Vervolg Help mijn valkjes zijn te mager

Gestart door b, 11 juni 2006, 13:46:24

« vorige - volgende »

b

marilyn ik heb je even een IM gestuurd

marilyn

hoikes bianca

ik heb je een IM terug gestuurd

groetjes marilyn

Mariska

Hoi Bianca,

Je hebt het steeds over de gewichttabel hier op de site, maar er is je door Karin geloof ik al verteld dat die gewichten veel te hoog zijn.
Ik heb hier nog nooit mensen gehoord die zeiden dat het overeenkwam.
Zij zei ook dat je valkjes wel een prima gewicht hebben.
Bovendien is het logisch al ze nu niet meer door de ouders gevoerd worden en meer beweging hebben dat ze iets afvallen.
Karin zei ook nog dat zolang het borstbeen niet uitsteekt dt je je geen zorgen hoeft te maken.

Ik heb hier een valkje die 67 gram weegt.
Ze is kerngezond, maar gewoon klein van stuk.
Niet alle valkjes wegen 100 gram hoor.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

b

Hallo allemaal,

Ik ben blij dat er ondanks het mooie weer toch nog mensen binnen zitten.
Ik heb Yana (zo heet het lichtgewicht valkje) net uit haar kooi gepakt en haar borstbeen was nu wel scherp.
Ze voelde echt iel aan.
Op advies van Marylin heb ik haar wat nutribird a21 van een lepeltje af gegeven.
Het was wel even vechten, maar ze heeft een paar hapjes op.
Wel heel weinig, maar ik wil niet teveel met haar vechten, anders valt ze dadelijk nog meer af.

Ik heb haar toen bij haar broer en zus in de kooi gezet.
Nu hoop ik maar dat haar broer en zus haar verder kunnen leren om te eten.
Ze is de hele kooi aan het verkennen en trekt zich niets van de andere 2 aan.
Ze heeft ook alweer zaadjes uit de bakjes zitten plukken.

Volgens mij pelt ze ze wel maar eet ze vervolgens niet op.
In haar krop voelde ik wel wat zitten, maar ook niet echt veel.
Vanavond ga ik haar echt nog een keer wegen en geef haar (als ze niets is aangekomen) wederom een beetje pap.

O ze moet hierdoorheen komen, haar vrouwtje is op het moment op vakantie en komt woensdag terug.

Alle adviezen zijn nog steeds welkom.

PS
Als die gewichten toch niet kloppen, is er dan geen mogelijkheid om deze aan te passen cq te verwijderen.
Dit zorgt denk ik dan wel bij meer mensen voor onnodige onrust.

Overigens denk ik niet dat ik onnodig ongerust ben over Yana.
Ik hoop alleen dat ik er op tijd bij ben en dat ze mij toelaat om te helpen.

Groetjes Bianca

Mariska

Hoi Bianca,

Was de pap wel warm genoeg?
Anders kan het ook een worstelpartij worden ;D

Ik hoop in ieder geval dat het je lukt.
Als het borstebeen nu scherp aanvoelde heb je denk ik een goed besluit genomen.

Ik zou zeker zorgen dat je trosgierst op de bodem hebt liggen.
Dit pelt en eet gemakkelijk voor een jong valkje.
Bovendien een goeie oefening.

En je kan ook eens wat groente en fruit met eivoer proberen.
Hier zijn ze dol op mais en eivoer erdoorheen.
Dit is lekker zacht en eet makkelijk voor ze.
En zo zou ze wel belangrijke stoffen en vitamientjes uit het eivoer binnen halen.

Een bruine boterham doet het vaak ook goed!

Je kan haar rustig een beetje verwennen nu tot ze weer op een beter gewicht zit ;)

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

b

Hoi Mariska en de rest,

Ik had er al een bruine boterham bijliggen en ook trosgierst hing en lag al overal.
Ze was al de hele dag aan het pikken in de trosgierst, in het onkruidzaad en in haar eivoer en ook heeft ze alle dagen de zaadjes gepeld..
Dit doet ze al sinds woensdag.
Gisteren heb ik haar niet meer uit de kooi gepakt en toen ik ze vandaag vasthield, verschoot ik echt wel even heel erg.
Ze is echt graatmager.
De pap was lauw, ik heb geen thermometer in huis.
Ik heb een theelepeltje waar ik een gootje van heb laten buigen.
Ik ben echt bang dat het niet gaat lukken.

