16 mei 2025, 19:45:16

update valkjes als pleegouders penant

Gestart door Barbara, 1 juli 2003, 18:35:18

« vorige - volgende »

Barbara

Hoi allemaal,

hierbij even een verslagje (uit een mail van mijn ma) van hoe het gelopen is met de valkjes van mijn ma die penant-eitjes adopteerden, helaas met een droevig einde :-(

Het valkje heeft keurig een penanteitje uitgebroed.
Maar jammer genoeg heef het maar ongeveer 24 uur geleefd.
Vrijdagmorgen om half 9 ondekte ik het echt net uit.
Een paar uur later ben ik weer gaan kijken,toen was het kropje nog niet gevuld en was een beetje koud .
Snel wat vogelbaby voeding gegeven,toen knapte ze zichtbaar op. Enkele uurtjes later weer even kijken toe had moeders(pleeg) toch wel een beetje gevoerd maar echt warm was het jong niet lag ook niet in het midden van het nest.Terug in het midden gelegd dan maar.
Ben intussen gaan denken wat te doen als het fout gaat.
Kwam tot deze uitvinding:

Men neme een gloeilamp en een groot nestblok (een zelfgemaakte) met de fiting en standaard van een bureaulamp, men draait alles vast in het vlieggat, lapjes er in een klein bloempotje om het te beschermen tegen te fel licht en houd ook de warmte een beetje vast  en de couveuse is klaar. Zo ging ik voorbereid om halftien s'avonds weer even kijken. Nu lag het jong in het midden maar warm is anders en het kropje had de nog dezelfde inhoud
Ik stond te twijfelen wat te doen,besloot het te laten liggen.
Want snachts zitten met zijn tweeen in het blok
's Morgens om half zeven gaan kijken het jong was meer dood dan levend, steenkoud dacht eigelijk dat die dood was.
Maar toen ik hem even in me hand hield voelde ik het tot mij
verbazing bijkomen. Ik blij, nog even vast blijven houden krop weer gevuld, ging prima. Had intussen de lamp aangezet dus lekker warm. Het was intussen 3 kwartier later
Vogeltje er in potje er over ik blij vogeltje blij(dacht ik)
Maar helaas half tien even kijken onder het potje En? vogeltje dood... Zielig he?                                            
Maar we hebben nog een her kansing in nog een ander ei zit getik dus wie weet...

Dit gebeurde rond de 20ste en als ik meer weet over het 2de ei vertel ik dat hier!

Overigens was de zelfgemaakte couveuse een mooi en handig ding! Misschien maak ik er nog wel ff een foto van binnenkort.

Groetjes,
Barbara

daan

Hoi Barabara,

Een heel bijzonder mooi verhaal, ik hoop dat het met het 2e eitje wel gaat lukken. Jammer dan he' als je denkt dat ze het gaan redden, redden ze het toch weer niet. dat is zo jammer. Het zou wel heel mooi zijn als een valkje een penant zou groot brengen.

Succes en ik ben benieuwd naar het 2e eitje

Gr daan

Tara

Hey Barbara,

wat jammer nou dat het niet is gelukt, het is een prachtig verhaal wat je net hebt gezet. Tja, alles afwachten van het laatste jonkie, ik hoop dat ze voor 'm zorgt :).

Groetjes en veel succes, we wachten vol spanning ;)

Tara

Mandy

Goh wat jammer zeg... :(
Pennanten vind ik zulke prachtige vogels, daar hoop ik in de (verre) toekomst ook eens een koppel en jongen van mogen te hebben... :P
Hopelijk gaat het met het nieuwe nestje wat beter.
Ik hoor trouwens niet gauw dat valken ander eitjes/jongen goed groot brengen. Ik heb hier wel eens jongen van dezelfde leeftijd overgelegd, maar de andere ouders zorgen er dan niet voor hoor, maar die waren misschien ook te zwak om te overleven, de echte ouders gaven niet voor niets geen eten... Maar overgelegde eitjes zijn wel goed gegaan bij mij. Maar met een ander soort is het ws toch iets anders, of heeft ie dat wel eens eerder gedaan?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Barbara

hoi allemaal,

het was inderdaad vervelend, maar ja zulk soort dingen gebeuren nu eenmaal.... Eerlijk gezegd kan ik zo'n penant niet direct voor me halen, maar zijn ze niet wat groter dan valkjes en hebben ze als wildkleur veel rood?

De betreffende valkjes hadden zelf vlak daarvoor hun eerste nestjes met eitjes gelegd maar die waren allemaal onbevrucht, daarom heeft mijn moeder er 2 pleegeitjes bijgelegd, ze deden wel hun best namelijk. Het lijkt wel of het mannetje onvruchtbaar is, of hij kan niet richten...  ;D

Groetjes,

Barbara

Stijn dc

hello

ja, wilde pennanten zijn inderdaad rood en blauw! er is ook een mutatie==> blauwe pennant en die is blauw en wit!
ze zijn een stok groter en forser dan valkparkieten en hebben ook een sterkere snavel, dus slap gaas wordt zo gesloopt!

SDC:D

Paul

Hoi Barbara,
Ik hoorde van iemand dat rosella jongen een ander geluid maken als ze gevoerd willen worden dus de valkenouders weten dan niet dat het jong honger heeft :-(
Of het waar is weet ik niet maar je zou het bij het tweede jong wel beter in de gaten kunnen houden met dat in je achterhoofd.
Sterkte met het tweede jong.

Groetjes, Paul

Barbara

Deel 2 van dit verhaal wederom uit een mail van mijn moeder....

'Het verhaal over penant twee komt een beetje op het zelfde neer maar dan zonder warmtelamp.      
Het lag s'morgens vroeg in het nest keurig in het midden.
Was denk net uit het ei,voelde ook aardig warm.
Dus ik maar duimen dat nu goed zou gaan.
Dat was trouwens op een zondag, zondagskind zou je denken...
Maar ik ging een paar uur later kijken, lag keurig in het midden leek zelfs of het kropje een beetje gevuld was, het was keurig opgedroogd en zag er echt gezonder uit dan de eerste. Ze hebben echt wit dons deze kuikens.
Maar echt warm nee. Dus dacht ik misschien hoeven niet zo warm als ik wel denk. s'Avonds weer kijken nou het leeft nog, kropje nog een beetje twijfelachtig. Maar de volgende ochtend vroeg half 7, het leefde nog steeds behoorlijk koud toch en duidelijk niet fit. Ik dacht bij mezelf; voeden ging niet zo goed maar wel beter Maar ik moest gaan oppassen.
Denk kom straks wel terug Maar helaas was Robert (oppaskindje) behoorlijk ziek.
Dan Piet (daar kwam het eitje vandaan) maar gebeld die zou hem direct komen halen, maar hij kwam een paar uur
later, hij had auto pech  :o :-/ :(. Half 12 was hij er. Hij zei later tegen mij dat hij behoorlijk koud was en geprobeerd hem nog te voeden maar dat hij toen dood bleef  ???
Dus weer een triest verhaal. Weer een ander vogeltje uit dat nest had hij bij een ander gebracht daar in een echte couveuse gelegd maar die is na 2 dagen ook
doodgegaan.
Wat ik ook nog even kwijt wil is dat mijn valk
wel zelf weer eitjes heeft maar nu in het andere blok.'

Ik (Barbara) hoop nu maar dat de eitjes van de valkjes zelf deze keer wel bevrucht zijn en dat er gezonde jonkies uit komen. De valkjes hebben nog geen enkel ander jong dan die 2 penants onder hun hoede gehad, dus het is afwaxhten of ze het goed gaan doen...