verteren, en komen deze weer heel eruit. Ook kan het een ziekte zijn.

Mijn ervaring hiermee is dat het een enkele keer wél goed gaat, meestal niet. Wel zal de zorg intensief zijn.
Voor nu is het belangrijk dat hij warm wordt en op krachten komt door de middelen die ik hiervoor beschreven heb.
Mocht hij wat meer op krachten zijn gekomen, zou je hem weer bij de ouders kunnen leggen. Zorg dat hij tussen de andere jongen in komt te zitten, zodat hij genoeg warmte van hen krijgt.
Ik zou in eerste instantie niet de andere jongen overleggen, pas als je merkt dat de ouders de hoeveelheid niet aankunnen qua voeding.

groetjes lique

Quendi

Het is het oudste jong. En ze hebben nu maar 2 jongen en de 3e moet nog uitkomen. Dus opzich moeten de ouders het aankunnen. Ik ben bang dat ik het zometeen verpest als ik het zelf ga proberen. Plus dat ik denk als ik zo in het blok kijk, hij inmiddels al dood is. Ik weet niet wat ik moet doen. Iemand anders zegt dat ik het moet laten liggen. Ik wil zo graag helpen maar ik weet niet wat het beste is. Maar lique, jij hebt veel ervaring dus jij zal het wel weten. Ik ga dus nu het beestje proberen te helpen.

Dank je wel!

Lique

Wat vreemd dat het het oudste jong is.
Heb je de mogelijkheid om een foto te nemen van de jongen uit het nest? inclusief het jong wat niet "goed" is?

Maar ik denk niet dat je het zal verpesten hoor. Ik denk eerder dat het mis zal gaan als je niet in zal grijpen.
Daarom raad ik je echt aan om het jong warm te zetten. Morgen kan je altijd verder kijken...

groetjes Lique

Quendi

Ik snap er niets van. Ik kwam net kijken en het jong was weer warm en bewoog zich normaal.  ???Alsof er helemaal niets aan de hand was. Wel zat er veel water in zijn kroppie. Ik heb nu de ouders trosgierst extra gegeven en extra eivoer. Ik ga het jong dus niet apart zetten nu hij gewoon weer wordt warm gehouden door de ouders. Ik denk niet dat de ouders vaak genoeg naar de voerbak gaan ofzo. Daarom geef ik ze nu extra lekker voer zodat ze dat aan hun jong kunnen geven. Ik denk dat die grove zaadjes komen omdat er verschillende maten zaadjes in het voer zit. De kleine zaadjes worden als eerst gegeten en de grotere later. Nu was er niet zoveel voer meer, waardoor ze waarschijnlijk het jong het grove voer hebben gegeven. Ik heb dus nu bijgevoerd en hoop dat ze hem nu beter gaan voeren. Zijn gedrag en de kou van dernet kan ik nog steeds niet verklaren.... ??? Misschien waren de ouders lang weg en had hij zijn koppie gestoten toen de ouders terug kwamen, dat hij daardoor draaierig was en dus ook kouder? ???

Lique

Dat is goed nieuws. Hopelijk blijft het ook goed gaan, en zal het jong groot worden.
Maar oudervalken vinden het hier altijd heerlijk om eivoer met roosvicee aangemaakt met stukjes appel of ander fruit/groente te eten. Ook smullen ze van bruinbrood, trosgierst, en losse groente en fruit. Het is juist in deze periode goed om voldoende eivoer te geven. Maar verschoon dit wel iedere dag, liefst vaker als 1 keer per dag.
Het is prima om ervoor te zorgen dat ze meer als voldoende voedsel tot hun beschikking te hebben.

groetjes LIque

Quendi

Hoi Lique,

Heel erg bedankt voor je advies! Ik zal ervoor zorgen dat ze veel keus hebben in lekkere en gezonde dingetjes. Ik hoop dat dat de reden is geweest van zijn 'bobbeltjesdarmpjes'. Wel voel ik me erg schuldig, want waarschijnlijk is het gewoon mijn schuld.

Lique

Hoi Sietske,

Welnee, je moet het niet als schuld zien hoor. Aldoende leert men. En dat is maar goed ook ;)
Ik leer ook telkens nieuwe dingen bij, en ik denk dat dat altijd wel zo zal blijven. Maar dat is ook het leuke van de hobbie, je weet nooit alles ;D

groetjes lique

Lin

Hey,

Ik heb dat ook eens gehad. Toen gaven ze meteen zaadjes aan de jongen. ik gaf dan eerst eivoer en als ze daar wat van op hadden pas de zaadjes. Bij mij werkte dat goed. misschien heb je er wat aan.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Quendi

Ik weet nu waarom ze zo ziek waren!!
Het was helemaal niet mijn schuld.

Het kwam door de ouders. Ze werden telkens verstoort door een albino mannetje. Hierdoor negeerden ze hun jongen en kregen ze het koud. Waardoor ze hun voedsel niet goed konden verteren.

Dit is nu meervoud geworden (was er eerst 1 jong) Maar vandaag gebeurde er precies hetzelfde, maar dan met beide jongen.

Ze waren koud, gedroegen zich gek en hadden zaadjes in hun darmen. Dit was voor mij de druppel. Dit zou ook betekenen dat het vaker voor zou kunnen komen en ze misschien dood zouden gaan. Ik heb ze onder een andere koppel gelegd en meteen waren ze weer lekker warm, gezond buikje en alles gaat weer goed. Dit pleegkoppel is ook nog eens een onervaren koppel! (hun eerste nestje) moet je nagaan wat een goed pleegkoppel dit is.

Ze knoeien wel hoor, met voeren. De jongen zitten onder het prut en ouders ook! hihi.

Groetjes Sietske

Riny

Hoy Sietske
Goed dat je nu weet wie de veroorzaker is van de ellende.
Heeft je albino man ook een nestje?
Anders zou je de boosdoener ook nog kunnen verplaatsen , het zou maar zo nog een keer kunnen gebeuren.
Groetjes Riny :D