7 september 2025, 11:37:20

niet eten

Gestart door ilgida, 2 juni 2006, 09:31:39

« vorige - volgende »

ilgida

2 juni 2006, 09:31:39 Last Edit: 3 juni 2006, 01:16:09 by Karin
Goedenmorgen

Ik zit eigenlijk met een probleempje.
Ik heb sinds gisteren een valkje in huis, is nu ongeveer 3 weken, maar hij wilt niet vd spuit eten.
Heeft gisterenavond ook bijna niks gehad en vanmorgen wilde die ook niks. Ik heb wel trosgier in de kooi liggen voor het geval dat die uit zichzelf gaat knabbelen, maar hij zal toch ook voeding moeten binnen krijgen.
Hoe los ik dat op !!

Gerda

Hoi Ilgida,

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik weet wel dat je valkje snel moet gaan eten!! Anders gaat hij zichzelf 'afbreken' (verteren). DIt is te zien aan de ontlasting, deze wordt dan donker.

Waar heb je je valkje vandaan?? Is het een optie dat de kweker waar je je valkje vandaan hebt het valkje terugneemt om te voeden? Of je in ieder geval goede instructie geeft. Want je zult het valkje denk ik nu echt moeten 'dwingen om te eten'.

Anders zijn er misschien leden op het forum die je kunnen helpen.

Het is achteraf praten, maar een valkje van drie weken hoort eigenlijk nog lekker bij zijn ouders en nestgenootjes te zijn en pas als hij zelfstandig is (en dus zelfstandig kan eten) naar een nieuw baasje te gaan.
Maar goed, de situatie is niet anders. Ik hoop dat de kweker je wil helpen!! Het is in het belang van je valkje dat er snel iets gebeurt.
Zet het anders hier even neer en waar je woont, want misschien zijn er dan leden die je kunnen helpen.

Veel succes, Gerda

Lin

Hey,
Wat gerda zegt ben ik het mee eens. Daarnaast kan een valkjes van drie weken nog niet knabbelen dus ga daar nog maar niet vanuit. Het kan zijn dat je valkjes niks meer wil omdat het papje te koud is geworden. ik zelf geef altijd rond de 39 graden het papje. niet hoger maar ook niet lager dan 37 graden. Hoe zwaar weegt eigenlijk je valkje en hoeveel heeft de kweker gezegt dat je moet geven? Als ik jou was zal ik het valkje terug brengen. Vooral omdat het niet wil eten. at het daar wel goed?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

2 juni 2006, 10:40:16 #3 Last Edit: 2 juni 2006, 10:44:55 by Lin
Hey,

Ik heb even gekeken naar je geschiedenis. Maar ik zie dat je het al vaker hebt gedaan. dus ik neem aan dat je dan een kweker bent want aangezien het de vorige keer ook al niet goed ging met voeren lijkt het mij dat je dan niet nog een handopfok neemt. Heb je 1 valkje die je met de hand voert? wat is de reden dat je het valkje met handopfok doet? als het een beetje geplukt wordt dan is dat geen ramp hoor. Ik heb hier ook twee gehad die waren opde rug volledig kaal. Je kan ook proberen om bij een ander koppel het jong te laten onderbrengen.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Sanna

Hallo Ilgida,

Ik vind het erg jammer dat dit al het vierde veel te jonge valkje is dat je met de hand voert. In ieder geval de vierde waarbij het misgaat. En steeds stel je 1 vraag en reageer je verder nooit meer. Jammer. Misschien zou je eens moeten overwegen geen handopfok meer doen. Het zou het beste zijn, zoals Lin zegt, dat een ander koppel valkparkieten dit jong verder helpt, want ik ben bang dat hij het anders niet gaat redden. Ik hoop voor hem van wel natuurlijk.

Sanna

b

Ik vind dit echt onbegrijpelijk.

Snappen jullie die mensen nou die het ene na het andere vogeltje uit gaan proberen tot de dood er op volgt.
In de hoop dat ze weer wat hebben bijgeleerd voor het volgende weerloze babietje??

Ik zou willen dat ze bijleerde het de volgende keer op een andere manier te doen, bijvoorbeeld zoals jullie stellen overleggen of zo.

Ikzelf heb gelukkig nog geen ervaring met handopfok en zou er ook nooit mee beginnen.
Of het moet een zaak van leven en dood zijn, natuurlijk zal ik dan alles doen wat in mijn vermogen ligt om zo'n kleine te redden.

En zal ik al jullie hulp echt heel hard nodig gaan hebben (haha)

Toch hoop ik dat Ilgida nog gaat reageren, want ik denk dat het zonder jullie hulp wederom niet gaat lukken.
Ik weet natuurlijk ook de reden niet waarom je deze babie handopfok wil gaan geven, dus ik val je absoluut niet persoonlijk aan. Dit is meer bedoelt in zijn algemeen.

Succes met je vogeltje en hopelijk komt hij er doorheen.

M.

3 juni 2006, 11:58:58 #6 Last Edit: 3 juni 2006, 12:00:39 by M.
Ik weet niet wat de reden is dat je het diertje eruit haalt, en mocht je het nog wel gaan lezen, doe dan het volgende.

