Mijn valkparkiet bloed tussen zijn neusgaten!!!

Gestart door Kevin_kb, 13 juni 2006, 22:14:45

« vorige - volgende »

Kevin_kb

Ik heb sinds gisteren een valkparkiet, deze hebben we vandaag een keer uit zijn hok gelaten zodat hij zijn vleugels een keertje kon strekken.  Helaas was zijn uitstapje van kort duur.  Hij is tegen het raam gevlogen. Nu vermoed ik dat het niets ergs is, maar hij bloede een beetje boven zijn snavel. Moet ik mij hierom zorgen maken? Of moet ik met hem naar de dieren arts?

Riny

Hoy Kevin
Als je een valkje hebt wat je vrij rond laat vliegen, is het altijd verstandig om de ramen te bedekken.
Veel valkjes sterven er ieder jaar door tegen het raam te vliegen.
Eigenlijk had je al eerder naar een DA gemoeten, nu zijn alle spreekuren voorbij.
Zet je valkje maar op een donker plekje , dan kan die wat van de schrik bekomen.
Grote kans dat je valkje een hersenschudding heeft.
Maar hoe het kan dat die uit zijn neusgaten bloedt ,daar zul je toch een DA voor moeten bellen.
Groetjes Riny :D

Ineke

Hoi Kevin,
Helemaal voorkomen dat je valkje in t begin ergens tegenaan botst kun je niet. Het blijft altijd eng als je m de eerste keren laat vliegen. Wel moet je m eerst aan zijn omgeving, kooi, evt. andere dieren en aan jou en andere gezinsleden laten wennen. Het is niet verstandig hem al na n dag uit de kooi te halen.
Laat hem eerst ns een weekje in zijn kooi zitten en maak hem daarin tam. D.w.z. dat ie op je vinger stapt. Als je wilgentakjes hebt of n ander takje van die dikte kun je hier trosgierst omheen wikkelen en hem leren op t takje te stappen. Als dit lukt doe je t zelfde met je vinger. Trosgierst eromheen. Stapt ie op je vinger, doe je t zonder gierst, maar geef je m na t opstappen wel n stukje als beloning. Herhalen, herhalen, totdat ie t snapt. Dan zal ie als ie nadien buiten de kooi vliegt ook meer vertrouwen in je vingers en handen hebben en kun je m beter pakken.
En zoals Riny zegt: ramen bedekken en donker zetten na die crash.

Ivy

Hoi!
De huid tussen zijn neusgaatjes is heel gevoelig en gaat makkelijk stuk. Het is niet zo ernstig en zal vanzelf goed komen. Bloedde hij echt uit zijn neusgaatjes dan kan je inderdaad beter een dierenarts bellen.
Verder kan ik me aansluiten bij de adviezen - raam moet bedekt worden als je valkje los is - je hebt geluk dat hij z'n nekkie niet brak.
Hoe gaat het vandaag met hem? Is hij actief, eet en drinkt hij nog goed?
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Kevin_kb

Hey Iedereen,

Alvast bedankt voor de reacties, ik wou al eerder reageren, maar ik had het helaas te druk.  Maar het is inderdaad gewoon het vel tussen de neusgaten dat een beetje bloede.  Alles is in orde met ons valkje.  Hij reageerde al na een uurtje normaal, ik denk dat hij enkel nog moest bekomen van de schok. Toch hebben wij nog een klein probleempje.  Hij bijt constant naar onze vingers, is dit omdat we zijn vertrouwen nog moeten winnen of omdat hij gewoon een beet van zich afbijt.  Ik hoop dat we hem tam kunnen maken, we kunnen hem wel voederen, aamr datis ook al.  Groetejs

bargram

Hi,

Goed dat het al beter gaat met je valkje. In het begin, als ze nog niet handtam zijn kunnen ze wat schrikchtig zijn; erg belangrijk inderdaad dat je ramen goed bedakt zijn dmv vitrage oid. Op deze site kun je onder het kopje 'tam maken' lezen hoe je het handtam maken van je valkje kunt aanpakken. Neem hier rustig de tijd voor. Bij onze fons en willem heeft het ongeveer een week geduurd voor ze vrijwillig op de hand kwamen zitten. Belangrijk is dat je er de tijd voor neemt om je valkje aan je te laten wennen en in het bijzonder aan je handen. Paaien met lekkere hapjes als trosgierst helpt meestal erg goed.

groetjes,

Barbara

debby..

hoihoi,

het lijkt me niet zo ernstig je moet gewoon even afwachten en het wondje een beetje met lou water schoonmaken..

verder zal het wel ,meevallen

succes verder

groetjes . :D ;)