28 april 2024, 22:04:07

Dominant valkje of niet?

Gestart door Andy Gijbels, 7 juni 2006, 15:14:03

« vorige - volgende »

Andy Gijbels

Ik heb gisteren de foto's gezien van de kleintjes (alleja klein, ze groeien precies wel heel erg snel :o) waar ik eentje uit kan kiezen. De geparelden vind ik minder mooi en daarom denk ik te gaan kiezen voor een wilkleurvalkje. Zo waren er twee, eentje in helemaal in het midden staand en de rest er rond zittend, en zo moest hij bij elke foto wel in het middelpunt van de belangstelling staan. Zou dit een dominant valkje kunnen worden? Is da nu eigenlijk goed of slecht? Ik weet wel dat ieder valkje zijn eigen zinnetje heeft maar ik wil hem toch proberen zo tam mogelijk te maken... is dit moeilijker met een dominante vogel? Zijn er ook voordelen bij dominantere valkjes? Tzag er mij ne toffe uit dus :D

Groetjes, Andy

vickie

Het zal waarschijnlijk een valkje zijn met een eigenwijs karakter en misschien ook een dominant beestje maar dat weet je nu nog niet he. Ik heb ook een valkje die altijd heel nieuwsgierig naar me keek in de nestkast, ik was meteen verkocht! Dominante valkjes zijn meestal niet zo'n probleem, maar als hij/zij echt agressief wordt naar jouw toe en de baas wil zijn moet je wel bereid zijn hem/haar kort te wieken zodat hij/zij leert dat jij de baas bent.
Groetjes en veel plezier met het uitkiezen verder  ;D
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

mickeledoki

hee hallo,
ik heb dus ook sinds  1 week mijn valkje en bij een hele goeie kweker gehaald ze was al harstikke tam toen ik der meenam...maar wel merk ik  door de verandering van huis dat ze iets eigenwijzer is geworden ,het heeft natuurlijk ook te maken met leeftijd ze gaat  natuurlijk ook puberen  en dat gaat leuk worden heb ik begrepen .... je moet alleen nooit laten zien dat je bang bent dat hebben ze meteen door en daar maken ze dan gebruik van.... het is wel leuk om een valkje met pit te hebben  dat is een hele uitdaging denk ik .... het kortwieken wat hierboven  beschreven wordt daar heb  ik nog nooit van gehoord,tenminste niet om te laten zien dat je de baas bent .Dan kun je beter,denk ik, het valkje onder de douche doen als ze nat zijn kunnen  ze niet goed vliegen en dus afhankelijk van je .... maar alleen als laatste middel

groeten  mickeledoki

Inger m

Hoi,
Dominantie en de baas willen zijn komt bij valkparkieten niet voor. Dit is typisch gedrag voor bv. honden en kippen. Zij hebben een echte baas.

Wel heb je brutale en minder angstige valkparkieten. Parkieten manipuleren hun omgeving graag, dan hebben ze daarover de controle. Helaas kan dat soms gepaard gaan met agressie en moet je consequent zijn in de opvoeding. Verwar dit niet met dominantie en de baas willen zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

mickeledoki

hee hallo ,
ik ben het niet helemaal met je eens,natuurlijk komt dominantie ook bij valkjes voor net zoals bij ieder dier op deze aardbol... dat denk ik dan he  ::)

grtz mickeledoki

Inger m

Hoi,
Nee, het ligt eraan hoe je dominantie uitlegt. Doordat het woord vaak verkeerd wordt uitgelegd, wordt een vogel ook verkeerd benaderd. Bij kippen zie je een duidelijk lineaire hierarchie. Dat betekent dat de ene kip de baas is over de andere kip. De kip die laag in rangorde staat schikt zich ook in deze positie en zal de 'baas' ontwijken. Dit gedrag zie je niet in deze vorm terug bij papegaaien. Het zal best zijn dat een vogel een keer wordt weggepikt, maar dat wil niet zeggen dat de weggepikte vogel lager in rang is. Deze structuur komt niet voor bij papegaaien. Je kunt het beter vergelijken met een school vissen. Het is ook absoluut niet zo, dat ieder dier deze dominantie kent. Iedere diersoort heeft zijn eigen sociale structuur en gaat met situaties op een soorteigen manier om. Oppervlakkig gezien, kun je het zo stellen, maar als je je meer in diersoorten verdiept, zul je duidelijke verschillen zien.

