5 mei 2025, 14:37:12

Snel in huis halen of niet???

Gestart door Lucky Charlie, 10 juni 2006, 15:35:24

« vorige - volgende »

Lucky Charlie

Heey,

Ik ben een half uurtje geleden weer bij het kuikentje geweest, en zag dat hij helemaal uit het ei was. Hij hapte nogal naar adem, dus heb ik water op zijn snaveltje gedrupt. Hij dronk dit echt op :o. Hij had dus dorst ofzo. Nu is mijn vraag, moet ik hem in huis halen, onder een warmte lamp, zodat ik hem zelf vochtig kan houden, en eten kan geven, omdat het in zijn broedblok zo benauwd is. Ik kan snel aan een warmte lamp komen, dus dat is geen probleem. Mijn moeder werkt niet en is altijd thuis, dus kwa tijd voor voederen is er ook geen probleem. De dooier is niet helemaal opgelost in zijn lichaam, omdat er ook nog een beetje in het ei zat. Ook heeft ie gebloed, want er zat bloed onder Misty's buik. Wat is nu het beste? Dat hij bij de ouders blijft, met de kans dat ie uitdroogt, of moet ik hem in huis halen? Alsjeblieft, geef zo snel mogelijk antwoord!! Ik moet echt met spoed deze beslissing kunnen maken. Alvast bedankt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Riny

Hoy Lutske
Ik zou het jong bij de ouders laten.
Als je het nu weg neemt en met de hand gaat voeren , mist het jonkie heel veel essentiele voedingsstoffen doe hij alleen van de ouders kan krijgen.
Als jullie geen ervaring hebben met handopfok zou ik het jong zeker bij de ouders laten.
Groetjes Riny :D

Lucky Charlie

Heey Riny,

Bedankt, ik denk diep vanbinnen ook dat dat het beste is. Ik denk ook dat het vooral komt dat ik zo telkens ongerust ben  omdat dit mijn eerste nestje is, en ik zo graag wil dat het lukt, en de kuikentjes het overleven. Maar in ieder geval bedankt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Riny

Hoy Lutske
dat jij ongerust bent is heel normaal.
Dat is iedereen de eerste keer.
En dat het jonkie zo lag te hijgen kan ook komen door dat het zo moe is.
Uit een eitje kruipen is hard werken.
Ik duim voor je dat alles goed komt.

Lucky Charlie

Heey Riny,

Dat zal het zijn, maar hij is niet helemaal zelf uit het ei gekropen hea?! Eerst hebben de ouders een flink gat in het ei gemaakt, en omdat het kuikentje zo uitgedroogt was hebben wij, mijn moeder en ik, hem ook nog een stuk geholpen. Maar nogmaals heel erg bedankt voor je goede advies :D!

Groetjes Lutske ;) :D

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Riny

Hoy Lutske
Als je bang bent dat het jong te weinig vocht krijgt kun je nog altijd wat water met druivesuiker toedienen.
daar krijgt die ook weer meer energie van om gaan te bedelen om eten bij de ouders.
Maar daar zou ik wel nog zeker een uur mee wachten.

Karin

Het jong heeft de eerste 24 uur genoeg voer én vocht via de eidooier binnen gekregen. Dus snel uitdrogen zal het niet. Het kan wel met deze hitte veel te snel te warm én droog worden in het blok. Zet het blok als het kan op een kier voor ventilatie en spray eventueel de BUITENKANT van het blok met een plantenspuit nat.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lucky Charlie

Heey Karin,

Bedankt voor de tip. Het jong had de dooier niet binnengekregen, want de helft zat nog in het ei, en de andere helft zat aan het jong opgedroogt. Hij is nu overleden, maar het 2de eitje is al aangepikt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Bogucci

Hoi Lutske,

Wat jammer dat het jonkie het niet heeft gered. Is het tweede valkje al geboren?

Groetjes,