Als ik mais wil geven kan dit dan uit pot?

Groetjes Bianca

marilyn

hoikes bianca

ik had ervoor gevreesd dat je valkje op die leeftijd niet makkelijk pap zou eten  :-\ ze is de smaak niet gewend en ook een spuit of een lepeltje is vreemd voor haar  :-\
mariska heeft gelijk probeer alles wat mogelijk is fruit, groenten, brood eivoer je weet maar nooit wat bij haar in de smaak valt en wat haar doet eten  ;) ik weet dat sommige kleintjes echt heel moeilijk zelfstandig gaan eten  :-\ en ik hoop met gans mijn hart dat het met iets anders wel lukt  ;)
de moed nog niet opgeven hoor  ;) ook de broertjes of zusjes uit hetzelfde nestje kunnen misschien het brood of het eivoer lekker vinden en zo yana aan het eten krijgen  ::) je kan er maar weinig verkeerd mee doen en wie weet lukt het  ;)

groetjes marilyn

Sanna

Hoi Bianca,

Misschien was de pap nog wat te koud. Maak hem anders wat warmer (au-bain-marie) en voel met de punt van je eigen tong of het niet te heet is. Heb je een spuitje in huis? Zo een van 2 of 3 ml.? Als je Yana goed vasthoud kun je haar wat makkelijker bijvoeren. Zo te horen mag ze wel een portie van 3 ml. hebben. Dan moet ze meteen zo'n 2 of 3 gram bijkomen. Verder zou je misschien ook nog even een hardgekookt ei kunnen proberen.

Ik heb even de rest van het verhaal gemist, maar werd ze nog gevoerd in de voliere? Is er nog een kans dat wanneer je haar apart zou zetten met haar ouders dat die nog zouden gaan voeren? Riny heeft nl. net al haar tam te maken jongen in de voliere terug gedaan nadat ze al een week bij de ouders wegwaren. Die werden allemaal weer door de ouders gevoerd.

Sterkte met dit alles. Ik begrijp hoe zenuwslopend dit is. Kan je anders niet nog bij een vogelarts terecht?

Liefs, Sanna

b

Hallo allemaal.

Ik heb ze nu dus met zijn drietjes zitten en ze hebben alledrie al alle bakjes uitgeprobeerd.
Als je niet beter wist zou je denken dat ze moddervet zouden moeten zijn.
Gelukkig weet ik nu dankzij jullie beter.
Vanavond rond een uur of 8 ga ik haar opnieuw wegen en eventueel toch maar wat dwangvoeding geven.

Volgens mij is het geen optie om ze terug bij de ouders te zetten, omdat het koppel waar zij mee zitten momenteel volop aan het broeden zijn.

Ik ga nu nog wat vers eivoer aanmaken en doe daar lekker wat bruin brood doorheen.
Ook ga ik wat appel raspen en wat sla neerleggen.
Ook heb ik wat grasparkietenzaad neergezet, omdat hier wat minder harde zaden inzitten.
Gods het valt niet mee om valkenmoeder te zijn zeg.

Overigens is net ook het eerste babietje van mijn cinnamon-koppel uitgekomen. Dus beginnen we weer van voor af aan.
Alleen ben ik nu iets wijzer als in het begin van de vorige nestjes.
Ik zal vanavond zonder meer nog even de gewichten doorgeven van alle valkjes.
Maar adviezen blijven welkom.