Bij een hond zul je zien dat de baas dominant hoort te zijn en ook echt de baas is. De hond accepteert deze situatie als in een roedel. Probeer ditzelfde bij een kat en die zal je hardop uitlachen (bij wijze van spreken). Een kat kent een heel andere sociale structuur (gaan meer hun eigen weg). Ook bij vogels werkt het niet om de baas te gaan spelen.

Bij vogels leidt het nogal eens tot verkeerde opvattingen rond dominantie. Dus tot het afzagen van de poten van de kooi en dergelijke, want een 'vogel' mag niet boven je staan. Het werkt... Maar niet omdat je nu de baas bent, maar omdat een vogel onzeker is, wanneer het laag zit. Immers ook veel vijanden komen van boven.

Ik heb hier in het kort (...) proberen uit te leggen dat er tussen diersoorten veel verschilende sociale structuren zijn, die lang niet allemaal gebaseerd zijn op hierarchie em dominantie. Mijn opvattingen zijn mede gebaseerd op veel lezen, zelf gedragsonderzoek doen (ik ben afgestudeerd in Ethologie, gedragsleer) en het volgen van papegaaiengedragscursussen. Probeer het dier te benaderen, zoals de diersoort zelf is...of lees mijn handtekening...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Andy Gijbels

12 juni 2006, 08:21:48 #6 Last Edit: 12 juni 2006, 08:23:44 by Andy Gijbels
Alvast bedankt voor de reacties!
Voor de verduidelijking enkele foto's...
Zou Aycko een goede naam zijn? De tweeklank zit er wel in, maar ik heb gelezen dat korte scherpe woorden geassocieerd worden met gevaar en Aycko spreek je toch vrij vlot uit...




mickeledoki

hee hooi,

wat een  mooi vallkje, ik denk dat de naam prima is....  veel herhalen  die van mij heb ik dus een week en ze luistert echt al als ik der naam(kyllie) noem ..... kei grappig

mickeledoki ;D

Andy Gijbels

12 juni 2006, 19:08:10 #8 Last Edit: 12 juni 2006, 19:11:32 by Andy Gijbels
Ik kijk er echt zo hard naar uit e :D lijkt mij echt zalig om zo ne deugeniet in huis te hebben :D

Zou het by the way een mannetje of een vrouwtje zijn? Als ik goe kijk zie ik precies toch een geel visgraatmotiefje onder aan de staartveren... hebben alle jonge valkparkietjes dit of enkel de popjes?

Martin1

Beste Inger,

Ik vind jouw reactie erg interessant. Zou je aub mijn topic http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,17992.0.html eens willen lezen en jouw visie hierop geven. Alvast heel erg bedankt!

Martin

Inger m

Citaat van: mickeledoki op 12 juni 2006, 15:49:37
hee hooi,

wat een  mooi vallkje, ik denk dat de naam prima is....  veel herhalen  die van mij heb ik dus een week en ze luistert echt al als ik der naam(kyllie) noem ..... kei grappig

mickeledoki ;D


Hoi,
Ik heb een vrij uitgebreide reactie naar je gestuurd hierover. Het zou netjes zijn als je hierop zou reageren. Ik neem daar immers ook de tijd voor.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

mickeledoki

nee inger maar natuurlijkgeef ik je een reactie,ik vind het alleen minder prettig zoals je het vraagt...ik was het gewoon glad vergeten....  daarbij gebruik je  een   stukje over mijn reactie op de naam van de valkparkiet van  andy... moet je niet doen  daar stoor ik me enorm aan . alsnog bedankt voor je reactie  het is iinderdaad  hoe je dominantie  uitlegt.... ik ben het dus nog steeds niet met je eens ook al heb je  studie naar gedaan  en nu houd ik erover op.......

mgv mickeledoki >:(

Inger m

Citaat van: mickeledoki op 12 juni 2006, 20:06:24
nee inger maar natuurlijkgeef ik je een reactie,ik vind het alleen minder prettig zoals je het vraagt...ik was het gewoon glad vergeten....  daarbij gebruik je  een   stukje over mijn reactie op de naam van de valkparkiet van  andy... moet je niet doen  daar stoor ik me enorm aan . alsnog bedankt voor je reactie  het is iinderdaad  hoe je dominantie  uitlegt.... ik ben het dus nog steeds niet met je eens ook al heb je  studie naar gedaan  en nu houd ik erover op.......

