15 mei 2025, 21:15:20

veren trekken

Gestart door esther, 6 juni 2006, 17:41:15

« vorige - volgende »

esther

Hallo daar,
Mijn eerste nestje heeft 2 jongen en deze zijn nu 2 weken oud.
Nu valt me op dat de op jongen er iedere keer wat bloed op de stoppels ligt.
En nu heb ik het vrouwtje meerdere keren met veren in de mond betrapt als ze in het nest blok zit.
Ze trekt de veren er uit...
Nu las ik net ergens dat het minder zou kunnen worden als ik ze in een bakje op de grond zet. Zijn mijn kuikentjes daar nu nog te klein voor (de kooi staat binnen)?
esther

Rianne

Hoi Esther,

heel vervelend als (1 van de) ouders gaat plukken. Bij mij doet de pop het, het mannetje nooit. Ze zijn hier nu 26 dagen, en ik heb ze ook op de grond gezet. :)
Worden ze overal geplukt of alleen op de kop? Persoonlijk vind ik ze nog iets te jong om al uit het blok te halen. Ik heb wel eens gelezen dat je er iets op kunt smeren waardoor het niet meer 'lekker' is voor de plukker, maar ik vergeet steeds wat dat is. :(

esther

Hallo rianne
Ik heb net mam's betrapt 2 keer achter elkaar dat ik de jongen hoorde krijsen anders dan normaal.
En ja dan kwam ze met 2 a 3 veren uit het nest blok zetten als ik haar riep, al knabbelend op de veertjes.
Ik heb der uit de grote kooi gehaald en in mijn 2e kooi die niet gebruikt werd gezet.
Ik heb de kooi van haar ernaast gezet en hoop dat paps nu de gaten gaat invullen.
Hij deed het tot nu toe prima en ze hebben net de laatste voeding gehad dus ik hoop dat dit een oplossing is.
Mocht dat niet lukken dan voer ik misschien wat bij terwijl paps ze voert.
Heeft iemand al eens eerder het mannetje alles laten opknappen?
Ik kan prima de voeding doen, ben nu toch thuis aan het studeren maar ik moet straks verplicht een week weg dan zijn ze pas 5 weken oud.

Ik ga maar even duimen dat dit goed gaat.
gr esther

Rianne

Op zich redt 1 ouder het wel, als jij het goed in de gaten houdt. Het zijn maar 2 jongen, maar als het er meer waren geweest, was dat teveel voor het mannetje.
Weeg je je kleintjes ook? Dan kun je in de gaten houden of ze goed aankomen of juist afvallen. En dan kun je ook eerder zien of je in moet grijpen of niet. :)

esther

Hai,
Vannochtend heeft paps braaf gevoerd en is weer wat liever tegen ons.
Moeders zit in de kooi ernaast en roept als hij er in gaat, hij trekt zich er niks van aan.
Ik wilde gisteren nog wegen maar heb het toen niet gedaan. Ik zal zo even wegen en dan elke ochtend mits ik er dan bij kan.
Ik zal vannochtend niet te serieus nemen omdat hij al gevoerd heeft.
Hij gaat alleen snachts niet op het nest zitten dus ik zorg ervoor dat het niet te veel tocht. Het is toch binnen dus echt koud is het niet.

Vanaf hoe oud gaan de jongen zelf knabbelen aan trosgiers? Misschien kunnen ze zelf hun tekorten bij voeren?

esther

esther

Even een vraagje,
Hoe werkt zo'n broedblok met bescherming tegen veren pikken?
En waar zou ik zoiets kunnen krijgen?

Rianne

Waar je zo'n plukkooitje kan bestellen weet ik niet. :)
Mijn kleintjes zijn 4 weken maar knabbelen nog niet aan trosgierst hoor. Maar in trosgierst zitten ook niet zoveel voedingsstoffen dat ze die aan kunnen vullen.