18 juli 2025, 22:45:38

Vervolg Help mijn valkjes zijn te mager

Gestart door b, 11 juni 2006, 13:46:24

« vorige - volgende »

b

Ik had gisteren al een bericht hier neergezet, maar deze is inmiddels verplaatst naar ziek.

Toch weer even bij spoed gezet in de hoop dat iemand mij snel kan en wil helpen.

De valkjes waar ik het over heb zijn nu tussen de 47 en 51 dagen oud.
Ik heb ze gister gewogen en nu net weer, was ongeveer dezelfde tijd en tot mijn grote angst zijn ze wel wat afgevallen.
Die van 47 dagen woog gister 84 en vandaag 82 gram
Die van 49 dagen woog gister 88 en vandaag ook 88 gram
Die van 51 dagen woog gister 74 en vandaag 71 gram.

Ik begin me hier echt zorgen over te maken.
Moet ik ze gaan bijvoeren?
Er liggen wel gepelde hulsjes en ook het eivoer en onkruidzaad zijn van het bordje op de bodem af.
Had hier gister ook nog wat losse gierstkorrels bijgedaan.

Ik heb ze gisteren expres niet meer uit de kooi gehaald om energieverspilling tegen te gaan.
Ze zitten allemaal vel op de grond en hoor ze ook regelmatig de zaadjes openbreken.
Hoeveel mag een valkje afvallen en mogen ze uberhaupt afvallen.
Wie oh wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen of geruststellen?
Groetjes Bianca

Henry

nou als valkjes gaan vliegen he dan vallen ze ook wat af.dat is gewoon denk ik energie he.want dat hebben oudere valkjes ook als ze veel mogen rondvliegen dat ze ook afvallen.maar je moet je pas zorgen maken als de valkjes onder de 80 gram komen.

henry

b

Hoi Henry

1 van die valkjes (de oudste nog wel woog dus vandaag nog maar 71 gram.
Dus volgens jou moet ik me nu dus echt zorgen maken.
Ik heb net een handje zaad gewoon op de grond gelegd en ze begonnen alle 3 volop te pellen.

Wat moet ik dan nu gaan doen, bijvoeren??

Groetjes en bedankt voor je snelle reactie

marga

hoi
ik zou zeggen zolang ze eet en niet verder afvald is er  nog niet zoveel aan de hand
ze moet niet minder gaan wegen als wat ze nu weegt
maar als ze een gezonde en levendige indruk maakt
moet je ,je geen zorgen maken
groetjes marga

Henry

ik kan je ook niet echt helpen.maar wat wil je als de valkjes nog in het blok zitten bij de ouders worden ze echt gevoert.en als ze meer energie gaan gebruiken dan wordt er veel vet verbrand wat ook bij mensen gebeurt.ik hoop dat je later wat meer hoort van mensen die je wel verder kunnen helpen.
of anders kan je een goede dierenarts bellen voor verdere informatie.misschien kan je feldt eens bellen voor verdere informatie.

Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 (hoek Kapelweg)
3818 PA Amersfoort
Tel 033-2864772

b

Hoi Gerda,

Ook bedankt voor jou reactie.
Maar ze vallen dus wel af in 1 dag en ze hebben helemaal niet meer gevlogen.
Ze zijn wel heel erg rustig, maar kunnen ook hun gekke buien hebben.
Eigenlijk zouden ze vandaag worden opgehaald, maar dit heb ik toch even uitgesteld.
Als ik de weegkalender bekijk zitten mijn valkjes hier echt wel heel ver onder, terwijl ze toch echt niet kleintjes zijn uitgevallen.
Het borstbeentje steekt niet uit maar mag ook wel een stukje vleziger zijn.
Is bijvoeren een optie?

marga

hoi
hoe lang vallen ze al af????
groetjes marga

b

Ik ben gisteren pas gaan wegen, omdat ze zo aanvielen op het zaad en wat magertjes aanvoelden.
Dus ik zou het echt niet weten.
Inmiddels zijn ze al wel vanaf woensdag bij ons in de huiskamer. Ze aten allemaal al in de voliere.