mgv mickeledoki >:(


Hoi,
Ik begrijp niet wat je bedoeld, aangezien ik jou letterlijk heb geciteerd uit dit stuk, zodat je weet dat dit voor jou is bestemd, ik had het anders kunnen doen, maar wilde even snel reageren. Ik leg gewoon iets uit, zodat anderen (zoals jij en Andy) er wat aan hebben. Dit is zowel een uitleg aan Andy als aan jou. Zou je je reactie beter kunnen onderbouwen? Verder heb ik het vrij druk en heb er tijd ingestoken om het stukje te schrijven, dan vind ik het jammer dat dat gewoon genegeerd leek te worden, aangezien je wel op de naam inging, maar niet op het stuk over diergedrag.

Verder heb ik nog een uitdaging voor je...namelijk de dominantieverhouding aangeven in een groep parkieten of een school vissen. Of geef mij jouw definitie van dominantie, dan weet ik waar het verschil inzit.

Er worden zoveel fouten bij vogels gemaakt, door onbegrip over dominantie, helaas...Vandaar dat ik probeer om hierover wat helderheid te geven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

mickeledoki

hee hallo inger,
dominant gedrag daar lopen de meningen dus over uiteen  bv: de discussie die wij nu voeren is  in wezen ook dominant gedrag of de valk die ik heb(kylie)  een enorme schat hoor maar als ik binnenkom wil ze perse uit de kooi en begint ze onder in der kooi te dribbelen vind ik ook dominant. dominant en de baas willen spelen zijn inderdaad bij nader inzien twee verschillende dingen  maar liggen wel verdomt dicht bij elkaar . kijk er zullen best wel  dieren zijn waar het gedrag in mindere mate voorkomt(misschien wel heel veel minder) mijn goudvissen bijvoorbeeld daar zie ik echt een dominant gedrag zowel bij de twee kleine naar de grote toe als andersom,je zou kunnen zeggen ze duwen elkaar weg voor eten  toch  is dit ook weer een vorm van dominantie.
en zo kan ik zog wel even doorgaan  maar goed het zijn toch allemaal voorbeelden waarvan ik vind dat het enigzins een vorm van dominantie of baas spelen is.......

grtz mickeledoki ;)

Inger m

Hoi,
Vogels zijn sterk geneigd hun omgeving te willen manipuleren, hiervoor zetten ze allerlei middelen in, zoals schreeuwen, bijten en lichaamstaal.

Bij kippen (die ik ook heb) hoeft de 'baaskip' maar even te kijken en de onderdanige kip loopt weg. Ze weet duidelijk haar plaats en op die manier worden vervelende interacties vermeden (mits de dieren genoeg ruimte hebben).

Van goudvissen weet ik weinig, maar of je kunt spreken van echte dominantie, wanneer de grote vis de kleintjes wegduwt en visa versa is er geen sprake van dominantie, maar hangt het gedrag af van de situatie. Van nature leven goudvissen overigens in veel grotere groepen.

Ik denk dat je dominatie hier verwart met agressie. Wanneer het ene dier het andere wegduwt wil dat niet zeggen dat dat dier gelijk dominant is. Dat kan bv. afhangen van de motivatie van om het gedrag uit te voeren. Een heel hongerig dier, zal soortgenoten bv. wegduwen van een voedselbron, omdat het een sterke drang heeft om te eten. Wanneer het dier minder hongerig is, zal het eerst zijn soortgenoten laten eten en even wachten. Bij wolven en kippen zie ik dat het dominantie dier altijd de eerste rechten heeft om te eten. 

Het is best lastig uit te leggen, omdat beide ergens wel dichtbij elkaar liggen, maar toch een andere intentie hebben. Hou vooral in je achterhoofd dat bepaalde diersoorten een rangorde kennen met dominantie verhoudingen, zoals honden, kippen, geiten, koeien etc. Andere diersoorten hebben weer heel andere sociale verhoudingen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.