Groetjes Bianca

b

Nou nou wat een freetkoeien.
Ze hebben de afgelopen 4 uur onophoudelijk met zijn tweetjes of drietjes zitten schransen.
Toen ik erbij ging zitten vonden ze het helemaal geweldig.
Ik was zo nieuwsgierig dat ik niet tot 20.00 heb kunnen wachten en heb ze dus net weer in de weegschaal gezet.
En nu weet ik het helemaal niet meer
Yana weegt nu 80 gram (vanmorgen 71 gram)
Rikkie (jongste uit het nest) weegt nu 85 gram, vanmorgen 82 gram
En het witmaskertje weegt nu 90 gram en vanmorgen 88 gram.
Kan dit uberhaupt wel op 1 dag???
Ik laat ze in ieder geval wel lekker met zijn 3-en zitten.
Volgens mij eten ze in gezelschap beter dan alleen.
Dus de nieuwe baasjes moeten nog maar even geduld hebben, want ik doe ze nu dus echt nog niet weg.

Morgen zal ik ze opnieuw wegen en het jullie laten weten?
En misschien vandaag nog wel als jullie denken dat dit echt niet kan, zoveel toename.

Groetjes Bianca

Sanna

Wouw!!! :o Yana heeft overduidelijk de voerbak ontdekt!!! Ik ben zo blij voor je! :-* Misschien dat Yana nog een beetje gaat spugen omdat ze inderdaad errug veel is aangekomen vandaag, maar ik denk dat het vanaf nu wel goed zit hoor ;). Laat ze maar lekker voorlopig samen zitten en jij erbij als ze daar nog beter van gaan eten ;D. En dan zul je zien dat ze binnen de korste keren helemaal weten hoe het zit.

Groetjes, Sanna

Mariska

Hoi Bianca,

Dat klinkt al beter :D

Laat ze in ieder geval met zijn drieen!
Zien eten, doet eten ;)

Als ze veel eten kunnen ze er wel een paar gram bij hebben op een dag.
Ga maar gewoon door zoals je net vertelde.
Eivoer met bruin brood en geraspte appel doen het vast ook goed dus gewoon geven.
Van sla mag je niet teveel geven ;)
Gewoon een beetje doen en dan morgen even geen sla.
Laat dat grasparkietenzaad ook gewoon staan.
Dat pelt misschien makkelijker voor ze.

Als je toch weer pap gaat geven zorg dan dat het warm is.
Net als een fles van een baby.
Voel zoals Sanna zegt even met het puntje van je tong of je pols.
Als het lauw is vinden ze het vies en eten ze zowiezo niet.

Ik geef trouwens mais uit blik.
Dit kost helemaal niet veel en vinden ze heel lekker.
Ik heb er 13 en allemaal zijn ze er gek van ;)

Ik hoop dat het vanaf nu beter gaat.

Als je vragen heb gewoon weer stellen hoor ;)

Groetjes
Maris!!

b

Hallo,

Is het wel normaal dat ze zoveel aan kunnen komen, want nu begin ik gewoon te twijfelen aan mezelf en aan de weegschaal.
Ik heb deze dan wel gisteren pas aangeschaft maar toch.

Groetjes Bianca

Mariska

Het is toch een digitale?

Als je twijfeld kun je nog een keer wegen.
Dan ben je zelf misschien wat geruster.
Maar als ze zo'n inhaalslag hebben gemaakt als jij hebt gezien denk ik wel dat het kan.

marilyn

hoikes bianca

dat je twijfelt of dit wel kan zo'n gewichtstoename in één dag dat kan ik mij wel voorstellen maar toevallig of niet ik heb hier net een valkje zitten die al van bij de geboorte een probleembaby is en we dachten dat die het niet zou halen en een week geleden woog ze ook veeeeeeeeel te weinig tot ik mijn 8 maand oude valkje chanel bij haar plaatste !!!!!!!!!!! die is ook in één dag opééns de hoogte ingeschoten qua gewicht en nu kan ik eindelijk zeggen dat ze zelfstandig eet  :D dus laat yana nu maar enkele daagjes haar zin eten en daarna kan je wat meer portioneren maar ik denk niet dat ze zullen blijven schransen hoor  ;) ze zijn nu alleen hun achterstand wat aan het inhalen  ;)
ik ben in elk geval blij zo'n goed nieuws te horen en kom morgen zeker weer kijken hoe het met hen gesteld is  :P

groetjes marilyn