Of zie dat je de voeding er in krijgt, al is het maar een beetje, alles beter dan niets! Het moet minimaal 4 ML van een spuit binnen hebben, of meer. Vouw je hand om de kleine heen, en probeer voorzichtig! het bekje een beetje te openen, je wilt het niet beschadigen.

Echte dwangvoeding (ik ga niet vertellen hoe dat moet aan je, omdat het dus schijnt dat dit je 4e valkje al is waarmee het mis gaat, en wie weet wat het diertje dan moet doorstaan, ikzelf heb geleerd hoe het moet bij een vriendin, mocht zich ooit een situatie voordoen, dan kan ik het ook) zou ik over laten aan de kweker waar je het vogeltje vandaan hebt.
Of waar het dan ook weg mag komen.

Ik zou het diertje direct terugbrengen, want dit kan nooit goed gaan, zeker niet als je geen ervaring hebt...

Ikzelf zou niet snel mijn eigen jongen eruit halen voor handopfok, want ze kunnen ook tam worden als ze uit het blok komen, dus als je weet dat het eerdere keren niet goed ging, waarom begin je er dan toch aan?
tenminste als ik de rest mag geloven is dit de zoveelste keer al dat je het doet  :-\

Ik heb nu wel 4 handopfokjongen zitten bij toeval omdat ik weer eens verliefd werd, maar zelf zou ik het niet snel doen, mijn eigen jongen als ik die zo hebben,  omdat het gewoon heel veel werk is, en uiteindelijk is het gewoon veel beter om de kleintjes op een natuurlijke manier groot te laten brengen door de ouders.
Je moet het kunnen, of heel goede begeleiding hebben anders word het niets..

Mariska

5 juni 2006, 20:54:35 #7 Last Edit: 5 juni 2006, 20:57:18 by Mariska
Ze heeft tot en met Sanna haar reactie gelezen en verder niet >:(

Laat het haar lekker uitzoeken.
Haar advies geven heeft totaal geen nut.
Ze neemt de moeite niet eens om het te lezen.

Ik hoop dat ze haar eigen een keer flink tegen komt.

Zou me niks verbazen als ze allemaal dood zijn gegaan :'(

:censuur

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Sanna

Citaat van: Mariska op  5 juni 2006, 20:54:35Ze heeft tot en met Sanna haar reactie gelezen en verder niet >:(

Kan je dat zien dan??! Wow, weer wat geleerd ;D ;)

Gerda

Hoi Sanna,

Bij haar profiel kun je zien wanneer ze het laatst online is geweest.
(Naam:  ilgida
Positie:  Valkparkiet eitje
Datum van registratie:  9 Juni 2005, 07:39:47
Laatst actief:  2 Juni 2006, 14:57:30 )

Ze kan de berichten trouwens wel als gast alsnog hebben gelezen.

Groetjes, Gerda

Sanna

Verhip, ja! Zo handig was ik nog niet ;D. Maar ik vrees voor dit arme kleintje dat dat dan betekent dat hij er niet meer is :'(. Laat het de laatste geweest zijn...

Lucky Charlie

Wat verschrikkelijk dat je zoiets doet!! Ik heb de tranen in mijn ogen als ik dit lees. Ik vind het nergens op slaan, helemaal niet dat ze niet meer op jullie advies en racties reageert. Dat ze zelf niet snapt dat je dit niet kunt doen >:( :censuur. Daar woordt je toch kwaad om!!!???

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Sanna

Wij allemaal Lutske... :-\

Mariska

Citaat van: Gerda op  6 juni 2006, 15:09:31
Hoi Sanna,

Ze kan de berichten trouwens wel als gast alsnog hebben gelezen.

Groetjes, Gerda

Daar dacht ik later ook aan ::)
Maar ik denk zelf niet dat dat gebeurd is.

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

ilgida

Hoi Iedereen
Graag wilde ik toch nog ff mijn reactie geven op jullie adviezen, en jullie voor oordelen. Ik heb wel degelijk jullie reacties gelezen, allemaal, maar heb me inderdaad niet iedere keer ingelogd.  Ik had mischien iedere keer moeten reageren, maar dat heb ik niet gedaan< dom foutje van mij > . Wat ik niet snap is , hoe komen jullie erbij dat dit al 4 keer gebeurd is, want dat klopt niet.  Ik heb voorheen 2 jonge valkjes gehad, die het helaas niet overleefd hebben, verder heb ik een valkparkiet PEPPIE en die is inmiddels 3 jaar, en deze KOJAK, word nu 5 weken, en het eten gaat nu perfect. Zodra hij mij hoort komt hij uit het hok, en komt naar de keuken, om te kijken hoever ik gevorderd ben met zijn eten.
Als ik dan allemaal die vooroordelenlees, dan denk ik  , tja jammer dat mensen gelijk zo denken, want ik ben niet zomaar iemand die alles zomaar doet met alle gevolgen van dien, ik ben en was me er wel degelijk van bewust wat ik aan het doen was. , helaas ging het begin niet zo vlekkeloos en dan denk je , ff advies op vragen, en dan krijg je zulke reacties.  Jammer!!!Zodra mijn camara in orde is, zal ik jullie een foto laten zien, zodat jullie jezelf ervan kunnen overtuigen, dat KOJAK er goed uit ziet.

Gr ILGIDA