Ik vind het wel heel eng dat op de weegkalender staat dat ze bij 42 dagen tussen de 100-120 gram zouden moeten wegen en dat die van mij er nu zo ver onder zitten.
Ze verliezen op dit moment ook donsveertjes en zien er af en toe echt uit als een ruiende vogel.

marga

hoi
het kan natuurlijk ook even wennen zijn dat ze nu binnen zijn
in een andere omgeving
die van mij wegen ook niet allemaal 100 gram hoor
en die zijn ook rond die leeftijd
ik denk maar zo als ze levendig zijn en ook wat eten maak ik me niet echt zorgen
pas zal ze zielig inelkaar gedoken gaan zitten is het mis
groetjes marga

b

Hoi Marga,

Maar ze vallen dus wel af.
In 1 dag zijn ze allemaal op 1 na afgevallen.
Die ene zie ik de hele dag door eten en drinken en die zit ook regelmatig op een stok.
De andere 2 (de oudste en de jongste uit hetzelfde nest) zitten vaak op de grond, zijn wel heel nieuwsgierig maar een stuk minder levendig.
En dit zijn dus die 2 die ook in 24 uur zijn afgevallen.
Hoe lang kun je dit aankijken voordat je ingrijpt.
En dus zeker niet te laat bent.

Groetjes Bianca

marga

hoi
kunnen ze goed bij het eten komen
ik vind dit ook heel moeilijk om andwoord te geven mischien is er vanavond iemand die er meer over weet en anders zou ik veld bellen en het even na vragen
groetjes marga

b

Alles taat zowel op de grond alsook bij de stokken.
Ze kunnen overal bij voer en vers water.

De vogels die inmiddels al wel naar hun nieuwe thuis zijn, maken het volgens de nieuwe baasjes heel goed en eten en drinken ook.

Maar deze heb ik dan ook niet gewogen.
Als ik de weegkalender op deze site niet had gevonden had ik ook deze volgels waarschijnlijk niet gewogen en niet zo in paniek geraakt.
Ik hoop dat er vanavond nog iemand reageerd die me verder gerust kan stellen.
En anders kijk ik het nog 1 dag aan, weeg ze morgen weer en als ze wederom af zijn gevallen ga ik een vogelarts bellen.

Groetjes Bianca

marilyn

hoikes bianca

de weegkalender is iets dat heel nuttig kan zijn maar uit ervaring weet ik dat de meeste valkjes ergens tussen de 80 en de 120 gram zitten en bij het verlaten van het nest (meestal rond de 100 gram) verbruiken ze veel meer energie en moeten ze ook nog eens leren zelfstandig eten wat resulteert in het vermageren van het valkje .
meestal is dat niet echt een ramp maar ik zou toch in de gaten houden dat ze de 80 gram houden (of meer)
trosgierst is iets wat valkjes heel erg graag lusten en kan hen ook aanzetten tot meer eten .
mocht het zijn dat ze nog niet goed weten hoe ze zaadjes moeten pellen kan je eventueel een ander al wat ouder valkje (indien je een ouder valkje hebt) bij de kleintjes zetten (liefst niet één van de oudervogels) en dan kunnen de kleintjes afkijken hoe ze de zaadjes moeten pellen  ;)
wel bijvoeden of niet .............op deze leeftijd is dit een erg moeilijke beslissing want als je geen voeding geeft en ze komen beneden de 70 gram  :-\  :-\  wordt gevaarlijk laag maar aan de andere kant als je nu begint bij te voeden heb je veel kans dat ze zelf geen moeite meer zullen doen om zelfstandig te eten dus als je beslist om bij te voeren geef hen dan niet te veel zodat ze nog altijd een klein beetje hongergevoel hebben dan moeten ze wel moeite doen .
ik hoop dat het je lukt om ze op een deftig gewicht te houden en zolang ze niet onder de 80 gram gaan zou ik vandaag toch nog eff wachten met voeden wel zou ik de ontlasting in de gaten houden  ;) als die zwart van kleur wordt is dat een slecht teken en dan is bijvoeden een must  ;)

groetjes marilyn

ps ik hoop dat ik een klein beetje heb kunnen helpen al ben jij de enige die een beslissing kan nemen en als je echt teveel twijfelt kan een da altijd nog meer raad geven  ;)

b

Hoi marylin

Na jou uitgebreid antwoord, voel ik me in ieder geval geruster over 3 van de 4 valkjes.
Maar de oudste van inmiddels 51 dagen woog vandaag nog maar 71 gram.
Wat is jou advies over deze kleine en wat zou jij met deze doen?

marilyn

hoikes bianca

71 gram is echt wel al erg weinig ............. heb je ervaring met bijvoeden van valkjes ? heb je al eens naar de ontlasting in de kooi gekeken ? is het vlakje zelf actief , (misschien zelfs overactief) of zit het maar wat te zitten ?
persoonlijk zou ik bij dit valkje idd serieus twijfelen om bij te voeden want zelfs een overactief valkje verbruikt nog meer energie dan een ander dus heeft eventueel nog meer voeding nodig en als het maar wat zit te zitten kan het zijn dat hij aan het eind van zijn krachten zit . ik zou idd een beetje bijvoeden (maar ook niet teveel)  ;)

groetjes marilyn